Provkörning av Mercedes Citan 108 CDI

Någon som kommer ihåg MacGyver? Han som kunde göra en bomb, eller vad som helst, av en säkerhetsnål, en filmrulle och en stor dos påhittighet. Mercedes har låtit damma av honom sisådär 20 år senare. Han figurerar nu i reklamfilmer ihop med nya Mercedes Citan.

Första intrycket

Bilen byggs av Renault och är en förklädd Kangoo. Det behöver inte betyda att kvaliteten skulle vara sämre, för även Mercedes har haft en del problemos med den varan.

Distributionsglad

9/10

Prisvärd

7/10

Mercedes saknar en skåpbil i det lilla segmentet, men från i höst har man täppt till detta hål. Citan är namnet på den nya vagnen och som ska komplettera de redan existerande Vito, Sprinter och Vario.
Citan finns i i tre karosslängder/axelavstånd, som tvåsitsig skåpbil, femsitsig skåpbil och som femsitsig familjekombi, med skjutdörrar på varje sida.
Skåpbilarna kan antingen beställas med två, assymetriska bakdörrar eller baklucka som öppnar uppåt och/eller öppningsbar lucka i bakkant på taket. Precis som Renault Kangoo.
Citan kommer till en början att finnas med två dieselalternativ, båda på 1,5 liter som ger 75 respektive 90 hästkrafter. Precis som Kangoo. Senare även en 110-hästarsdiesel. Precis som Kangoo.

Så varför detta tjat om Renault Kangoo? Därför att Citan är en Kangoo i allt väsentligt. Det lustiga är hur Mercedes i sitt pressmaterial beskriver kvaliteten: ”En sann Mercedes Benz ner i minsta detalj”.
Men kom igen!
Mercedes har visserligen gjort en del för att ”Benza” till bilen. Fronten är omisskänligt Mercedes med den nästan överdrivet stora stjärnan i grillen, och strålkastare som överensstämmer med andra stjärnprydda bilar. Inuti har man också ändrat på vissa saker, däribland infört sitt egna enspaksreglage som sköter hel- och halvljus och torkare/spolare till vänster om (Mercedes)ratten, farthållarspaken och vredet för lyset på panelen, som i sig delvis förändrats. Givetvis är ratten stjärnprydd men kan bara justeras i höjdled. Klädseltyget är eget, men det är i stort sett allt.
På chassisidan har Mercedes låtit styva upp bilen något med kortare fjädrar och styvare dämpare vilket gör den mindre svajig med last än Kangoo.
Provkörning av den nya underverket sker i gemytliga Köpenhamn City där vi samlade provförare far runt olika stadsrutter och bland annat bjuds på rödepölser. Bilen har 75-hästarsmotorn och femväxlad manuell låda. Och visst är det en smidig bil i stadstrafik. Lättkörd med bra runtomsikt och en snäll, tyst och snål motor. En utmärkt distributions-, arbets- eller familjebil beroende på version. Precis som Kangoo.

Rival

Citroën Berlingo Multi­space HDi 115 hk


Byggd ungefär på samma sätt som Kangoo och kostar ungefär lika mycket i familjeutförande. Finns även som skåpbil i två längder och med dieselmotorer på 75 eller 90 hästkrafter.
Pris: 201 400 kronor.

Mercedes Citan 108 CDI

Pris
213 375 kronor.


Motor
Diesel. 4-cyl tvärställd radmotor, en överliggande kamaxel, 2 ventiler/cylinder. Kompression 15,6:1. Borrning/slag 76/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 180 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre trangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning, elektrisk servo. Vändcirkel 11,23 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak. Aktivt antisladdsystem.


Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 432, bredd 183, höjd 181, spårvidd f/b 152/153. Markfrigång 18. Tjänstevikt ca 1 300, maxlast ca 650, max släpvikt 1 050. Tank 60 liter.


Fartresurser*
Toppfart 150 km/h. Acceleration 0–100 km/h 16,3 s.


Bränsleförbrukning*
0,46 liter/mil vid blandad körning. CO2 119 g/km.


Skatt
Skattebefriad i fem år.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd och assistans 4 till 30 år (om man servar hos Mercedes-auktoriserad verkstad)


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer