Provkörning av Mercedes CLA 45 AMG 4Matic Shooting Brake

Användningsförfarandet som kombi är inte mycket att hurra över men har du lagom med last och bråttom till slut­destinationen är detta en bra bil för dig.

Första intrycket

Strunta i lastutrymmet, förförs av formerna och det råa klippet från motorn. Njut av avgaspuffarna vid växlingarna, intala din familj att det är en kombi.

Formstark

10/10

Prisvärd

7/10

Vi kan direkt avfärda denna bil som en kombi. På papperet ser det visserligen bra ut men lastutrymmet är svårhanterbart och även om den ska vara lika stor utrymmesmässigt som en Audi A4 Avant är den helt enkelt inte det.
De som tror sig köpa en bil som duger som familjens enda kommer att bli grymt besviken. De numera jättelånga slynglarna i tonåren kommer att gnälla över utrymmena bak. Det gäller både knän och huvud. Jag är bara 168 centimeter och därmed kortare än de flesta femtonåriga grabbar. Knäna klarar jag men det är inte många centimeter luft kvar ovanför den kala fläcken uppe på knoppen.

Mercedes CLA 45 AMG Shooting Brake med PeO Kjellström

PeO Kjellström tog sig en snabbresa till Frankfurt och föll pladask för CLA Shooting Brake, helst i AMG-dress.

Inga andra hundar än knähundar kommer att trivas i bagageutrymmet som är 495 liter stort med baksätesryggarna i upprätt läge. Det går att utvidga lite (100 liter) genom att fälla sätena framåt men då blir baksätet än mindre användningsbart och kommer att kännas än mer klaustrofobiskt än det redan gör på grund av de högt placerade och små sidofönstren.
Fram sitter dock två vuxna okej även om det inte är överdådigt gott om plats. AMG har förbättrat kvaliteten på interiören med lite alcantara men alltjämt finns det hårdplast med en känsla som helt enkelt inte hör hemma i en bil från Stuttgart med en stjärna i fronten.

Det blev rätt många knappar, inte minst på ratten, på CLA Shooting Brake.

Det blev rätt många knappar, inte minst på ratten, på CLA Shooting Brake.

Men vem bryr sig. Egentligen. Vacker som en dag med inspiration från Mercedes CLS Shooting Brake som i vissa omröstningar utsetts till världens vackraste bil. Vår mästerfotograf Patrik Lindgren, som gillar att framhäva formerna, föll närmast i trans inför CLS Shooting Brake och bilderna blev därefter. Jag vill se honom ta sig an denna också!
CLA Shooting Brake är utan tvekan den estetiskt mest tilltalande i den kvartett som mejslats ut från vanliga A-klass (B-klass, CLA, GLA och nu Shooting Brake). Och trots de 30 kg extra den bär på jämfört med CLA 45 AMG känns den inte det minsta slöare och är det egentligen inte heller. A 45 AMG och CLA 45 AMG är något snabbare. Det handlar om en tiondels sekund från stillastående till 100 km/h och i båda fallen är hur som helst toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h.

AMG-versionen bjuder på 360 hästkrafter och tar Shooting Brake från 0-100 km/h på 4,7 sekunder.

AMG-versionen bjuder på 360 hästkrafter och tar Shooting Brake från 0-100 km/h på 4,7 sekunder.

För tillfället är denna tvåliters turbomotor den starkaste av sin sort i världen. Den älskar att bli piskad hårt och faller lydigt in i Sport-mode där den trivs bäst, ger bättre gasrespons och spraket vid växlingar visar hur glad den är.
Automatlådan fungerar väl men borde vara snabbare framför allt vid uppväxlingar. Det tycker jag man kan kräva av en bil som spelar i den här divisionen.

Det är väl denna vy du lär få se mest av CLA Shooting Brake, i alla fall i AMG-trim.

Det är väl denna vy du lär få se mest av CLA Shooting Brake, i alla fall i AMG-trim.

Den extra vikten ger sig inte till känna på vägen där CLA AMG är stabil som en klippa tack vare fyrhjulsdriften. Den är dock inte världens roligaste bil att köra då bakaxeln aldrig kan få mer än femtio procent av drivningen. Det är med andra ord inte helt enkelt att försöka sig på drifting med bilen, inte på torr asfalt i alla fall.
Elassisterad styrservo kan förta det mesta av känslan i kurvorna och styrningen är inte helt hundra ens i denna. Men den är dock en av de bästa på marknaden, så egentligen finns inget att klaga på utan det är bara att gilla läget.
CLA 45 AMG Shooting Brake är trots allt aningen mer enkel att leva med än CLA 45 AMG och då prisskillnaden inte är mer än 6 000 kronor blir mitt val i alla fall enkelt.
Shooting Brake.
Och för den som bara gillar formerna och inte bryr sig om fartresurser går det ju att komma undan betydligt billigare, till exempel med 200 SE för 289 900 kronor.

Mercedes CLA 45 AMG 4Matic Shooting Brake

Pris
Från 513 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 8,6:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 360 hk (265 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 450 Nm vid 2 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 469, bredd 178, höjd 142, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 9. Tjänstevikt ca 1 615, maxlast ca 505, max släpvagnsvikt 0. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495-1 354 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,88, landsväg 0,58, blandad körning 0,71. CO2 165 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, assistans 4 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 548 kronor per år.

Rivaler

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra
Inte lika vasst formspråk men en grym bil att köra och dessutom helt användningsbar som kombi. Dubbelnatur av rang!

Pris: 292 900 kronor.


Volvo V60 Polestar

Foto: Glenn Lindberg

Volvo V60 Polestar
Baseras på Volvo V60 T6 AWD och bjuder på nästan lika mycket kraft, 350 hästkrafter. Men den har en hyfsat magstark prislapp.

Pris: 650 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer