Provkörning av Mercedes CLS 350 CDI Shooting Brake

Mercedes CLS Shooting Brake, inte Break som den hette i konceptform. En bil som bara talar till dina känslor, ingenting annat. Men den snackar på rätt bra…

Första intrycket

Åtminstonde jag faller som en fura. Modellen är ju hur snygg som helst. Inte riktigt hundra som kombi men det är heller inte därför folk kommer att köpa den. Här gäller det att synas!

Uppmärksamhets-faktor

8/10

Prisvärd

5/10

Mercedes är rätt duktiga på att ta fram modeller som vi inte visste om att vi behövde. När de presenterade CLS 2004 var det tillika födelsen av en fyradörrars coupé. Det tog konkurrenterna några år att svara på den skottsalvan.
Nu är det dags igen, CLS Shooting Brake. Ett efternamn som har anor långt tillbaka i tiden då det var häst och kärra som gällde som transportmedel.
Men här handlar det om en kombi som vill vara coupé. Eller är det tvärtom?
Mercedes slår sig dock inte för bröstet och hävdar att de är först utan tittar tillbaka i bilhistorien och anger bilar som Volvo P1800 ES och Reliant Scimitar (!) som förebilder.
CLS Shooting Brake är i grund och botten en CLS som försetts med kombibakdel. Den delar allt väsentligt med CLS som presenterades i en ny version så sent som 2011.
Måtten är i stort sett identiska och det betyder en rejäl pjäs på nära fem meter. Den exakta längden är 4 956 millimeter vilket gör den 16 mm längre än en vanlig CLS. Bredden är identisk, 1 881 mm men på höjden är CLS Shooting Brake tre mm lägre med sina 1 413 mm.
Det här innebär att fyra personer sitter bekvämt i bilen och har gott om plats. Den kraftiga taksluttningen och de små bakrutorna till trots ser man ganska bra ut från baksätet. Bakåtsikten från förarhåll blir dock tämligen begränsad men är inte så dålig som man skulle kunna tro.

Att kalla CLS Shooting Brake för femsitsig är dock att ta i, men det är vad Mercedes gör till skillnad mot CLS sedan som är godkänd för fyra.
Den smala sitsen i mitten passar möjligen för ett barn eller en trådsmal modell. Ingen annan kan möjligen trivas där. Men ett bälte för sätet finns.
Mercedes CLS Shooting Brake finns i sju olika versioner, varav tre är dieseldrivna. Den vi provkör här är toppversionen i oljebrännardivisionen, 350 CDI.
Det innebär en 265 hästkrafter stark V6-diesel som likt alla andra motorer i Shooting Brake är kopplad till en 7-växlad automatlåda.
Motorn är stark från riktigt låga varv och lämnar i övrigt inget att önska. Maximalt vridmoment, 620 Nm levereras redan vid låga 1 600 r/min.
Accelerationen från 0-100 km/h tar 6,6 sekunder, det är helt okej för en bil som väger in på strax under två ton. Toppfarten är 250 km/h.
Trots bra prestanda klarar sig bilen på 0,60 liter per mil blandad körning. Ingen miljöbil direkt men ändå anständig förbrukning.
För att vara så pass stor och tung klarar sig CLS Shooting Brake förvånansvärt bra även på kurvig väg. Stor del i detta faktum har luftfjädringen bak som är standardutrustning. Styrningen, elektromekanisk, ger en lätt men ändå distinkt känsla av typen rikta och skjut, och bilen går dit du tänkt dig.
Men det är förstås på större vägar som CLS Shooting Brake gör sig bäst. Tyst, välbalanserad, komfortabel och det formligen osar lyx och premiumkänsla.

Som kombi gör den ett hyfsat jobb. Beroende på vilken position baksätesryggen har ryms 590 till 1 550 liter bagage. Volvo V70 rymmer som mest 1 600 liter bagage.
Att öppna bakdörren bjuder på en av de större överraskningarna när det gäller Shooting Brake och det är inte det faktum att dörren öppnas med elmotor.
Nej, men lastgolvet är av trä. Körsbärsträ!
Snyggt? Nja, inte speciellt, och dessutom opraktiskt. Golvet lär snabbt bli ganska repigt och fult och vad din hund kommer att tycka om det friktionslösa underlaget vill vi inte ens tänka på. Som tur är ingår trägolvet inte i standardutrustningen och tickar man för det skiljs man från 45 500 kronor. Gör inte det. Trägolv i bagageutrymmet är snyggt på en bilutställning. That´s it!
CLS Shooting Brake kommer inte att sälja på grund av sina kombifärdigheter. Vill man ha kombi och Mercedes är det E-klass som gäller. 1 950 liter fyrkantigt bagageutrymme och med motsvarande motor hela 145 000 kronor billigare.
Men då har du förstås inte grannarnas ögon på dig på samma sätt som med en CLS Shooting Brake.
Och det var väl det du ville?

Rivaler

Audi A6 Avant 3,0 BiTDI quattro


Audi A6 Avant går som ett lok på landsvägar med bra stabilitet och trygga vägegenskaper, samtidigt som den trollar bort sin längd på knixiga småvägar. Lastar som mest 1 680 liter bagage.
Pris: Från 537 900 kr.

BMW 535d Touring


Får oftast klagomål på att den inte lastar så mycket, men tar i alla fall mer (1 680 liter) än Mercedes. Dessutom har den klassledande komfort och köregenskaper. Bra pris i basutrustning men merutrustning skenar iväg.
Pris: Från 460 900 kr.

Mercedes CLS 350 CDI Shooting Brake

Pris
684 000 kronor.


Motor
Diesel. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 620 Nm mellan 1 600 och 2 400 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, luftfjädring bak. Fram och bak multilänkaxel och krängningshämmare.


Styrning
Kuggstångstyrning med elmekanisk servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 8 tum, däck 245/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 496, bredd 188, höjd 141, spårvidd f/b 160/162. Markfrigång 16 cm. Tjänstevikt ca 1 910, maxlast ca 525, max släpvikt 1 065. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 590–1 550 liter.


Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,6 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,75, landsväg 0,54, blandad körning 0,61 l/mil. CO2 162 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 30 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 4 år (upp till 30 år om man väljer att förlänga den.)


Skatt
3 186 kr.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer