Mercedes har slipat på sin diamant CLS Shooting Brake. Faceliftet är inte särskilt omfattande men den har fått lite nya designdrag, blivit lite bättre och fått nya strålkastare.

Det här är nytt!

Multibeam LED: Nya adaptiva LED-strålkastare med 24 lysdioder som räknar ut det optimala ljusmönstret 100 gånger per sekund.
Yttre detaljer: Försiktiga uppdateringar av bland annat grill och stötfångare fram och bak.
Inre detaljer: Infotainment-skärmen är nu inte längre inbyggd.

CLS Shooting Brake tillhör en av de bilklasserna som inte existerade för 10 år sedan. Den har heller inget riktigt syfte. Den är längre än en vanlig C-klass kombi men har mindre lastvolym (590-1 550 liter) på grund av den långa sluttande och opraktiska bagageluckan. Vissa tycker den är supersnygg och andra tycker den är grotesk. CLS Shooting Brake är alltså en blandning av en vanlig kombi och en lyxcoupé, det är en lyxig kombicoupé. Tydligen finns det en tillräckligt stor marknad som gör det lönt att uppdatera CLS Shooting Brake.

En förarmiljö utöver det vanliga med många ­knappar och finesser.

Foto: Patrik Lindgren

En förarmiljö utöver det vanliga med många ­knappar och finesser.

CLS 400 Shooting Brake har ett kaxigt och exklusivt utseende. När jag parkerade utanför min lägenhet i utkanten av Stockholm fick jag ett tydligt besked på att bilen ser dyr ut, när jag gick ur bilen kom det fram en man som frågade om jag inte bodde i ett slott när jag hade råd med den bilen. Och visst är uppmärksamhet och komplimanger värt en del. CLS 400 med fyrhjulsdrift kostar 662 000 kronor, då får du en V6-bensinare på 333 hk som inte helt förvånande går mer än tillräckligt. Dessutom ingår Mercedes 7-växlade automatlåda. Tycker du 333 hk är lite dåligt kan du betala 1,3 miljoner för AMG S-varianten och fyrhjulsdrift, då får du 585 hk. Billigaste varianten är minsta dieseln på 2,1 liter som ger 170 hk och kostar ”bara” 553 000 kronor.

Mercedes CLS 400 4Matic Shooting Brake

Foto: Patrik Lindgren

Men aldrig förr har jag åkt en lika bekväm bil som denna, ändå är den inte tråkig att köra. Styrningen är inspirerande, motorn har bra med kraft och växlingspaddlarna svarar bra i sportläget. Under teststräckan Stockholm till Falkenberg är CLS rätt bil för jobbet, och inte bara just den sträckan men att köra mer än 50 mil enkelresa är inget problem. CLS 400 har allt man behöver för långfärden bland annat grymt sköna stolar med massage (tillval), stark motor och tyst koupé.
Den största nyheten med nya faceliftade CLS är Mercedes nya adaptiva LED-strålkastare, Multibeam LED som är helt nyutvecklade strålkastare till CLS. De nya strålkastarna har 24 lysdioder och räknar ut det optimala ljusmönstret 100 gånger per sekund.

Mercedes CLS 400 4Matic Shooting Brake

Pris
662 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. 3 498 cm3, 333 hk (245 kW) vid 5 250-6 000 r/­min, 480 Nm vid 1 200-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 495, bredd 188, tjänstevikt 1 845, maxlast 525, tankvolym 59 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,02, landsväg 5,9, blandad körning 7,5. CO2 175 g/km.


Skatt
2 208 kronor per år.

Rivaler

Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback 3,0 TFSI quattro
Varken Audi eller BMW har någon motsvarighet till CLS Shooting Brake, ännu. A7 är billigare än CLS även i Coupé-utförande.

Pris: 615 700 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer