Mercedes laddar stenhårt med nya E-klass. Massor med ny teknik gör att de andra tyskarna, ja fler med dem, får ta i ordentligt om de ska hänga med i svängarna.

Det här är nytt!

Bilen. En helt ny generation som inte har något annat än namnet gemensamt med den förra.
64 olika möjligheter till ljus i bilen. Inget för någon med beslutsångest och man kan fråga sig varför.
Car–to-x. Trafikinformationsutbyte med andra fordon utom synhåll.
Drive Pilot. Nästa steg mot helt självkörande bilar.

Det känns faktiskt lite spooky. Jag ligger här i 130 km/h på en portugisisk motorväg och kommer ifatt en långsammare bil. Fäller ner blinkersspaken åt vänster och nya E-klass svänger själv ut i ytterfilen och kör om. Jag har inga fötter på pedalerna och inga händer på ratten.
Är den självkörande bilen redan här? Nej inte riktigt, men Mercedes är väldigt nära med nya E-klass. Fast än så länge finns det förstås lagar och förordningar som hindrar bilen från att bli helt självkörande. Och tar jag inte i ratten på 30 sekunder avbryts funktionen. Mercedes tar i så de nästan kräks med nya E-klass. Drive Pilot som beskrivs ovan är bara en av finesserna som finns.

Tek_Vaerld__06

Enkelt kan man säga att Drive Pilot är en aktiv farthållare men den kan så mycket mer än så. Du drar farthållarreglaget åt dig två gånger och plötsligt kör bilen själv i upp till 210 km/h och följer efter framförvarande bil, inte bara på raksträckorna utan även i kurvorna. Och det utan att du behöver vrida på ratten själv.Detta sker genom Active Lane-change Assist och gör att E-klass passerar en långsammare bil när systemet tycker det är bäst. Ligger det en bil i ytterfil bakom dig fungerar inte systemet.
Du kan själv programmera vilken fart du vill ha, om inte ställer E-klass själv in sig på den angivna maxhastigheten.
E-klass kan mer än så. Med en app i din mobiltelefon kan du backa in och ut bilen i trånga parkeringsfickor eller garage. Remote Parking Pilot fungerar sålunda som en fjärrkontroll och du behöver inte sitta i bilen.
En annan intressant funktion är att E-klass känner av om en annalkande bil kommer även på en sidoväg och hjälper föraren att undvika en potentiell olycka.
Autobroms finns förstås, både på landsväg och i stadstrafik. Personligen tycker jag att det är lite väl hårt ansatt och istället för att bromsa i god tid väntar det till sista stund och inbromsningen blir stenhård och bältet stramar åt så det nästan gör ont. Mercedes autobroms känner av andra bilar och fotgängare, men inte djur.

Det är inte lätt att omedelbart ta nya E-klass för just det. Linjespelet påminner mycket om mindre C-klass.

Det är inte lätt att omedelbart ta nya E-klass för just det. Linjespelet påminner mycket om mindre C-klass.

Car-to-x är en världsnyhet. Många bilföretag har jobbat, jobbar, med det men Mercedes är de första som sätter det i produktion. Systemet innebär att din E-klass kan kommunicera med andra E-klass. Om en märkeskollega hamnar i till exempel en olycka kan han varna andra E-klass vänner via navigationssystemet.
Mercedes strävar efter att göra systemet tillgängligt för alla Mercedes men även att systemet ska kunna kommunicera med andra bilar, typ utryckningsfordon. Men även till exempel trafikljus. De är dock medvetna om att det blir svårt att få myndigheter och andra organ att satsa de pengar som krävs för detta.
För systemet kostar förstås pengar, som det mesta andra extravaganza när det gäller Mercedes E-klass.

Den nya dieselmotorn är lättare och kompaktare, för att inte tala om hur mycket tystare och effektivare den är.

Den nya dieselmotorn är lättare och kompaktare, för att inte tala om hur mycket tystare och effektivare den är.

Mercedes E-klass kommer inte bara med ny spännande teknik, hela bilen har fått en översyn som heter duga. Genom att använda mer höghållfasthetsstål (fem procent jämfört med tre i föregångaren) i chassit har vikten bantats med upp till 100 kg jämfört med nuvarande modell.
Men det är inte bara där viktbesparingen kommer ifrån. En ny generation dieselmotorer, OM 654, är betydligt lättare och mer kompakta än tidigare.
220d bjuder på 194 hästkrafter och det räcker till för de allra flesta utan att på något sätt vara en fartfantom. Men ändå, 0-100 km/h på 7,3 sekunder är fullt godkänt och ännu mer en bränsleåtgång på 0,39 liter per mil blandad körning vilket gör en trots allt så stor bil till miljöklassad då den bara släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer, förutsatt att du håller dig till 17 tum höga hjul.

Två stora bildskärmar är både nytt och snyggt. 32 000 kronor inklusive navigation om du också har Premiumpaket.

Två stora bildskärmar är både nytt och snyggt. 32 000 kronor inklusive navigation om du också har Premiumpaket.

Tycker du ändå att 194 hästkrafter är för lite kommer det senare i sommar en 350d med V6-motor på 258 hästkrafter. 0-100 km/h på 5,9 sekunder men också en uppgiven bränsleförbrukning på 0,52 l/mil.
På bensinsidan introduceras först E 200 med 184 hästar och 300 Nm i vridmoment. Samma pris som 220d. Fler alternativ kommer förstås att presenteras i en nästan aldrig sinande ström, från laddhybrid till AMG.

Med små touchknappar på ratten sköter du de flesta inställningarna. Men får dock vara lätt på fingret…

Med små touchknappar på ratten sköter du de flesta inställningarna. Men får dock vara lätt på fingret…

Trots att nya E-klass, W213, är lättare än föregångaren så är den större. Den har vuxit på längden med 43 millimeter jämfört med W212. 4 933 millimeter gör den 17 mm längre än BMW 5-serie. Det ger gott om utrymme i kupén både fram och bak.
E-klass är ingen körmaskin direkt. Den fungerar utmärkt på en motorväg eller landsväg men för den som vill bli svettig på en krokig mindre väg finns det roligare alternativ.
Inget fel i det, Mercedes E-klass är inte tänkt som någon busbil och det är heller inte därför som folk köper den. Styrningen är helt korrekt och passar bra för biltypen med sitt lite sävliga intryck.
En av de mest imponerande förbättringarna på nya E-klass är dock bortfiltreringen av ljudet. Motorn, även dieseln, förnimms bara som ett litet hummande i bakgrunden och vindbrus i kupén finns inte så länge du inte kör i högt autobahntempo. Den enda gången du över huvud taget reflekterar över att du kör med en dieselmotor är när start/stopp-funktionen träder i kraft. Då rister det aningen mer än i en bensinmotor.

The new E-Class Press Test Drive, Lisbon 2016

På utsidan är nya E-klass förvillande lik senaste generationen C-och S-klass. Många kommer att ta miste på E- och C-klass. Är du osäker så stega upp längden, det skiljer ungefär 25 centimeter, eller varför inte titta på interiören där det är mer S-klass med två stora infotainment­skärmar på 12,3 tum vardera.
Just interiört är det en stor förändring på nya E-klass. Inte bara de båda 12,3 tum stora skärmarna (som växt samman till i stort sett en enhet) utan även touchkontroller på ratten där du styr höger skärm med just höger sida på ratten och dito med vänster.

The new E-Class, Press Test Drive, Lisbon 2016

Inte helt enkelt att komma underfund med dock och det känns lite som att det är mycket som ska vänjas vid när det gäller nya E-klass. Det är en myriad av nya system som ska läras in och jag undrar lite hur de 50-plussare som ändå kommer att köpa E-klass kommer att tycka. Det lär ta några timmar med försäljaren för att komma överens med allt och frågan är om de tycker att det helt enkelt är för mycket att hålla reda på.
Men i stort är det en riktigt bra bil med många fina funktioner som vi kommer att få se mer av i framtiden, inte minst från de tyska konkurrenterna Audi och BMW.
Oavsett vad Mercedes E-klass egentligen kan är jag emellertid mest imponerad över hur de trollat bort ljudet i kupén och förstås bränsleförbrukningen på 220d. Med brasklappen att vi får se hur detta fungerar i verkligheten på svenska vägar. Det återkommer vi till i senare test.

Tidigare generationer E-klass

merc-e-1993

1993-1995: W124. Modellen fick en uppdatering och bytte då samtidigt namn till E-klass.

TV0234A

1996-2002: W210. Med denna version tog Mercedes E-klass steget upp i segmentets högsta lyxklass.

TV0319s10b1

2003-2009: W211. Bilen var med i filmen Men in Black 2 och detta innan den hade debuterat i USA.

pl_audia6test_merc_21

2010-2012: W212. Officiella bilder läckte ut på nätet i december 2008, fyra månader innan debuten i Genève.

gl_mercedes-e-klass004

2013-2016: W212. Nuvarande generation efter uppdatering. Säljs nu med mycket extra utrustning.

Mercedes E 220 d

Pris
389 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 600-2 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
El-mekanisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/65 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 492, bredd 185, höjd 147, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 680, maxlast 640, max släpvagnsvikt t. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 240 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,39. CO2 102 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistans 2år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
Skattebefriad i fem år.

Rivaler

Volvo S90 2016 front
Volvo S90 D4
Vi har inte provkört den ännu men det framstår som ganska klart att detta blir en av Mercedes tuffaste motståndare i Sverige.

Pris: från 329 000 kronor.


BMW 5-serie F10/F11 2010-2016
BMW 520d
Den självklara utmaningen för Mercedes. Bumsen har dock några år på nacken nu och en helt ny version kommer inom kort.

Pris: från 375 000 kronor.

Visa kommentarer