Provkörning av Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain

Mercedes E-klass All-Terrain har klätts i svart plast och fått högre markfrigång. Ett lyxigt, luftfjädrat alternativ till Audi allroad och Volvo V90 Cross Country.

Det här är nytt!

Crossover.
För första gången ger sig Mercedes in i Allroad/Cross Country/Outback-segmentet.
Plastade hjulhus.
Utvändigt känns All-Terrain igen på de svarta plastkanterna på hjulhusen och detaljändringar i för och akter.
Luftfjädring.
En viktig komponent som ger möjlighet att ändra markfrigången efter behov.

Bättre sent än aldrig. Våren 2017 kommer Mercedes ut i handeln med sitt grepp på segmentet ”kombi med lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift och svarta plastbitar som ser oömma ut”. Det är nya E-klass som har klätts om och tanken är dels att utmana Audi A6 allroad och Volvo V90 Cross Country, dels att få befintliga E-klass kunder att gräva lite djupare i plånboken.
Mercedes E-klass All-Terrain heter skapelsen och namnet saknar inte grund. Som standard har All-Terrain både fyrhjulsdrift och luftfjädring och svävar i normalläget 29 millimeter högre än vanliga E-klass.

Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain 2017

Med 19-tums hjul ser All-Terrain biffig ut. Även om den inte är suvkompetent klarar den det där lilla extra när halkan sätter in.

Jag provkör bilen i Österrike, dels på en brutal skogsstig, dels på Timmelsjochpasset, en snötäckt bergsväg som slutar 2 509 meter över havet. Inga problem för Mercedes All-Terrain.
Mercedes anger att markfrigången i normalläget är 13,6 centimeter. Det verkar på papperet ganska snålt tilltaget jämfört med Volvo V90 Cross Country som noterar en markfrigång på 21 centimeter. Jag tror inte skillnaden är så stor i verkligheten, jag misstänker snarare att de helt enkelt mäter olika i Torslanda och Stuttgart.
När jag ska köra på skogsstigen knappar jag fram chassisättningen ”All-Terrain” som höjer karossen ytterligare två centimeter, till 15,6 centimeter. Bilen mosar bekymmerslöst fram i terrängen. Fram och bak har All-Terrain fått nya stötfångare som är ämnade att se ut att tåla tuffa tag, men hasplåtar värda namnet saknas. När jag kommer ut på bättre väg och kör fortare än 35 km/h sänks karossen automatiskt till ursprungliga 13,6 centimeter. Passeras 125 km/h är det dags för nästa sänkning, då sjunker luftfjädringen ihop ytterligare 1,5 centimeter.

3 frågor

Ulrich Zillmann, utvecklingsingenjör, Mercedes E-klass.

Kommer inte All-Terrain att stjäla kunder från GLC och GLE?
– Nej, suv-kunder vill sitta högt och efterfrågar offroad-kapacitet. Jag tror inte att de som är inne på suv-marknaden ser att det här är en bil för dem.
Många kunder köper ju en sådan här modell för dess styling. Varför erbjuder ni inte en högbyggd kombi med de svarta plastdetaljerna, utan 4WD och luftfjädring?
– Den vanliga kombin erbjuder allt som en vanlig kombikund behöver. Med All-Terrain vill vi möta de kunder som efterfrågar lite mer offroad-egenskaper. Jag tycker inte att det känns rätt att lura kunderna genom att erbjuda en bil som bara erbjuder ”looken”.
Ni kommer bara att sälja den i Europa. Varför?
– Europa är en kombimarknad. I USA och Kina säljs det knappast några kombimodeller, de köper hellre suv-modeller. Men vi utesluter inte att All-Terrain kan komma att exporteras till USA i framtiden.

En nioväxlad automatlåda är standard, och den paras med samma fyrhjulsdrivna system som sitter i E-klass 4Matic. Det betyder ständig fyrhjulsdrift, och i normalläget går 55 procent av drivkraften till bakaxeln. Hur växellåda, motor, fjädring och styrning reagerar beror på vilket körprogram som valts. Utgångsläget är ”Comfort”. Vill du köra snålt väljer du ”Eco”, har du en tung högerfot väljer du ”Sport”. Är vägen usel klickar du i ”All-Terrain”. Den som saknar vettigare saker att sysselsätta sig med kan skräddarsy bilens egenskaper i modus ”Individual”. I mina ögon är det bortkastad tid. ”Comfort” är kanonskönt, luftfjädringen får bilen att flyta fram över ojämnheter i vägbanan.
All-Terrain säljs med två dieselmotorer. E 350 d med diesel-V6 och E 220 d med en sprillans ny fyra på 1 950 kubik och 194 hästkrafter. Fyran har en underbart tyst gång och går att köra förvånansvärt snålt, trots fyrhjulsdrift, automatlåda och en vikt på nästan två ton. 0,52 liter per mil drar den i EU-körcykeln.

Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain 2017

Den som vill betala extra kan få instrument med stora bildskärmar. Möjligheterna att skräddarsy informationen känns oändliga.

Invändigt är All-Terrain en vanlig E-klass kombi. Sköna stolar, i standardutförande klädda i ”Artico, man-made leather” enligt broschyren. Man undrar ju vad Artico är för slags djur.
Körassistanssystemen är många i E-klass och intelligenta människor som har vant sig vid dem brukar säga att det rätt använt är vilsamt och ökar säkerheten. Men i grundutförande ingår bara autobroms som detekterar fotgängare.
Teknikpaketet som kostar omkring 35 000 kronor som tillval erbjuder dock en hög nivå av förarhjälp. Till exempel kan Mercedes köra om själv om man slår på blinkersen. Bilen kollar om kusten är klar och byter sedan fil och gasar på. Visst låter det för bra för att vara sant? Det är det också. Det fungerar bara där man inte har särskilt stor nytta av det, nämligen på vägar med flera filer i samma riktning. Mercedes självkörande system kan också anpassa sig till tillåten hastighet, men gör det helt utan hänsyn till hur vägen ser ut i verkligheten. Man kan få en chock av att bilen väljer att braka på i 100 km/h på en krokig serpentinväg bara för att det är lagligt. Mercedes ursäktar sig med att det alltid är föraren som kör och ytterst har ansvaret.

Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain 2017

All-Terrain har en egen stjärnprydd grill och specialdesignat luftintag.

Frånsett den lilla detaljen kan man bara kasta in handduken inför Mercedes All-Terrain. Den är en av de rymligaste, mest bekväma familjebilarna som finns. Vinterduglig även på isiga, snöiga stigar. Dessutom sparsam med bränslet. Kort sagt: en av de mest kompletta bilarna jag har kört – och då rattade jag faktiskt en Bentley Bentayga i går!

Men så var det det här med priset. Exakt vad den kommer att kosta vet vi inte. Men om man läser mellan raderna så verkar det som om Mercedes kommer att sätta en prislapp på närmare 500 000 kronor för en Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain. Jag är övertygad om att det är en bra affär. För Mercedes alltså. Luft under karossen är branschens nu mest lönsamma tillval.

Mercedes E 220 d 4Matic All-Terrain

Pris
Ej fastställt, uppskattningsvis 480 000 kronor, säljstart 16 januari, första kundleverans mars 2017.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 600-2 800 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram/bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 495, bredd 186, höjd 150, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång 15,6. Tjänstevikt 1 920, maxlast 670, max släpvagnsvikt ca 2 100. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 670-1 820 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,0 s, toppfart 231 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,55 l/mil, landsväg 0,50 l/mil, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 137-139 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
2 532 kronor per år.

Rivaler

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country D4 AWD Aut
Volvos senaste Cross Country-modell bjuder precis som Mercedes på det senaste inom förarstöd, påkostad interiör och hög komfortnivå. Men till ett betydligt lägre pris.
Pris: 387 900 kronor.


Audi A6 allroad quattro 2015

Audi A6 allroad quattro 3,0 TDI 218 hk S tronic
Audi A6 sjunger på sista versen och det gäller även allroad-versionen. Förarstödssystem och infotainmentbiten halkar därför lite efter konkurrenterna.
Pris: 519 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer