Mercedes nya laddhybrid i E-klassen kombinerar eldrift med den i dag nästan uträknade dieselmotorn. Resultatet är en välkörande och snål landsvägskryssare som klarar fem mil på eldrift.

Det här är nytt!

Dieselhybriden
Mercedes kombinerar elmotorn med en dieselmotor.
Större batteri
Nya batteriet är på 13,5 kWh och klarar över fem mil i körcykeln.
Bensinhybriden
Bensinhybriden finns kvar men får även den ett större batteri och längre räckvidd.

Greppet är minst sagt förvånande. Mercedes kombinerar det mest heta på bilmarknaden – laddhybriden – med den mest iskalla tekniken i bilvärlden – den självantändande diesel­motorn. Motiven tycker Mercedes är uppenbara. Dieselmotorn ger bilen en överlägsen ekonomi på långresor, och eldriften ger ett miljömässigt och ekonomiskt plus på korta resor. Räckvidden är upp till 54 kilometer på ren eldrift.

Bakom ratten övertygar den nya drivlinan. Elmotorn på 122 hästkrafter har ett fantastiskt drag i sig. Vridmomentet finns i samma sekund som ljuset slår om till grönt och jag nuddar gasen. Som alla elmotorer går den tyst och vägljudet är nästintill omärkligt i den välisolerade E-klassen. Gaspedalen har ett inbyggt motstånd halvvägs, och forcerar jag det kopplas dieselmotorn in. Det är Mercedes tvålitersdiesel på 194 hästkrafter – OM654 för kännarna – som tjänstgör.

Mercedes-Benz E 300 de

Som alla elmotorer går den tyst och vägljudet är nästintill omärkligt i den välisolerade E-klassen.

Tillsammans ger de två drivkällorna 306 hästkrafter och kolossala 700 Nm. I praktiken betyder det sportbilsprestanda. Mercedes uppger 0-100 km/h på 5,9 sekunder och en toppfart 250 km/h. Men det är inte snabbheten som imponerar mest på mig. Det är i stället det silkeslena ingreppet. Jag testar accelerationsförmågan upprepade gånger och förvånas varje gång hur omärkligt dieselmaskinen tar tag i händelseutvecklingen. Den niostegade lådan är diskretionen själv, och dieselmotorn gör inget större väsen av sig.

Konstruktionen är helt ny. Elmotorn, med ett startvridmoment på 440 Nm, är starkare än i förra generationen av Mercedes laddhybrider. Om man kör på elmotorn enbart i ”electric mode” eller tar hjälp av dieselmotorn är inget man tänker på när man kör, det är bara att gasa. I normala körsituationer behöver inte dieselmotorn kopplas in särskilt ofta, så länge batteriet har laddning. Kraften i elmotorn, med det fina vridmoment som finns till hands direkt, räcker långt. Dock inte längre än vad batteriet på 13,5 kWh tillåter.

Mercedes-Benz E 300 de

Utvändigt är det inget som skiljer ut laddhybriderna mer än laddningsluckan.

Mercedes anger en toppfart i el-läge på 130 km/h och en räckvidd på 5,4 mil för sedanmodellen, 5,2 mil för kombiversionen. Så långt klarar bilen i eldrift i WLTP-körcykeln, efter omräkning till det gamla körcykelvärdet. Den verkliga räckvidden lär vara 4-5 mil. Det innebär en efterlängtad ökning av räckvidden jämfört med föregångaren, bensinladdhybriden E 350 e. Den hade ett batteri på 8,7 kWh, och en räckvidd på 3,3 mil i gamla NEDC-körcykeln. Alltför kort för att vara konkurrenskraftigt bland dagens laddhybrider.

Den längre räckvidden är också en förutsättningen för att E 300 de ska komma under 50 gram i koldioxidutsläpp. Ett viktigt gränsvärde på flera marknader. I Tyskland krävs koldioxidutsläpp på under 50 gram för att kunderna ska få ta del av den tyska statliga laddhybridpremien på 1 500 euro (15 750 kronor). I Sverige betyder det lägre CO2-utsläppet att E-klass dieselhybrid får omkring 25 000 kronor i miljöbonus.

Ökningen av batterikapacitet har inte skett på bekostnad av batteristorleken enligt Mercedes. Tyvärr är batteripaketeringen en av de svaga punkterna i Mercedes annars trevliga laddhybridrecept. Batteriet göms under en kraftig förhöjning av lastgolvet. I sedanmodellen är det särskilt problematiskt, lastutrymmet blir helt enkelt för litet för bilstorleken. Faktabladet säger 370 liter, och det är något mindre än vad som ryms i en Volkswagen Golf. Kombiversionen har samma puckel på lastgolvet, men eftersom man kan lasta upp till taket i kombin innebär det inte samma begränsning till vardags. Men när man ska lasta skrymmande saker, med fällt baksäte, är onekligen en ås halvvägs in i lastutrymmet ett irritationsmoment.

Mercedes-Benz E 300 de

Mercedes E 300 de klarar fulladdad drygt fem mil på ren eldrift.

Med tanke på prisnivån på bilen känns batteripaketeringen som en märklig hafs-lösning. När andra tillverkare – läs Kia Optima Plug-In, Volkswagen Passat Sportscombi GTE – har bemödat sig att få ner batteriet under ett slätt golv, varför gör inte Mercedes det samma?

Provkörningen äger rum utanför Stuttgart, Mercedes hemmaplan, i stads- och förortstrafik. I trafikmiljön är laddhybriden riktigt trevlig att köra, precis som vanliga E-klass. Testbilen har för övrigt luftfjädring vilket adderar till komforten. Lite synd är det att bilen överprövar ”electric mode” i kallt klimat. Du kan alltså inte alltid räkna med att kunna köra på bara el till arbetet under vintern, även om du vet att du har batterikapacitet som räcker till. Är det några minusgrader ute prioriterar bilen att värma kupén med förbränningsmotorn även om du har fulladdat batteri.

Mercedes-Benz E 300 de

Den nya bildskärm ger Cinemascope-känsla. Mycket information. För mycket?

Personligen har jag svårt för den enorma Cinemascope-bildskärmen, men det lär i grunden vara en vanesak. Mängden information som bjuds är bedövande stort, ytterst få företeelser i universum verkar ha utelämnats. Allt kan dessutom ställas in, ändras och programmeras. Bildskärmen är inte av typen ”pekskärm”, i stället styrs inställningarna via en tryckplatta mellan framstolarna eller en liten ”touchknapp” på ratten. Krångligare och betydligt mindre intuitivt, men misströsta inte! Tryckskärm är på gång även i E-klass. Den har för övrigt redan introducerats i nya GLC och i A-klassen. Med tanke på skärm­storleken borde grafiken ha haktappande kvaliteter, men jag tycker till exempel att Google-kartan inom Volkswagen-koncernen imponerar mer.

Men hur smart är det då att kombinera diesel med batteridrift? Mercedes är tämligen ensamma på marknaden i dag, Volvo V60 laddhybrid med dieselmotor erbjuds ju inte längre. Enligt Mercedes innebär det att man kombinerar det bästa av två världar. Dieselmotorn ger den optimala långreseekonomin och landsvägskomforten. Det ligger en del i resonemanget. Mercedes tvålitersdiesel är snål som få. I nya körcykeln skrivs den för 0,46 liter per mil och 122 gram i koldioxidutsläpp för versionen som enbart har dieselmotor. Dessutom är den behagligt tyst och lågvarvig, en milslukare av rang.

Mercedes-Benz E 300 de

Dålig batteripaketering, här i kombimodellen. En hög tröskel försvårar lastning.

Tillsammans med det nya större batteriet som lär ge en verklig räckvidd på 4-5 mil med eldrift är Mercedes laddhybrid betydligt vassare än förut. Nackdelen med dieselmotorn är mer av en imagemässig natur. Dieseldrift står inte högst upp på önskelistan hos miljövänner. I dag vet vi att framför allt NOX-utsläppen från diesel­bilar har varit betydligt större i verkligheten än i körcyklerna, någon som bilindustrin har känt till under flera år. Trovärdigheten hos diesel­tillverkarna är därför rekordlåg. Då hjälper det inte så mycket att Mercedes nu garanterar att deras nya dieselmotorer är rena, både i och utanför körcykeln. Kanske är det därför som Mercedes garderar med att fortfarande erbjuda den bensindrivna laddhybriden, men nu med det nya stora batteriet.

Modellprogrammet känns nästan överdådigt brett. Hur många tillverkare erbjuder dubbla uppsättningar laddhybrider? Men Mercedes-Benz E 300 deså är det i Stuttgart, både Mercedes C-klass och E-klass finns som sedan och som kombi med både bensindriven och dieseldriven laddhybridlösning. Orsaken sägs vara att USA- och Kinamarknaderna kräver bensindrivna laddhybrider. Men det förklarar inte varför man såg sig tvungen att ta fram en dieselhybrid bara för Europa.

Mercedes-Benz E 300 de

Foto: DaimlerAG - Global Communication

Hur smart är det att kombinera diesel med batteridrift? Mercedes är tämligen ensamma på marknaden i dag.

Själva idén med en laddhybrid är i mina ögon att man har tänkt att köra merparten av körsträckan på el. Varför annars släpa runt på tunga batterier i en onödigt dyr förpackning? Och om man kör bara en mindre del av körsträckan på fossila bränslen, spelar det så stor roll om man kör på bensin eller diesel?

Priserna är inte satta i Sverige, men i Tyskland viskas det om att priserna ska ligga under 60 000 euro, 630 000 kronor. Detta är nämligen gränsen i Tyskland för att få elbilssubventioner. Föregångarens prisnivå kan också tjäna som indikator. I Sverige kostade bensindrivna E 350 e, 563 900 kronor i prislistan, och 490 000 kronor för företagskunder som köpte Fleet Edition-versionen. Nya E 300 de med kraftigt ökad räckvidd på el lär få en högre prislapp.

Till sist något jag däremot vet med säkerhet: Kombiversion kommer att stå för merparten av försäljningen i Sverige när leveranserna kommer i gång efter årsskiftet.

Tre frågor

Jochen Strenkert Mercedes

Jochen Strenkert – drivlineansvarig.

Varför erbjuder ni en dieselhybrid?
– Du kombinerar dieseln stora fördel med låg bränslekonsumtion när du kör längre distanser, med laddhybridens möjlighet att köra utsläppsfritt i stadsmiljö. Du kommer att märka att 50 kilometer i räckvidd är mycket realistiskt.
Miljöhänsyn spelar in för de som köper laddhybrider. Kommer det inte att bli svårt att sälja in en diesel?
– Vi garanterar att vår diesel klarar alla lagkrav när det gäller utsläpp, även utanför körcykeln. Reningen kostar lite mer än för en bensinmotor, men om man kör mycket på landsväg är denna kombinationen optimal.
I Sverige vill många kunder kunna köra bara på el, även när det är kallt. Varför finns inte den funktionen?
– Vi har inte den funktionen med hänsyn till värmekomforten. Är det kallt ute, mellan -3 och -7 grader, så startar förbränningsmotorn automatiskt. Du behöver annars 30 procent av batterikapaciteten för att värma kupén. Det är inte förnuftigt att värma kupén med el när vi har en förbränningsmotor. Men vi har flyttat ner temperaturgränsen. I den gamla E 350 e, med det lilla batteriet, startade bensinmotorn tidigare.

Mercedes E 300 de

Pris
Ej fastställt, omkring 600 000 kronor. Bonus ca 25 800 kronor. Säljstart december 2018, första kundleverans januari 2019.


Motor
Diesel-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 600-2 800 r/­min. Elmotor 122 hk (90 kW), total effekt 306 hk/700 Nm, batterityp litium-jon, 13,5 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8, bak 9 tum, däck fram 245/45 R18, bak 275/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 492, bredd 185, höjd 147, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 10. Tjänstevikt 2 060, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 60. Bagagevolym (VDA-liter) 370 (kombi 480) liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,16 l/mil. CO2 41-44 g/km. Elförbrukning 1,87 kWh/mil. Räckvidd 5,4 mil (kombi 5,2 mil).


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskyddgarantin förnyas vid service på autoriserad verkstad.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid 2018

Kia Optima Plug-In Hybrid
En av de mest prisvärda stora laddhybridmodellerna. Hyfsat bra räckvidd. Varumärket placerar den dock i en annan fålla än Mercedes.
Pris: 404 900 kronor.

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine 2018 04

Foto: Hans Hedberg

Volvo V90 T8 Twin Engine AWD
Vår svensk-kinesiska stolthet är en dyr och dunderkomfortabel laddhybrid. Men räckvidden på tre mil i verkligheten räcker inte till 2018.
Pris: 618 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mercedes E 300 de
NÄSTA Lynk & Co utmanar med slank suv