Provkörning av Mercedes E 63 AMG S-Modell 4Matic

Att få lov att göra om en produkt innebär allt som oftast skärpning på de flesta områden. Något som Mercedes E 63 AMG visar med övertydlighet. Fyrhjulsdrift och 585 häst­krafter ger en vinnare!

Första intrycket

Givetvis kunde AMG-folket inte bara se på när Audi och BMW gjorde starkare maskiner än de själva. Krösusvalet nummer ett för den som inte kan få nog av hästkrafter, styling eller prestanda.

Brutal

9/10

Prisvärd

9/10

Det räcker att stå på några kilometers avstånd för att röja en Mercedes E 63 AMG. Mullret övergår till ett dån, och två provvagnar passerar i hög fart med ett par meters lucka. Förnimmer samma känsla som när två stridsplan flyger i roteformation. Skillnaden är att du kan ta med dig vänner och familj i Mercedes senaste utgåva av tyskt jaktflyg.
Vi tar godiset först. Fyrhjulsdrivning är åter högsta mode i bilbranschen, marknader som USA och Kina styr. Där är det prestige med fyrhjulsdrift, därför går det nu att beställa 4Matic till nya E 63 AMG. För svensk del givetvis ett måste nästa gång du lägger din AMG-beställning.
Den tidigare 6,2-liters V8-motorn har bytts ut mot ersättaren på 5,5-liter som redan dykt upp i de flesta andra AMG-Mercedes. Hos E 63 AMG är det 557 hästkrafter som gäller. Lite i klenaste laget, och framför allt en prestigeförlust mot BMW M5 och Audi RS6 Avant som båda har 560 hästkrafter. Har de båda bayerska företagen ingått i kartell mot Mercedes-Benz? Motmedicinen är nya S-Modell av E 63 AMG 4Matic, prispåslaget är 107 900 kronor. 28 extra hästkrafter, 80 fler newtonmeter och en tiondels sekund snabbare från 0-100 km/h. Redan efter 3,6 sekunder är sprinten avklarad. Röda bromsok, speciella 19-tums tioekrade fälgar, mekanisk diffspärr på bakaxeln och en ännu sportigare setup av chassit. Så man får en hel del i godispåsen trots allt. Lägg därtill att det går att få allt paketerat i kombikaross och saken är biff! Slutnotan? Nästan 1,2 miljoner kronor. Som hittat!

Interiört har E 63 AMG samma uppdaterade instrumentbräda och mittkonsol som vanliga E-klass just fått. Men växelspaksvippan är kvar på mittkonsolen, inte flyttad upp till styrstången som övriga E-klass. Sjuväxlade AMG Speedshift MCT-lådan går med fördel att hantera med rattpaddlarna, särskilt i det manuella läget som nu växlar mer bestämt och utan fördröjning.
Utanpåverket hos nya uppdaterade E 63 AMG är slimmat, samtidigt mer bulkigt som trenden föreskriver. Man ska se att du köpt en AMG. De dubbla luftintagen i stötfångaren är feta nog att sparka in fotbollar i och den stora Mercedesstjärnan i den nya grillen verkar naturlig på E 63 AMG till skillnad från de mer ordinära E-klassmodellerna där trynet känns malplacerat.
Körmässigt är E 63 AMG S-Modell 4Matic en trollerikonstnär á la Joe Labero. Med en dödvikt på närmare två ton för hela ekipaget förstår man inte var alla kilon tar vägen vid aktiv körning. E 63:an tar sig an kurvparti efter kurvparti som en prima ballerina när vi fullgasar upp längs fantastiska och underhållande bergsvägar till klostercentret i katalanska Montserrat. Utsikten är bedårande, vrålet som studsar tillbaka från klippväggarna gudomligt och greppet inte alltid lysande trots fyrhjulsdrift. Minusgrader på natten gör skuggpartier förrädiska att svänga genom.

AMG har valt att behålla en konsekvent bakhjulsdriven känsla hos 4Matic-systemet, något som uppskattas när torrare partier tar vid. Grepp och frenesi hos motor, drivlina samt chassi är samstämmiga. Jag kommer egentligen bara på en supersportsedan som är läckrare och raskare än E 63 AMG S-Modell 4Matic – Porsche Panamera Turbo. Sämre konkurrent kan man ha.

Rivaler

Audi RS6 Avant
Audi RS6 Avant
”Lockbetet” för E 63 AMG S Kombi. Givetvis med quattrodrivning och endast i Avant-­utförande är RS6 med sin nya V8-motor på 560 hk fullständigt frenetisk – i allt!
Pris: 1 050 000 kronor.

BMW M5
BMW M5
”Originalet” inom supersport-sedaner. 560 hk och dubbelturbo-V8, endast med bakhjulsdrift. Autobahnlok som även fungerar vid bankörning. 550i xDrive (407 hk) kostar ”bara” 682 000 kr.
Pris: 959 000 kronor.

Mercedes E 63 AMG S-Modell 4Matic

Pris
1 137 900 kronor.


Motor
Bensin. 8-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Turbo. Borrning/slag 98,0/90,5 mm, cylindervolym 5 461 cm3. Max effekt 585 hk (430 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 800 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Krängningshämmare fram och bak. Fram skruvfjäder och triangellänkar. Bak luftfjädring och multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade och borrade (keramiska) skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fram fälg 9,0 tum, däck 255/35 ZR19. Bak fälg 9,5 tum. Däck 285/30 ZR19.


Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 489, bredd 187, höjd 147, spårvidd f/b 163/160. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 940, maxlast ca 475, max släpvikt 0. Taklast 100. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540 liter.


Fartresurser*
Toppfart (begr.) 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,6 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 1,44, landsväg 0,79, blandad 1,03 l/mil. CO2 242 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, 3 år vagnskada, 3 år lack, 30 år rost (krav på Mercedes-service).


Skatt
2 860 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer