Elektrifiering av mindre transportbilar har funnits ett tag men att driva större transportbehov och större bilar enbart på el är ganska nytt. Mercedes har försökt tidigare med Mercedes Vito E-Cell. Nu har Mercedes uppgraderat tekniken och satsar på nytt med eVito.

Det här är nytt!

Drivlinan
Bilen är inte ny men däremot drivlinan som är helelektrisk. Ett alltmer efterfrågat alternativ i de flesta städer.
Storlek
Mercedes är tidigt ute med en elbil som kan frakta större volymer på upp till 6,6 kubikmeter beroende av karosslängd.

Nissan har sin E-NV200 som är en renodlad elbil med en lastkapacitet på 4,2 kubikmeter. Renault Kangoo Z.E. och Peugeot Partner Electric är andra spelare som erbjuder något mindre utrymme. Mercedes går ett steg till när de erbjuder eVito med förmåga att lasta sex kubik, eller den längre varianten som rymmer 6,6 kubikmeter. Längre fram under 2019 kommer också eSprinter, en ännu större laståsna som tar 10,5 kubikmeter och har samma drivlina som eVito.

Mercedes eVito 2019

Provkörningen är kort och bara i Hamburgs city. Inget toppfartsprov således, men 120 km/h ska den göra.

Nysatsningen på större elektriska transportbilar ligger i tiden, nu när utsläpp och miljöaspekter hamnat i fokus. Inte minst med tanke på Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (Miljöpartiet). Mercedes eVito drivs av en elmotor på 84 kW (114 hk), 300 newtonmeter och en batterikapacitet på 41,4 kilowattimmar. Enligt Mercedes är räckvidden 15 mil under gynnsamma förhållanden och tio mil under vidriga.

För att uppnå samma sträcka med eSprinter krävs installation av ett fjärde batteri (till en kostnad vi inte fått reda på). Standard är tre parallellkopplade batteripack placerade under bilen där de inte inkräktar på lastutrymmet. eVito väger cirka 300 kg mer än diesel-Vito och lastvikten är ett drygt ton. Batterierna tillverkas av Accumotive som ägs av Mercedes. Samma batteripack, men bara ett, kommer för övrigt göra tjänst i S-klass Hybrid.

Mercedes eVito 2019

eVito kan som bäst komma 15 mil på en laddning. Det är inte lika långt som Nissans E-NV200.

Med rattpaddlarna kan man ställa in hur mycket man vill att elmotorn ska bromsa och därmed regenerera kräm. I praktiken behöver man nästan aldrig använda fotbromsen om man kör lite förutseende och det fungerar som bäst i stadstrafik, vilket bilen är mest anpassad för. Kör man landsväg kan man i stället låta bilen frirulla i nedförsbackarna utan någon motorbroms/regenerering alls. Vilket som är mest mileffektivt, regenerering eller frirullning, är en ekvation i den högre skolan.

Mercedes eVito 2019

Ingen skramlig dieselsnurra så långt ögat kan nå. Däremot många högspänningskablar. Icke röra!

Dessutom finns tre effektlägen där eco ställer ner motoreffekt men även luftkonditionering. Värme eller kyla alstras av en energieffektiv värmepump och temperaturen kan givetvis förinställas när bilen står på laddning. Det hela sköts med en telefonapp där mycket annat också kan kollas eller fixas. Bland annat räckvidd, laddningstid etcetera. Precis som andra tillverkare med andra ord.

Mercedes erbjuder även skräddarsydda system för olika företag, från enmansföretag till stora flottor där Mercedes analyserar och rekommenderar anpassade lösningar för laddning, service med mera. De flesta tjänster är uppkopplade via Mercedes PRO.

Mercedes eVito 2019

Instrumenteringen i en eldriven skåpbil är så avskalad som den kan bli. Hastighetsmätare och effektmätare.

Så hur går eVito då? Ljudlöst, nästan. Lite åt spårvagnshållet vad gäller ljud. Ingen blixtrande acceleration vilket förmodligen är förinställt och mer energieffektivt, men ändå fullt tillräckligt. Lite kul att ”paddla” fram olika motorbromsnivåer och minimera fotbromsandet, och därmed förlänga räckvidden. Provkörningen är kort och bara i Hamburgs city. Inget toppfartsprov således, men 120 km/h ska den göra.

Mercedes eVito 2019

Batteripaketet stoppas in i skåpbilarnas golv. Stora eSprinter kan extrautrustas med ett fjärde batteri.

Kommer till Sverige 2019. Pris än så länge okänt. Just in time! Som av en händelse tillåts svenska städer införa el- och gasbilszoner (miljözon 3) från och med 2020.

3 frågor

Florian Hofbeck, Mercedes

Florian Hofbeck – utveckling eDrive@Vans.

Ni pratar mycket om elsäkerhet. Det hänger tjocka kablar under bilen som kan haka i föremål på vägen. Ska det vara så?
– Haha, nej, det här är förseriebilar. På produktionsbilarna är kablarna inkapslade och kommer inte vara synliga.
Ni har haft en elektrisk Vito tidigare. Varför lades den i träda?
– Tiden var inte riktigt mogen för elektrifierade transportbilar i det här formatet. Nu har saken, eller världen, hamnat i ett annat läge och vi tror stenhårt på det här.
Hur mycket påverkar kyla räckvidden, och klarar värmesystemet föraren från att frysa ihjäl?
– Vi har vintertestat eVito i norra Sverige i nedåt 30 minusgrader. Visst sjunker räckvidden men inte så mycket som man kan tro. Beträffande värme i hytten så är vår nya värmepump väldigt effektiv och energisnål. Ingen förare har fått några frostskador. Självklart är hytten förvärmd när bilen står på laddning.

Mercedes eVito

Pris
Ej prissatt, kommer under vintern 2018/2019.


Motor
El. 114 hk (84 kWh), 300 Nm. Batterikapacitet 41,4 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krägningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel i. u meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 320, längd 514, bredd 224, höjd i. u, spårvidd f/b i. u. Markfrigång i. u. Tjänstevikt cirka 2 100, maxlast 1 046 max släpvagnsvikt i. u. Lastvolym 6,0 m3.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 120 km/h.


Bränsleförbrukning
Räckvidd 15 mil per laddning.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, batteri 8 år/10 000 mil.


Skatt
Skattebefriad.

Rivaler

Nissan e-nv 200

Nissan E-NV200
Nissans E-NV200 är mindre och lastar inte lika stor volym. Däremot är räckvidden bättre och den har appstyrning av laddning, övervakning och annat.
Pris: från 321 238 kronor efter 60 000 supermiljöbilspremie.

 

Renault Kangoo Z.E.

Renault Kangoo Z. E.
Ännu något mindre och finns endast som skåpbil. Däremot kan man välja om man vill köpa eller hyra batteriet. Räckvidd 27 mil och givetvis sköts allehanda göromål med en app i telefonen.
Pris: från 308 125 kronor efter 60 000 supermiljöbilspremie.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mercedes eVito
NÄSTA Nya Kia Ceed GT officiell