Försvarets materielverk, FMV, anskaffar nya terrängbilar för svenska försvaret. Mercedes-Benz beprövade G-wagen byggda för att tåla extra mycket ger soldater både högre säkerhet, framkomlighet och komfort.

Försvarets materielverk, FMV, är en civil myndighet som lyder under Försvarsdepartementet och har ansvaret för inköp av utrustning till svenska försvaret. Ofta handlar uppköpen om specialprodukter som kräver spetskompetens i form av utvecklingsteam bestående av tekniker, jurister och projektledare. Allt för att beställningarna ska bli så rättvisa och ekonomiskt fördelaktiga som möjligt.
Trots alla rubriker om nedskärningar inom försvaret så har FMV ändå mycket att göra. Just med tanke på att affärerna av materiel och utrustning är ekonomiskt pressade är det extra viktigt med noggranna avtal och kravspecifikationer med utvalda leverantörer. Just nu är man mitt uppe i en större leverans av terrängbilar från Mercedes-Benz.
Försvaret började köra Mercedes Geländewagen redan 1993. Främst användes bilarna i utlandstjänst men de allra första bilarna i Sverige gick till svenska flottan!
FMV:s nyinköp gäller dock helt andra typer av G-wagen. Tidigare versioner med trött sugdiesel och i det närmaste obefintligt rostskydd är ersatta av betydligt mer robusta vagnar. Den militära beteckningen på de nya terrängbilarna (som förkortas Tgb i det militära) är Tgb 141 och Tgb 152 beroende på bilens anpassning. Tgb 141 liknar en G 300 CDI Professional, en kraftigare variant av Geländewagen. Den finns även som så kallat skalskyddad (Tgb 1411) men väger då 1,5 ton mer eftersom den ska klara av hotande angrepp från fienden. Exakt hur mycket den bepansrade bilen skyddar mot vill FMV hålla hemligt på grund av säkerhetsrisken.

Förarplatsen skiljer från vanliga G-klass. Tgb 14/15 är fulladdad med utrustning.

Foto: Glenn Lindberg

Förarplatsen skiljer från vanliga G-klass. Tgb 14/15 är fulladdad med utrustning.

Komplexitetsgraden för en upphandling är av förståeliga skäl stor. Tgb 152 är den verkliga specialaren med tre drivande axlar (6×6), dubbelhytt med plats för fyra soldater plus ett 2,17 meter långt flak anpassat för olika lastmoduler. Prislappen för en Tgb 152 6×6 (förrådsbeteckningen är för militärintresserade M5138-152011) är strax under två miljoner kronor, den vanligare Tgb 141 går för knappt hälften.
– En affär tar flera år att genomföra, förklarar Per Robertini, projektledare för upphandlingen. Nuvarande affär är snart inne på sitt femte år räknat från första start.
Med beställarens – Försvarsmaktens – kravspecifikation och enligt lagen om offentlig upphandling är köpen långa och ibland komplicerade. Många leverantörer
sållas bort genom urvalsprocesser där teknik, garanti, kvalitet med mera ska evalueras mot varandra.
För att kunna pressa kostnaderna sker upphandlingen bilateralt mellan Sverige och Norge. En större ordermängd ger i slutänden lägre styckpris. Norska försvaret har även beställt ett antal Toyota Hilux från ombyggarfirman Arctic Trucks.

Fästen för AK5 ökar säkerheten och ger snabb tillgång vid skarpt läge.

Foto: Glenn Lindberg

Fästen för AK5 ökar säkerheten och ger snabb tillgång vid skarpt läge.

Undertecknads personliga erfarenheter av försvarets tidigare terrängfordon var som fordonsförare och eldledningssignalist på ArtSS, artilleriskjutskolan i Trängslet, Älvdalen. Mest Volvo Tgb 11 och dess sexhjuliga 13/20-syskon, men även Scanias tunga lastbilar Tgb 30/40 stod på utbildningsprogrammet. Återseendet närmare 25 år senare med monokromt grönmålade terrängbilar hamnar enbart på pluskontot. Men körupplevelsen är helt annorlunda.

Baksätet består av två separat fällbara stolar, kan i princip agera mindre sambandscentral.

Foto: Glenn Lindberg

Baksätet består av två separat fällbara stolar, kan i princip agera mindre sambandscentral.

Tillsammans med projektets nestor – han började jobba på FMV redan 1973 – och tekniske expert Patrik Stedt beger vi oss ut på en kortare terrängslinga med sexhjuliga Tgb 152 och den skalskyddade Tgb 1411. Via knappsatsen på mittkonsolen går det att spärra diffarna centralt eller axelvis. De dubbla bakaxlarna på Tgb 152 låses gemensamt.
– Att föraren får visuell tillbakaförmedling att exempelvis diffarna är spärrade är en klar fördel, berättar Patrik Stedt, det hade inte alla konkurrenter som vi granskade innan vi valde Mercedes-Benz. Patrik har ett långt liv inom fordonsutveckling på FMV, han var bland annat med och tog fram Valpens efterträdare, Volvo Tgb 11/13/20.
Visst är Tgb 152 en lång bil att svänga runt med i terränglådan, men den praktiska nyttan med dubbelhytt, flak och fleraxligt lasttåligt chassi ger andra fördelar inom försvarets mångfacetterade användningsområden. Bilen är nästan lika flexibel som en schweizisk fickkniv.
Svenska, och norska, försvaret är tillsammans med Australien de enda länderna som kör G-wagen 6×6. Faktiskt var FMV:s grundarbete ledande för monstertrucken G 63 6×6 AMG, som tekniskt baseras på Tgb 152. Där hann Sverige före Saudi-shejkerna!
En klar fördel med Tgb 152 är kraften i motorn, komforten och känslan av soliditet. Kommunikation är en viktig del hos en modern försvarsprodukt och de grönmålade Mercedesjeeparna är givetvis anpassade för den senaste uppdaterade utrustningen. I princip kan bilen fungera som en mindre sambandscentral.

Innerbelysning med rött sken förstör inte mörkerseendet.Malaj Hedberg simulerar krig.

Foto: Glenn Lindberg

Innerbelysning med rött sken förstör inte mörkerseendet. Malaj Hedberg simulerar krig.

Skiftar till skalskyddad Tgb 1411 och trots att bilen är kompaktare på utsidan än Tgb 152 är tjänstevikten nästan densamma. Pansarplåt väger. Det märks när förardörren ska stängas när vi står i ett litet uppförslut, det krävs armmuskler.
Kör samma slinga som med Tgb 152 och visst märks den kompakta massan och dess högre axel/marktryck, men den skalskyddade 1411 upplevs ändå som lättmanövrerad i lättare terräng som denna. Framför allt är det motorn och den relativt nätta bredden som gör bilen lämplig att vrida runt trädstammar och nerför skogsstigar.
Men terrängkörning är inte allt. En försvarspolicy är att kunna göra snabba omgrupperingar för att vilseleda fienden, och där visar sig försvarets nya serie Tgb 14/15 sig mycket lämplig. På landsväg går bilen, med tanke på dess terrängkapacitet, stadigt och raskt. Mer än vad som kunde sägas om den gamle Tgb 11/13/20.
Svenska försvarets nyförskaffade tjänstefordon verkar vara av det rätta virket.

Mercedes Geländewagen 300 CDI Tgb 152 6×6

Pris
Cirka 2 000 000 kronor.


Motor
Diesel. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 600 r/­min.


Elsystem
Huvudspänning 12 V respektive 24 V. Batterier 1 + 2 seriekopplade (12 V 60 Ah). Generator 12 V 180 A, 24 V 100 A.


Kraftöverföring
Motorn fram. Permanent sexhjulsdrivning via fördelningsväxellåda med hög – och lågväxel. Spärrbara differentialer fram, bak och i mitten. 5-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Separat ram. Stela axlar med tvär – och längsaxlar samt skruvfjädring. Krängningshämmare fram.


Styrning
Kulmutter, servo.


Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, bromskraftförstärkare.


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck BF Goodrich Allterrain 285/75 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 312+111, längd 635, bredd 215, höjd 240, spårvidd f/b 148/148. Markfrigång 26. Tjänstevikt 4 420, maxlast 2 080. Flaklängd 217. Taklast 200. Tank 96+53 liter. Frigångsvinkel f/b 41/35 grader. Vaddjup 60. Antal passagerare 3.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer