Provkörning av Mercedes GLB 220 d 4Matic

Mercedes fyller ytterligare ett hål i modellfamiljen med GLB som blir den åttonde bilen i deras kompakta segment, och den hämtar inspiration från ikonen Geländewagen.

Det här är nytt!

Design
Med GLB stakar Mercedes ut en ny mer fyrkantig designväg framåt.
Plats
Antingen fem eller sju sittplatser går att få, det sistnämnda rekommenderas för personer under 168 centimeter.
Hybrid
Det kommer inte någon hybridversion av GLB, men längre fram kommer i stället eldrivna EQB.

Liksom i många hushåll omkring i landet verkar bonusfamiljen ha blivit det nya svarta även i bilbranschen. I detta fall handlar det om suvar i kompakt­klassen där det blir allt mer tätbefolkat. Mercedes har de senaste åren jobbat med att släta ut designen hos sina modeller från den tidigare ganska yxiga formgivningen signerad Gorden Wagener, han är även designern bakom GLB. Dessutom har antalet modeller eskalerat kraftigt då de ska ha minst en modell i varje klass vare sig det är småbilar eller stora suvar och suvar med coupéstuk. Dessutom finns det knappt någon modell som inte går att få i AMG-utförande. GLB är inte något undantag när det kommer till det sistnämnda, men när det kommer till design så bjuder den på ett bekvämt avbrott då den är en modell som faktiskt vågar vara en konventionell fyrkantig suv. Visst har den fortfarande en del mjuka linjer men grundformen är fyrkantig, undertecknads favoritform när det kommer till bilar.

Mercedes GLB 220 d 2020 11

Foto: Robin Törnros

GLB har en kaxig uppsyn och känns lite som en ”baby-G-wagen”.

Det första som slår mig är dess storlek. Den är mycket mindre än vad bilder ger intryck av och då på ett bra sätt. Designen bjuder­ på vinkningar till ikoner som långköraren Geländewagen men även gamla GLK som var en av de sista fyrkantiga Mercedes-modellerna på länge.
Denna GLB har en markfrigång på 17 centimeter vilket även betyder att insteg i kupén underlättas och byxorna hålls rena tack vare att dörrarna sträcker sig ner lika långt som karossen. Som vanligt när jag kliver in i en Mercedes famlar jag efter stoljusteringen längs sidan av stolen, jag verkar aldrig lära mig att kontrollerna sitter­ på dörrsidan. Kanske för att det är en ganska avig position. Hur jag än vrider och vänder på reglagen får jag dock aldrig till en position som är tillräckligt låg för att vara optimal. I övrigt är komforten hög då stolarna ger gott om stöd och dynlängden går att justera i framkant. I den upprätta vindrutan projiceras hastighetsmätare och navigationsinformation.

Mercedes GLB 220 d 2020 18

Foto: Robin Törnros

Neonbelysningen i kupén finns i flera olika färger, den går också att stänga av.

Motoralternativ

GLB 180 d 358 900 kr
GLB 200 d 372 900 kr
GLB 200 d 4Matic 392 900 kr
GLB 220 d 4Matic 429 900 kr
GLB 200 363 900 kr
GLB 250 4Matic 436 900 kr
AMG GLB 35 4Matic Ej fastställt

Det borde i stort sett vara omöjligt att köra fel i GLB med navigationen igång då den kan visas både i vindrutan, instrumenteringen framför ratten och i infotainmentskärmen. Trots det dröjer det inte länge innan jag väljer fel rondell­avfart i Marbella-trafiken. Tacksamt nog räknar GLB snabbt om rutten och vi är snart på rätt väg igen. Jag får skylla på att det är en hel del intryck att hantera under de första minuterna i en helt ny bilmodell.
Just denna GLB bär AMG-signaturen på bakstammen och har därmed en effektstinn 306-hästarsmaskin under den platta huven som syns väl från förarplatsen. På motorväg­ vill bilen hela tiden lite mer än mig och är ”på tå” även i det mest avslappnade körläget Comfort, trots att bilen har luftfjädring och Mercedes borde kunnat ha programmera ett bredare spann mellan körlägena. Specifikt för just AMG-versionen är körlägesvredet, som känns hämtat från Porsche 911, placerat på ratten. Trots den mycket släta asfalten i södra Spanien tränger en hel del vägljud in i kupén och blir tröttsamt, något som kan skyllas på de stora 21-tumsfälgarna och dess lakritsremmar till däck.

Mercedes GLB 220 d 2020 17

Foto: Robin Törnros

Stolsryggarna bak delas 40/20/40, som sig bör. Med sju sittplatser blir utrymmet trängre.

Motorväg blir smala slingrande bergsvägar uppför och GLB upplevs smidig även om jag inte riktigt kommer överens med den fasta styrningen. Serpentinvägarna är knappast några som skulle vara godkända av det svenska Vägverket och det blir många accelerationer och inbromsningar inför hårnålarna utan sikt. Här har den åttaväxlade automatlådan svårt att bestämma sig för en växel och upplevs som orolig. Tyvärr infinner sig aldrig någon riktig harmoni i körningen.

Mercedes GLB 220 d 2020 25

Foto: Robin Törnros

Vi når slutet på serpentinvägarna och anländer till en platå på Sierra Prieta-berget. Mercedes har som sagt hämtat inspiration från Geländewagen till GLB, och det gäller inte enbart designen. Framför den treekrade stjärnan i grillen ligger en terrängbana av den mer avancerade sorten.­ Visst skulle AMG-versionen säkerligen klara av delar av banan men för säkerhets skull byts den ut mot en dieseldriven GLB med två extra centimeter markfrigång och vi ger oss iväg med en instruktör i passagerarstolen. Hill decent control-systemet aktiveras och sätts till 5 km/h. Sen bär det iväg rakt nerför en backe där jag inte skulle se något framför mig om det inte vore för kamerorna i infotainmentsystemet. Instrumenten framför mig visar medförslut på nästan 50 grader och jag håller mig fast i stolen med hjälp av ratten. Färden nedåt känns trygg trots att jag inte har några fötter på vare sig broms eller gaspedal då offroadsystemet i GLB funderar ut hur den ska bete sig på egen hand. Jag behöver bara peka ratten åt rätt håll.
Efter branta ner- och uppförslut, körning på tre och två hjul samt sidolutning på upp till 35 grader är terrängbanan till ända. Så här kommer troligen ingen av de tilltänkta GLB-kunderna någonsin att använda sin bil. Men de kan vila tryggt i att bilen klarar det om det så skulle behövas. Offroad-systemet är dessutom standard i samtliga GLB utrustade med fyrhjulsdrift.

Mercedes GLB 220 d 2020 09

Foto: Robin Törnros

3 frågor

Mercedes GLB 220 d 2020 29

Foto: Robin Törnros

Miha Klojcnik – terrängkörningsexpert

Vad är det viktigaste att tänka på vid terrängkörning?
– Kontrollera underlaget och planera din linje innan du ger dig iväg. Har du inte kameror i bilen är det bra att ha en person utanför bilen vid svåra partier. Mycket handlar också om att våga, bilen klarar mer än du kanske tror. Men självklart är det bra att ha respekt för terrängen och bilen.
Hur står sig GLB mot Geländewagen i terrängen?
– Det är helt olika fyrhjulsdriftsystem så det går egentligen inte att jämföra. Geländewagen har ju riktiga differentialspärrar och klarar tack vare det tuffare terräng.
Hur stor andel av köparna tror du kommer att utsätta sin GLB för riktigt hård terrängkörning?
– Troligen inte så många alls, kanske 1-2 procent av kunderna.

Den AMG jag anlände i får stå kvar på parkeringen då vi rullar vidare tillbaka ner för serpentinvägarna med beteckningen 220 d 4Matic på bagageluckan. Kalla mig gubbe om du så vill, men i detta utförande går GLB från bråkig tonåring till klarhet. Styrningen är avslappnad och upplevs välavvägd. Växellådan, samma som i AMG, trivs bättre med dieselmaskinen på 190 hästkrafter där varje växelskifte och val kommer vid rätt tillfälle och känns helt logiskt. Vem kunde tro att en vanlig snikdiesel skulle bjuda på en bättre körupplevelse än något signerat AMG.

Nu när jag kan slappna av mer bakom ratten får jag tid att ta till mig interiören som Mercedes i min mening verkligen har lyckats med. Avskalat och ändå funktionell samt lätt att ta till sig. Två stora skärmar kröner­ instrumentpanelen och omsluts av den utsmyckning kunden väljer, i detta fall sitter kolfiberpaneler där och känns malplacerade. Infotainmentsystemet manövreras antingen genom att peka direkt på skärmen, med svep-knapparna på ratten eller pekplattan på mittkonsolen. Den sistnämnda har också en liten upphöjning perfekt att vila handen på.
Ute på motorväg igen noteras att däckljud fortfarande tränger in i kupén men inte lika påträngande som hos AMG. Ljudkomforten skulle troligen bli än bättre med mindre fälgar och mer gummi än de 19-tummare som sitter på denna bil. Dessutom blir kostnaden för däckbyte avsevärt mycket lägre när det blir dags för det. Det adaptiva chassit med luftfjädring är mer anpassat för komfort i denna och i kombination med högre däcksidor kan GLB vara en riktigt bekväm långfärdsbil för familjen. Ett vettigt insteg i Mercedes suvfamilj, dit knappast GLA kan räknas.

Mercedes GLB 220 d 2020 27

Foto: Robin Törnros

AMG-versionen har ett lite vassare utseende och jättestora 21-tumsfälgar.

GLB har ett startpris om 358 900 kronor för en 180 d med framhjulsdrift. Den 220 d 4Matic jag sitter i kostar från 429 900 kronor och för ytterligare 11 400 kronor får du det adaptiva chassit med luftfjädring vilket kan rekommenderas. GLB går även att få med en tredje sätesrad för 8 600 kronor och blir därmed en av få i det kompakta suvsegmentet med sju sittplatser. Det ska dock tilläggas att de två platserna inte lämpar sig för varken långa personer eller långa turer.
I nuläget finns inga planer på en laddhybridversion av GLB, i stället hoppas Mercedes på att kunderna orkar vänta tills den eldrivna EQB kommer under 2021. Till dess kan du njuta av en bil som faktiskt vågar vara en konventionell suv utan sluttande taklinje eller trendgrepp som tvingar dig att offra saker som utrymme. Tack för det Mercedes.

Mercedes GLB 220 d 4Matic

Pris
429 900 kronor, säljs nu, första kundleverans andra kvartalet 2020.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 600-2 600 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 463, bredd 183, höjd 166, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 735, maxlast 515, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 570-1 805 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 217 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Låg 0,73 l/mil, extra hög 0,58 l/mil, hög 0,49 l/mil, medium 0,58 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
7 277 kronor per år de första tre åren. Därefter 3 460 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC60 2019

Volvo XC60 D4 AWD
GLB är sex centimeter kortare än XC60 men ändå så rymmer den 65 liter mer bagage. 570 mot 505 liter.
Pris: 406 000 kronor.

BMW X3 M40i prov

BMW X3 xDrive20d
Till skillnad från GLB så kan du få X3 med laddhybriddrivlina men priset är avsevärt mycket högre än för denna diesel.
Pris: 456 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer