Ett M har redan blivit ett E, ett L ska bli ett S och nu är det dags för ett K att bli ett C. Mercedes är i full färd att stöpa, och döpa, om alla sina suvmodeller. Vi provkör efterträdaren till GLK som kommer med större utrymmen och nya namnet GLC.

Första intrycket

Vissa har kanske svårt att acceptera den nya, mjuka och lyxiga framtoningen som bryter tvärt mot företrädaren GLK. GLC är dock en rymligare, bekvämare och lyxigare familjebil som dessutom klarar sig bra utanför vägen.

Gelände

8/10

Prisvärd

7/10

Det är faktiskt inte så krångligt som det låter. När Mercedes nu är i mitt uppe i omstruktureringen av hela sitt suvmodellprogram följer det bilflorans naturlagar. A-klassen har sedan en tid haft ”sin” suv i form av GLA, alldeles nyligen fick E-klassen sin suv GLE (tidigare ML), C-klassen får nu sin GLC och inom kort får S-klassen sin suv GLS (nuvarande GL). Principen är densamma hos BMW och Audi där varje modellserie har sin X- eller Q-modell.

Mercedes byter alla modellbeteckningar dels för att förtydliga släktskapen mellan suvarna och grundserierna, dels för att knyta an till anfadern Geländewagen. Alla Mercedes-suvar kommer nu att heta Geländewagen, följt av respektive klassbokstav.

Erik Wedberg tycker om fyrhjulsdrift, men älskar kylfläktar i stolen.

GLE är inte mer än en uppdaterad ML och så blir även GLS i förhållande till GL, men den GLC som lanseras nu är en helt ny bil. Av GLK finns ingenting kvar, vilket kan vara svårt att smälta för GLK-fansen. Just GLK har lyckats dra till sig en stark skara ägare som uppskattar bilens kantiga uppsyn som har stuckit ut i konkurrensen och varit det närmaste en Geländewagen man kunnat komma utan att faktiskt behöva köra gammelbilen.

Det är väldigt mycket C-klass-DNA i GLC-linjerna, av förklarliga skäl. Det här är C-klassens suv.

I och med bytet av K mot C har också all terrängframtoning försvunnit. GLC ser bekväm ut på släta stadsgator, inte i lerspåret. Det är inte flanellskjortorna som kommer att köpa GLC, det är kostymerna.
Med det inte sagt att GLC inte klarar av att lämna asfalten. I samband med provkörningen som utgår från ett av Europas alla treriksrösen, där Schweiz, Tyskland och Frankrike möts, har Mercedes byggt upp en terränghinderbana som slingrar sig genom en vingård. Mer naturskön än naturtrogen, men ändå rejält utmanande för en bil som inte har de rätta egenskaperna.

GLC kan ha de rätta egenskaperna om man betalar för det. Vid introduktionen är fyrhjulsdriften 4Matic standard och det är ett system som håller för stora påfrestningar. Upp för de brantaste backarna känns det som att bilen ska börja hasa nedåt men med lite mer gas får diffarna tillräckligt mycket moment för att fördela kraft till de hjul som har bäst grepp och bilen tar sig upp. Den som behöver extra hög markfrigång gör bäst i att kryssa för Offroad Engineering Package och Air Body Control i tillvalslistan. Då får man luftfjädring, underredsskydd och ett extra körläge som gör att högsta läget på luftfjädringen blir fem centimeter högre.
Hög markfrigång innebär ofta smutsiga byxben vid urstigning, om bilen inte är vänlig nog att låta dörrarna omsluta trösklarna vill säga. Det gör inte GLC. Dörrarna slutar ovanför sidotrösklarna.

Här är det GLC som avbildas. Skulle lika gärna kunna vara en C-klass.

Tillbaka ute på asfalten igen konstaterar man snabbt att GLC är mycket lik C-klass. Medan föregångaren GLK verkligen stack ut ur modellprogrammet med sin kantiga design har GLC rättat in sig i ledet. Det går numera en väldigt tjock röd designtråd ända från minsta A-klassen upp till S-klassen och G-modellerna är inräknade.

På förarplats är GLC snarlik C-klassen. De flesta kan nog hitta en bra körställning, inte minst i de eljusterbara komfortstolarna som inte bara har värme och ventilation utan även rejäla utfällbara lårstöd. Även GLC har fått den stora och breda ”planka” som utgår mittkonsolen, och som åtminstone undertecknad har svårt att förlika sig med. I en dyr Mercedes får det ju inte finnas någon knakande plast! Men det är just vad den är uppbyggd av, särskilt det stora täcklocket över förvaringsfacket ger en billig och plastig känsla.

Baksätet är rymligt och ryggstöden kan fällas framåt i tre delar.

Även körupplevelsen påminner starkt om C-klassen, bortsett från att GLC är ett halvt strå vassare. Styrningen är något mer direkt och ljudnivån upplevs som lägre på normalgrov asfalt. Liksom C-klassen kan GLC köpas med luftfjädring och om det är något tillval man ska kosta på sig så är det detta. För 21 900 kronor köper man sig nämligen fyra fluffiga moln, lika mjuka och behagliga som lammungar, åt bilen att vila på. Fjädringskomforten blir så mycket bättre och kan dessutom ställas in i olika hårdhetslägen.

220 d är beteckningen på 170-hästarsdieseln som är instegsmotor. Den kommer att stå för majoriteten av försäljningen, inte bara för att den är billigast utan även för att den inte upplevs som så mycket svagare än 250 d med 204 hästkrafter och 500 newtonmeter. Priskillnaden på 34 000 kronor är helt enkelt svår att motivera. Som bensinalternativ finns 250-motorn med 211 hästkrafter och ett pris på 433 900 kronor. Längre fram kommer en laddhybridversion kallad GLC 350 e.

GLC är tolv centimeter längre än GLK och 3,6 av dessa kommer baksätespassagerarna till godo i form av benutrymme. En 190+ lång reporter kan sitta bakom sig själv men det är på håret. Rejäla urgröpningar i framstolens ryggstöd räddar knäna.
Bagageutrymmet har vuxit med 80 liter jämfört med GLK och är därmed en ganska rejäl bit större än C-klasskombins utrymme. 40/20/40-delning av baksätesryggarna och fjärrfällning medelst knapp i bagageutrymmet finns. Tack för det!

Touchplattan ovanpå klumpen har tveksam nytta. Allt sköts enklare med rullhjulet.

Ett grundpris på 408 900 kronor kan nog få många spekulanter att lyfta ödmjukt på hatten och backa försiktigt ut ur säljhallen, men med lite god vilja framstår GLC som mindre dyr. Jämför med konkurrenterna: BMW X1 xDrive20d kostar från 391 400 kronor men om man vill ha automatlåda, och därmed komma upp på samma utrustningsnivå som GLC 220 d 4Matic, blir priset 415 100 kronor.

GLC 220 d 4Matic kan även jämföras med sitt låga syskon C 220 d 4Matic som kostar från 394 900 kronor. Många är nog de som kommer att lockas över till den höga sidan för det facila merpriset av 15 000 kronor.

Mercedes GLC 220 d 4Matic

Pris
408 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 000 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 400–2 800 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 467, bredd 189, höjd 164, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 845, maxlast 655, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 550–1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,50. CO2 129 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
2 041 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 xDrive 35d
BMW X3 xDrive20d
BMW:s rival erbjuder inte samma komfort men har en mer kompetent 190 hk och 400 Nm stark diesel.

Pris: 391 400 kronor.


Volvo XC60 Ocean Race Edition
Volvo XC60 D4 AWD
För att få fyrhjulsdrift i XC60 måste man ta den gamla femcylindriga dieseln som nu har 190 hk. Volvo slänger med den fina åttaväxlade automatlådan och priset är attraktivt.

Pris: 364 00 kronor.

Visa kommentarer