Fyra GLC-modeller i generationen som visades 2015 har växt till 24 olika bilar när modellen uppdateras under 2019.Men ändå hade GLC mått bra av en helt ny generation redan nu.

Det här är nytt!

Motorerna
En ny mildhybrid sänker förbrukningen med tio procent. Dieselmotorn är godkänd enligt Euro 6d.

Dynamic Body Control
För första gången finns justerbar fjädring tillgänglig som tillval till GLC.

MBUX
Mercedes egna operativsystem erbjuder röststyrning, finfin navigator plus en mängd nya digitala tjänster.

Mercedes rullade rätt snabbt fram en snygg coupé för att hänga på trenden som började med BMW X6. GLC har försetts med olika drivlinor och så sent som förra hösten kunde vi köra en GLC på vätgas. När nu GLC uppdateras finns hela 24 olika varianter att välja mellan, bland dem då vätgasbilen som i grunden är en äldre GLC.

Konventionella bensin- och dieselmotorer kompletteras med en bensinare med mildhybridteknik, en laddhybrid ska komma senare i höst, vätgasbilen finns kvar och AMG-divisionen har satt tänderna i GLC och satte in den hyllade dubbelturbo-V8:an under huven. Lägg sen till mer eller mindre alla de här drivlinorna i den fortfarande snygga coupékarossen och vips, där finns nu totalt hela 24 olika GLC-modeller, 14 suvar och tio coupéer.

Flera av de här bilarna finns med när Mercedes kallar till provkörning vid ADAC:s terrängbana strax intill Frankfurts flygplats. Mercedes vill nämligen passa på att visa exakt hur bra det offroad-paket är som du kan köpa till din nya GLC. Det kan höja bilen med 100 mm för en total markfrigång av 245 mm. Terrängbanan är väldigt utmanande med branta backar, luriga kurvor, stock och sten och stora hålor. Bilens kameror är till stor hjälp liksom luftfjädringen som kan höja bilen. Paketet innehåller också has­plåtar undertill för att skydda vitala delar. Du måste köpa hela off road-paketet även om du bara vill använda ”off road” som passar bra på snö och grus och inte behöver ”off road+” för bergsklättring. Med bara luftfjädring som tillval, men utan offroad-paket, kan du höja bilen 15 mm. Luftfjädringen kan också sänka bilen med lika mycket.

Hur kul det än är att köra i terrängen och hur bra nya GLC än tar sig uppför den allra brantaste backen i löst grus och lera så är det främst ute på asfalten vi ska prova, utvärdera och förmedla de första intrycken. För den här gången låter vi coupén stå kvar i depån och ägnar den mesta tiden åt GLC 300 – det vill säga en suv med Mercedes nya generation av bensinmotor med mildhybridteknik. Det är lätt att gå bort sig i kombinationen 258 hästkrafter från den fyrcylindriga motorn, upp till 10 kW från elmotorn och 48-voltsystemet och stopp-start för att sänka förbrukningen i köer och vid stopp i trafiken. Inte sällan blir det ryckigt och obekvämt men trots att vissa tendenser till problem med stopp-start-funktionen tillhör Mercedes de tillverkare som löst det här på det smidigaste och mest balanserade sättet. Elkraften hjälper också till i väntan på att turbon ska vakna till. Vid inbromsningar plockas energi tillbaka till batteriet. 48-voltsystemet arbetar upp till 2 500 r/­min och kan också hjälpa till med så kallad ”sailing” där bensinmotorn helt stängs av vid jämn, hög fart.

Mildhybridsystemet finns i båda bensinalternativen och ska spara så mycket som tio procent av förbrukningen. Bensinmotorn arbetar tillsammans med en niostegad automatlåda. Responsen styrs av vilket körprogram du väljer. Jag föredrar comfort-läget vid vanlig körning. Det ger en lugn och behaglig växellåda och en mjuk och följsam körning. Sport-och Sport+-läget ger en fastare men också trögare styrning, och växellådan blir mest nervös. GLC 300 får i mina händer vara en komfortabel allt-i-allobil och komfortkörläget ger i mitt tycke den bästa körupplevelsen.

interiör

Interiört snyggt och prydligt, men MBUX-­systemet är snyggare gjort på till exempel A-klass.

Att det handlar om en ansiktslyftning syns i inredningen. Här finns inte den breda och integrerade bildskärmen som i nya E- och S-klass och inte heller den snygga bildskärmslösningen från nya A-klass och B-klass. Precis som C-klass har GLC kvar Mercedes tidigare lösning, även om bildskärmen uppdaterats och blivit både större och mer tryckkänslig. Bakom skärmen finns det nya operativsystemet MBUX som bland annat tillåter röststyrning. Med MBUX följer Mercedes snygga navigator som arbetar tillsammans med bilens kameror. Jag tycker att det här är den bästa lösningen på marknaden i dag men jag kan inte undgå att tänka på vad snygg inredningen i GLC hade varit med bildskärmslösningen från A-klass.

Mercedes har också försett GLC med sina senaste säkerhets- och assistanssystem. Det betyder samma dåliga lösning för filkörningsassistenten som jag nyligen utsattes för i GLE och G-Wagen. Mercedes envisas med att, förutom att styra in bilen i körfältet, också bromsa bilen. Det är ytterst obehagligt och i vissa situationer rent utav farligt. När jag provar funktionen på tysk motorväg med stora, breda, vita linjer är systemet också opålitligt. Kanske beror det på att nya GLC är en uppdatering och inte har hela dator- och beräkningskraften från de nyare generationerna men när filkörningshjälpen bara fungerar en gång av tio och när den fungerar inte är bra – ja, då förstår jag inte varför systemet ens finns. Men nya GLC kan i alla fall byta körfält själv, det räcker med en blinkning, vad jag nu ska ha den funktionen till. Inkonsekvensen blir extra tydlig när jag tar ett på alla sätt snabbt testvarv med AMG-versionen och trycker fram det allra häftigaste Race-läget bland körprogrammen. Antispinn slås av men inte assistanssystemet som då vill bromsa bilen när jag kastar in den i en lucka samtidigt som jag växlar ner och gasar på.

Med en ny Volvo XC60, en ny Audi Q5 och en relativt ny BMW X3 på marknaden får Mercedes GLC det tufft. Det blir spännande att se hur bra GLC faktiskt står sig jämfört med de här tre andra i ett kommande suv-test. I Sverige finns från säljstart ett prisvärt SE-paket – där bland annat den större bildskärmen ingår – bara till GLC 200. Det finns i dag ingen prislapp på offroad-paketet. Vill du ha justerbara dämpare behövs tillvalet Dynamic Body Control. Även luftfjädring, som kan höja och sänka bilen 15 mm, ingår i tillvalet Air Body Control vilket också ger dig några fler körlägen.

jeb-ratten

Nog ser Jan-Erik ut att trivas rätt bra bakom ratten i GLC ändå? Själva ratten ser du på bilden lite tidigare i provkörningen.

Mercedes GLC 300 4Matic

Pris
524 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 5 800 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 800–4 000 r/­min. 48-Voltsystem på 10 kW och 150 Nm.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, gasdämpning, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 467, bredd 189, höjd 164, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 845, maxlast 600, max släpvagnsvikt 2 405. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580–1 150 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,2 s, toppfart 240 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad i. u l/mil, landsväg i. u l/mil, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 169 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
7 153 kronor de tre första åren, därefter 1 636 kronor per år.

Rivaler

P90281743_highRes_the-new-bmw-x3-m40i-

Foto: Uwe Fischer

BMW X3 xDrive 30i
BMW X3, från 2017, har fått lite kritik för något nervösa köregenskaper. Syskonbilarna X2 och X4 uppför sig bättre på vägen. BMW plockade i sin nya digitala interiör i den nya generationen.
Pris: från 548 100 kronor.

208145_The_new_Volvo_XC60_D5

The new Volvo XC60 D5

Volvo XC60 B5 AWD
Inscription Har precis lanserats med samma typ av mildhybriddrivlina som finns i Mercedes GLC. XC60 har fått mycket beröm för de dina köregenskaperna och den rena och snygga designen.
Pris: från 514 900 kronor

Visa kommentarer