Mercedes har uppdaterat och döpt om sin klassiska ML-suv. Nya GLE har fått ny front och nytt bakparti, samt en modernare instrumentering. Mest spännande i programmet är den nya laddhybridversionen GLE 500 e som klarar tre mil på en laddning.

Första intrycket

GLE ersätter ML med nya skarpare linjer. Snål diesel i form av fyrcylindriga GLE 250 d imponerar mer än logiken bakom laddhybriden GLE 500 e.

Smart

1/10

Prisvärd

4/10

Den kanske viktigaste och mest efterlängtade förändringen i ML-programmet sitter på bakluckan. Emblemet ”ML” har ersatts av ”GLE” och det är inte en dag för sent. Hittills har Stuttgartfirmans suv-beteckningar till synes lottats ut.
Den kompakta mellanklassmodellen hette GLK, storebror bar namnet ML, den förlängda versionen hette GL och den allra största suv-modellen hette bara G. Det hängde inte ihop.

Nu kopplar Mercedes samman sina suv-modeller med de vanliga modellserierna. Prefixet ”GL” anger att det är en SUV, och det följs av en modellserie-bokstav som står för storleken.
Suv-modeller i A-klassen heter (som tidigare) GLA, gamla GLK kopplas till C-klassen och får heta GLC, ML länkas till E-klassen med namnet GLE, stora GL kopplas till S-klassen med namnet GLS.

Ordning och reda. Men det stannar inte bara vid nya emblem. GLE har fått ett nytt nylle. LED-lampor ger nya ögonbryn, strålkastarna står snett och luftintagen inramas av nya horisontella linjer. Skärmarna är mer konvexa och ger ett muskulöst intryck. Till och med huven är ny. Invändigt ser vi att bildskärmen har fått en ny stående placering, precis som i C-klass. Även baklamporna är nydesignade.

Mikael Stjerna testar positionen som gäller tre gånger om dagen för hybridkunderna.

Mikael Stjerna testar positionen som gäller tre gånger om dagen för hybridkunderna.

Den populära dieselmodellen GLE 250 d har blivit ännu snålare och är nu enligt tillverkaren världens sparsammaste suv-modell i sin storleksklass med en blandad förbrukning på bara 0,54 liter per mil. Men då har man plockat bort fyrhjulsdriften! Motorns 204 hästkrafter och 500 newtonmeter i vridmoment räcker i sig väl till, men frågan är vilket andrahandsvärde en tvåhjulsdriven GLE får.
Ny är också den niostegade automatlådan som gör det möjligt att hålla motorvägstempo i 1 600 r/min.
De fyrhjulsdrivna modellernas drivsystem har inte förändrats. Den som behöver en vassare bergsbestigare kryssar för tillvalet Off-Road med central differentialspärr och lågväxel.

Så här kommer man fram till 0,33 l/mil

Laddhybrider har ofta ett extremt lågt förbrukningsvärde i marknadsföringen. Mercedes GLE laddhybrid drar 0,33, Volvo XC90 T8 Hybrid 0,21 och Opel Ampera nöjer sig med 0,12 liter per mil enligt de officiella siffrorna.
Orsaken är att man väger in räckvidden på el enligt en speciell formel. Ju längre man kör på el, desto lägre blir förbrukningsvärdet för bensin eller diesel. Vad bilen drar på en långresa anges inte i marknadsföringen.
Så här räknas förbrukningen ut för Mercedes GLE 500 e 4Matic:

R x FL + Kör x FOL
———————– = Snittförbrukning laddhybrid.
R + Kör

30,3 x 0 + 25 x 7,3
———————– = 3,3 l/100
30,3 + 25

R = Räckvidd med eldrift.
FL = Bensinförbrukning per 100 km med laddat batteri.
Kör = 25 km, genomsnittlig körsträcka mellan laddningar.
FOL = Bensinförbrukning per 100 km med oladdat batteri.

Den mest spännande nyheten är tveklöst laddhybridversionen GLE 500 e 4Matic. Mercedes har kombinerat den turboladdade bensin­motorn i GLE 400, en V6:a på 333 hästkrafter, med en elmotor på 116 hästkrafter. Körmässigt är den en riktig raket, 0-100 km/h klaras av på 5,3 sekunder och bilen toppar 245 km/h. Sportbilsprestanda med andra ord, och ändå talar vi om en bjässe som väger in på 2 465 kilo.

Blandad förbrukning är enligt den speciella laddhybridberäkningen 0,33 liter per mil.
Räckvidden i EU-körcykeln är officiellt 30,3 kilometer på el, men så långt kör man inte på riktigt. Med värme eller luftkonditionering påslagen och lite motlut lär batteriet räcka i två mil.
Två mil – det är alltså 30 minuters körning om man snittar 60 km/h.
Frågan är hur många kunder som kommer att ladda sin GLE-hybrid en gång i halvtimman? Det skulle innebära att den som kör 2 000 mil per år laddar sin GLE-suv ett tusen gånger under första året. Tre gånger per dag.
Laddningsbestyren blir ytterligare en komponent i managmentkonsultens livspussel, efter tryffelkurs och hybridyoga. Hinns inte laddningen med blir det till att köra på bensin och låta V6-turbon göra jobbet. Då talar vi självklart inte om 0,33 liter per mil, utan snarare om en liter per mil.

Instrumenteringen är nydesignad i GLE, har drag av C-klassen.

Instrumenteringen är nydesignad i GLE, har drag av C-klassen.

Men hur kommer man fram till 0,33 liter per mil som ett genomsnitt för blandad körning?
EU-värdet är helt enkelt en förbrukning där man tänker sig att största delen av körsträckan körs på el. Laddhybrider körs två gånger i EU-körcykeln, en gång på el med laddat batteri och en gång på bensin med oladdat batteri. Sedan räknas ett bensinförbrukningsvärde ut där elkörningen viktas tungt.
Eftersom jag tror att flertalet GLE-kunder oftast kommer att köra på bensin vore det intressant att som jämförelse veta vad bilen drog i EU-körcykeln när den bara gick på bensin. Det vet förstås Mercedes, men uppgiften visar sig vara topphemlig på presskonferensen.

Men det går att räkna ut förbrukningen baklänges ur formeln. Man får då fram att GLE 500 e drog 0,73 liter per mil i EU-körcykeln när den kördes med oladdade batterier. Så nu vet ni det, Mercedes. Som jämförelse kan nämnas att GLE 400, med samma bensinmotor men utan elmotor, drar 0,88 liter per mil. Hybridtekniken sparar 0,15 l/mil, trots mervikten.

Hur smart är det då med en ­laddhybrid på GLE-bas? Tekniskt sett tycker jag att Mercedes har fått till en ­utomordentligt lovande drivlina. Övergångarna mellan bensindrift och eldrift sker omärkligt och bensinmotorn är väl dämpad. Om elförbrukningen stämmer har Mercedes också en el-snål motor. Riktigt usel är paketeringen. Att man inte kan gömma undan ett relativt litet batteri på knappt nio kWh utan att höja bagagerumsgolvet en decimeter är dåligt jobbat. Lastutrymmet blir för litet och lasttröskeln meterhög.

ML blir GLE med den nya Mercedes-terminologin.

ML blir GLE med den nya Mercedes-terminologin.

Tanken bakom GLE-hybriden – liksom för Volvo XC90 hybrid och BMW X5 hybrid – är till syvende och sist svår att förstå. Räckvidden på två mil är så kort att man lika gärna kan cykla den sträckan.

För att GLK 500 e ska kunnas användas med elkraft förutsätts att man regelbundet kör två mil i stöten, aldrig mer än 130 km/h, och laddar batteriet varannan mil. En citypendlarbil. Är då en fyrhjulsdriven suv på 2,5 ton, toppfart 245 km/h, ett vettigt koncept?
Å andra sidan. Få suvar köps på logiska grunder. Betraktar man GLE 500 e som en relativt snål suv framstår denna hybrid som smartare val än den V8-motoriserade GLE 500. Som faktiskt kostar lika mycket, 794 000 kronor. Allt beror på vad man jämför med.

Mercedes GLE 500 e 4Motion

Mercedes GLE 500 e 4Matic

Pris
794 000 kronor, säljs nu. (Övriga modeller GLE 250 d 585 000 kr, 350 d 617 000 kr, GLE 400 642 000 kr, GLE 500 794 000 kr, AMG GLE 63 1 131 000 kr, AMG GLE 63 S 1 233 000 kr)


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88,0/82,1 mm, cylindervolym 2 996 cm3. Max effekt 333 hk (450 kW) vid 5 500-6 000 r/min, max vridmoment 520 Nm vid 1 800-4 000 r/min. Elmotor 116 hk (85kW), total effekt 442 hk (325 kW), totalt vridmoment 650 Nm. Litiumbatteri 8,8 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/50-R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 291, längd 482, bredd 193, höjd 180, spårvidd f/b 166/168. Markfrigång 20. Tjänstevikt 2 465, maxlast 585, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480-1 800 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 245 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning, enbart bensin 0,73 l/mil. Enbart el 1,67 kWh/mil. EU-norm, 0,33 l/mil. CO2 78 g/km. Verklig räckvidd på el ca 20 km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år om service alltid har utförts på auktoriserad verkstad, assistans 2 år, förlängs vid service på auktoriserad verkstad.


Skatt
Skattefri i fem år. Klassad som miljöbil, dock inte som supermiljöbil. Ej berättigad till supermiljöbilspremie.

Rival

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Foto: Patrik Lindgren

Volvo XC90 T8 Twin Engine
Nya XC90 i laddhybridversion som klarar fyra mil med eldrift med det 9,2 kWh stora batteriet. Med plats för sju! Utan batterikraft är Volvos bensinfyra relativt snål i EU-cykeln, nöjer sig med cirka 0,55 l/mil.

Pris: 770 000 – 40 000 (supermiljöbilspremie) = 730 000 kronor.

Visa kommentarer