Provkörning av Mercedes SL 63 AMG

När Mercedes hustrimmare AMG får leka fritt sker det saker. Nya SL 63 AMG blir en raket jämfört med SL 500 och gillar man inte det här, då gillar man inte bilar!

Första intrycket

Äntligen lite riktig punch i Mercedes SL. När trimsmedjan AMG får fingra lite så händer det saker. Går som ett skott, bullrar och skjuter skarpt genom avgasrören. Jag faller pladask!

Ljudkuliss

10/10

Prisvärd

5/10

Det finns en gud. På de bilder vi hittills sett har det verkat som om Mercedes SL 63 AMG haft gigantiska strålkastare med trött uppsyn. In the flesh har den inte det och det är en elegant och stilig bil jag får göra bekantskap med. Och det på 1 maj av alla dagar, det blev med andra ord ingen demonstration i år heller. Vissa saker måste helt enkelt prioriteras.
SL 63 AMG har fått chassi och kaross av mycket  aluminium, vilket har gjort att vikten reducerats med hela 125 kilo jämfört med föregångaren. Nu förvandlar inte en tjänstevikt på 1 845 kilo SL 63 AMG till någon balettdansös.

Det sitter nu, namnet till trots, en 5,5-liters V8 i bilen och för att kompensera för tappet av cylindervolym har två turboaggregat monterats.
Det ger, i grundutförande, SL 63 AMG 537 hästkrafter och 800 Nm i vridmoment. Men för första gången när det gäller SL 63 AMG går den att få med ännu mer effekt med ett Performance Package.
Som om inte 537 hk skulle räcka pratar vi då 564 hästar och 900 Nm. Helt i paritet med Ferrari 458 Italia, och mer än tidigare Porsche 911 Turbo!
SL 63 AMG klarar av sprinten från 0-100 km/h på 4,3 sekunder, en tiondels sekund snabbare med Performance Package. 0-200 km/h tar 12,9 respektive 12,6 sekunder. Det är siffror vi kan tro på. Liksom toppfarten 250 (elektroniskt strypt) och även 300 km/h för Performance Package.

Att bränsletörsten för blandad körning är 0,99 liter per mil tror vi dock inte ett smack på men det är vad Mercedes hävdar, och att den därmed är 30 procent snålare än föregångaren.
Vi lyckades utan att anstränga oss speciellt mycket förbruka 1,99 liter milen. Det är en viss skillnad.
Icke desto mindre finns det ett ecoläge att knappa in och då får bilen start/stopp-system. Ett trick för att komma ner något så när i förbrukningen då koldioxidhalten av EU numera beräknas på hela vagnparken för ett bilföretag, som ska vara 130 gram/km i snitt. Det är dock fortfarande rätt oklart hur den här regeln kommer att nyttjas, det kan även bli fråga om att ett bilföretag måste förbättra sig med ett visst antal procent.
En av anledningarna till att AMG nu bygger specialversioner även på A- och B-klass är just det, och de har även sneglat på diesel. Men inte Mercedes Citan och dess släktingar. Ännu i alla fall …
En sak är emellertid säker och det är att ecoalternativet i en SL 63 AMG kommer att vara oanvänt i de flesta sålda bilar, som i Sverige i år beräknas till tio stycken. Det vill säga alla som Mercedes Sverige får.

Mercedes SL 63 AMG har så många finesser att den i ena stunden kan vara en komfortabel glidarbil och i nästa stund förvandlas till ett rytande odjur.
I komfortläge är SL 63 AMG en snäll typ som villigt låter sig tas genom trånga gränder och inte alls skäller och bråkar på gångtrafikanterna om du ger lite gas. Även om inte gasresponsen i detta läge är så stark så gör motorns flexibilitet ändå körningen till ett nöje.
Vid ett sådant tillfälle passar det utmärkt att ha taket nedfällt och det gör inte så mycket om det är lite halvkyligt. Airscarf, som blåser varmluft i din nacke, stolsvärme samt elektriskt manövrerat turbulensskydd bakom stolarna gör att kalluften håller sig väl borta från kupén.
Taket tar 20 sekunder att fälla upp eller ner men det är en stor besvikelse att det inte går att göra ens i låg fart. De storögda blickarna från andra trafikanter när sådana aktiviteter utförs är obetalbara.

Så, ut ur Saint-Tropez glittriga mingel och ut på landsvägen. Skifta från Comfort till Sport, eller gärna Sport+, och cruisern förvandlas radikalt.
Snabbare gasrespons, tightare styrning, hårdare fjädring/dämpning gör att bilen känns lättare än vad den trots allt är. Men för aggressiv körning kommer ofelbart att leda till understyrning.
Greppet bak är så bra att det är i stort sett omöjligt att styra med gas via bakhjulen på annat än en racerbana där du kan ha högre fart och framför allt större avåkningsyta.
För den som får tillgång till en racerbana är det fullt möjligt att stänga av antisladdsystemet helt även om en av ingenjörerna med lite orolig blick bad oss att inte göra det när vi frågade hur man bar sig åt.
– Ni kör säkert bra och så, men det är så många därute som inte gör det, så var snälla och prova inte!
Mercedes SL 63 AMG är en bil jag lätt skulle kunna leva med. Inte bara för att jag vill utan för att det även skulle kunna fungera i en två personer stor familj. Som min. Även om ­bagageutrymmet är löjligt litet för en så stor bil.

Jag har egentligen bara två invändningar.
Den ena är att den sjuväxlade lådan inte riktigt gör som jag befaller. Växlingarna går visserligen ganska snabbt när jag använder paddlarna men den ynka tiondels sekund det tar efter att jag dragit i paddeln tills det att växeln går i läge irriterar mig.
Den andra invändningen är att det här inte är något att tänka på för oss vanliga medborgare. 1,6 miljoner kronor, och då har jag inte ens inkluderat Performance Package eller keramiska bromsar.
Det vill man ju ha. Också.

Rivaler

Audi R8 Spyder 5,2 FSI R tronic
Audi R8 Spyder 5,2 FSI
Ingen blev överraskad när Audi förvandlade R8 till cabriolet. V10 på 525 hästar ger god fart. Och tygcabben går att manövrera i upp till 50 km/h.
Pris: cirka 1 654 000 kronor.

Jaguar XKR-S Cabriolet
Jaguar XKR-S Cabriolet
Exotisk, taklös och snabb. Med ett styvare chassi och ett extra S jagar Jaguar en ny målgrupp. Och den råa charmen från V8:an får de flesta att smälta.
Pris: 1 339 000 kronor.

Mercedes SL 63 AMG

Pris
Cirka 1 600 000 kronor.


Motor
Bensin. 8-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Dubbla turbo, laddluftkylare. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 98/90,5 mm, cylindervolym 5 461 cm3. Max effekt 537 hk (395 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 800 Nm mellan 2 000 och 4 000 r/min. (Med Performance Package 564 hk/900 Nm.)


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. sjuväxlad automat, går att växla manuellt.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fyrlänkad axel. Bak multilänkaxel. Aktiv fjädring som kan justeras.


Styrning
Kuggstångstyrning med el-servo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Keramiska bromsskivor tillval.


Hjul
Fälg fram 9, bak 10 tum, däck fram 255/35 R 19, bak 285/30 R 19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 259, längd 463, bredd 188, höjd 130, spårvidd f/b 162/160. Markfrigång 12-15 cm, justeras beroende på fart. Tjänstevikt cirka 1 845, maxlast cirka?330, max släpvikt 0. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 364–504 liter.


Fartresurser*
Toppfart 250 (PP 300) km/h. Acceleration 0–100 km/h 4,3 (PP 4,2) s.


Bränsleförbrukning*
Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,99 l/mil. CO2 231 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
2 580 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer