Mercedes uppfann plåtcabben på nytt när de presenterade SLK första gången 1996, en nygammal idé som många biltillverkare hakade på. Det nedfällbara plåttaket hänger förstås med i tredje generationen SLK.

Första intrycket #141

Ser ut som en liten SLS, dock utan måsvingar men väl fällbart plåttak. Ingen sportbil men fortfarande en utmärkt glidarbil.

Att ha en vanlig cabriolet med tygsufflett innebär vissa kompromisser. Framför allt är det oftast inte så trevligt att göra längre resor då ljudnivån med taket på plats inte är mycket bättre än med detsamma nedfällt. Nu hävdar ju min käre kollega Jonas Borglund att om man har en cabriolet ska den köras utan tak, oavsett väder och vind.
Om jag berättar att Jonas Borglund, bland många andra saker, har kört Stockholm-Helsingfors (landvägen) nonstop i en öppen cabriolet och tillbringat ett helt dygn på en vattenskoter så förstår ni att Jonas inte är som alla andra.
 
Eftersom jag nu befinner mig på Teneriffa och det är 24 grader varmt och sol tycker även jag att det är okej att köra öppet hela dagen. Och kan konstatera att Mercedes SLK alltjämt är en av de mest komfortabla bilarna med taklöshet som valmöjlighet.
Mycket av det tillskrivs den airscarf som introducerades i samband med andra generationen SLK, 2004. Airscarf är en manick som sprutar ur sig varmluft runt axlar och skuldror på SLK:s maximala besättning av två personer. Åttio procent av de som köper en SLK beställer airscarf, som också är standardutrustning på ”svenska” bilar. Vindavvisare av tyg är passé när det gäller nya SLK. Även om det alltjämt går att få. Nu ska det vara Air Guide i plast som lätt som en plätt vrids ut mellan störtbågarna och lika lätt fälls tillbaka, bakom störtbågarna, för att bli i stort sett osynliga. För Air Guide får du lägga till 3 300 kronor, men du måste då också beställa ”blanka” störtbågar vilket kostar 2 300 kronor till. Mercedes SLK anno 2011 har behållit samma bottenplatta som generation två. Varför ändra på något som fungerar så bra?
 
Men karossens utseende är helt nytt och, skulle jag vilja påstå, bra mycket tuffare. Det är en hel del SLS över fronten och luftslitsarna i framskärmarna är en flirt med gamla Mercedes 300 SL. På tal om framskärmar så är de av aluminium, liksom motorhuven. Mercedes försöker på så sätt tappa några kilo men den 350 vi provkör väger ändå in på mer än modiga 1,5 ton.
Nya SLK har alltså en helt ny air men dimensionerna är i stort sett desamma. Den har vuxit tre centimeter på längden och två på bredden. Inte speciellt mycket alltså, men det gjorde en redan rymlig cabrioletkupé rymligare och jag behöver aldrig vänslas med min färdkamrat. 
Det är svårt att inte trivas i kupén som är både sportig och funktionell. Fyra stora luftventiler gapar mot dig, även detta lånat från SLS. Kan dock inte överge min första tanke när jag ser dem, och det är frågan om varför inte Mercedes löpt linan ut och integrerat stjärnan i ventilen istället för att nu ha den fyrekrad. Eller hade det blivit för mycket?
 
Inledningsvis kommer det tre versioner av SLK på marknaden. Toppnumret är den 350 vi kör med en V6-motor på 3,5 liter och 306 hk. En mustig sak som gör att SLK 350 klarar av sprinten från 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Toppfarten är begränsad på elektroniskt vis till 250 km/h. Tredje generationens direktinsprutning, start/stopp-funktion och en total översyn av motorn gör att den officiella bränsleförbrukningen är så låg som 0,71 liter per mil.
Vinkelsexan behöver inte ljudtrimmas för att det ska låta rätt, men det behöver de två fyrorna i familjen. Det sker med genom att en del av insugningsljudet transporteras till brandväggen bakom motorn. Det mulligare motorljudet hörs därför bara i kupén och Mercedes klarar ljudnivån utvändigt. Instegsmotorn finns i SLK 200. En fyra på 1,8 liter som med turboladdning ger 184 hästkrafter och 270 Nm. 0-100 km/h tar 7,3 sekunder (7,0 med 7-växlad automat). Bränsleförbrukningen varierar mellan 0,6 1 och 0,68 l/mil beroende på transmission. SLK 250 är en hårdare trimmad upplaga av en likadan motor som i SLK 200 och ger 204 hk/310 Nm. Denna finns inledningsvis bara kopplad till 7-växlad automat. Klarar 0-100 km/h på 6,6 sekunder och storknar vid 243 km/h.
 
Samtliga motorer i SLK har efternamnet Blue Efficiency vilket är Mercedes namn på motorer som de anser drar mindre bränsle. Företaget hävdar att bränsleförbrukningen i nya SLK har sänkts med upp till 25 procent jämfört med föregångaren.
I förlängningen väntar en 200 hästar stark diesel, första gången i SLK. Hur de ska ljudtrimma den återstår att se. Ett problem Mercedes inte lär ha med kommande AMG-versionen på runt 425 hästkrafter. 
Redan förra SLK var en duktig typ såväl som på motorväg som svepande landsvägar och den nya kommer inte att göra någon besviken. Även om det inte är någon sportbil vi pratar om så erbjuds den med tre olika fjädringssättningar för att tillfredställa även de med sportigare ambitioner. En konventionell stålfjädring är standard. Sportfjädring erbjuder hårdare fjädrar och stötdämpare. Dynamic Handling betyder ett elektroniskt kontrollerat, helt automatiskt, stötdämparsystem. I det senare ingår även en direktare styrning och Torque Vectoring Brakes. Ett mekaniskt system som bromsar innerhjulet i en kurva om det skulle gå lite för fort. Mercedes kunde inte låta bli att presentera nya SLK utan att ha något som de var först i världen med. Det blev det magiska taket, Magic Sky Control.
I standardutförande erbjuds SLK med plåttak lackerat i bilens färg. Som tillval finns soltak med rökfärgat glas. Och så det magiska taket som med ett knapptryck antingen blir helt transparent eller mörkt beroende på väderlek och humör. Förändringen av färgen i soltaket sker med hjälp av molekyler och elektricitet. När molekylerna står rakt upp är det ljust, när de lägger sig blir det mörkt. SLK börjar säljas i mitten av april. För instegsmodellen SLK 200 får man ge 393 900 kronor. Går man upp ett snäpp till SLK 250 är det 422 900 kronor som gäller. För en dryg hundratusenlapp till får man en SLK 350, närmare bestämt för 524 900 kronor.
Men det är, som brukligt när det gäller Mercedes, bara grunden och det kan lätt bli betydligt dyrare.

Mercedes SLK 350 BlueEfficiency

Pris
Från 524 900  kronor.
 
Motor
Bensin. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92,9/86,0 mm, cylindervolym 3 498 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 3 500 r/min.
 
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.
 
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tre länkarmar. Bak multilänkaxel.
 
Styrning
Kuggstångstyrning med servo.  Vändcirkel 10,52 meter.
 
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
 
Hjul
Fälg 7,5/8,5 tum, däck 225/45 R 17/245/40 R 17.
 
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 243, längd 413, bredd 182, höjd 130, spårvidd f/b 155/157. Tjänstevikt ca 1 540, maxlast ca 315, max släpvikt 0. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225 – 335 liter.
 
Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,6 s.
 
Bränsleförbrukning*
Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 167 g/km.
 
Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.
 
Skatt
1 300 kronor.
 
* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer