Det är inte var dag som de stora biltillverkarna kommer med en ny stor familjebuss. Nya V-klass är lyxversionen av Mercedes mer bruksiga Vito-serie. Ett resanderum för bekväma långfärdsutflykter.

Första intrycket

En helt nyutvecklad Mercedes ställer höga krav på tekniknivån. V-klass uppvisar bra standard på säkerhet, förbrukning och komfort. Mercedes är just nu kung i bussklassen.

Personbilslik

8/10

Prisvärd

7/10

Man kan inte annat än imponeras över vissa biljättars modellutbud. Audi har i det närmaste självpåtaget världsrekord i antal versioner från minstingen A1 upp till svällande A8 men frågan är ändå om inte Mercedes-Benz tar hem förstapris?

Sedan 1886 – ja, Stuttgart-företaget uppfann ju själva bilen – har man vuxit till en megakoncern och ett globalt världskänt bilvarumärke. Om ni frågar mig så sitter en hel del i att man är på flera scener samtidigt. Trots att Mercedes är personbilspremium­märket nummer ett så finns inkomster från flera andra håll, framför allt från den tyngre lastbilsdivisionen. Unikt för ett ”lyxmärke”, att finnas med på en bredare front. Konkurrenter som Audi och Porsche har också lastbilar inom sin koncern (MAN), men inte under eget varumärkesnamn. Inte heller BMW eller Lexus finns som annat än personbilar. Men Mercedes-Benz-stjärnan finns på stort som smått. Och nu även på en ny minibuss, Mercedes V-klass.

Förarplats som hos C-klass men vissa ­material-­ val upplevs bitvis alltför enkla.

Foto: Hans Hedberg

Förarplats som hos C-klass men vissa ­material-­ val upplevs bitvis alltför enkla.

Mercedes V-klass är bakhjulsdriven, något som ger fin körkänsla. I maj introduceras även fyrhjulsdrift precis som skåpbilsvarianten Vito redan har.
Chassi och drivlina har en lätthet i sig som man annars inte brukar associera med minibussar. Volkswagen T5 känns i jämförelse betydligt truligare att handskas med. Bakhjulsdriften är en fördel med last ombord, men även körd ”tom” upplevs aldrig V-klass som sladdgirig. Tvärtom, nästintill spårsäker som tåget. Körmässigt är V-klass den mest trevliga familjebussen på marknaden. Styrningen har en lätthet i sig som förenklar handhavandet. Snäv vändradie på 11,7 meter är perfekt när det ska U-svängas i stadstrafik. Karossen finns i tre längdutföranden, provbilen är mellanformatet ”Lång” (5,14 meter). Övriga är ”Kompakt” (4,90 m) samt ”Extra lång” (5,37 m).

Konferenssittning är trivsamt men stjäl utrymme.

Foto: Hans Hedberg

Konferenssittning är trivsamt men stjäl utrymme.

Motorutbudet är relativt snävt så här till en början, räkna med en uppsjö längre fram i V-klassens liv. Fyrcylindrig diesel på dryga 2,1 liter finns i tre olika effekt/kraftuttag; 136 hästkrafter/330 newtonmeter (200 CDI), 163 hk/380 Nm (220 CDI) samt den provade toppversionen med 190 hk/440 Nm (V 250 BlueTec). För V 250 BlueTec höjs även effekt respektive vridmoment momentant med +14 hk samt +40 Nm, så toppeffekten är stundtals 204 hästkrafter.

Mercedes redovisar väldigt låga förbrukningssiffror för 250 BlueTec-drivlinan (0,60 l/mil vid blandad körning), vi anser ändå den reella provkörningsförbrukningen på 0,9 l/mil som acceptabel.
Växellådsalternativen är sexväxlad manuell eller sjustegad 7G-Tronic-Plus automatlåda, till V 250-starkdieseln är automaten standard. På Mercedesvis sitter automatspaken placerad vid rattstången, smidigt när du väl har vant dig. Givetvis finns växlingspaddlar att leka med. En klar fördel är att lådan accepterar nedväxlingar för förbättrad motorbromsverkan, perfekt när bussen är tungt lastad i utförslöpor. Med tillvalen Agility Select och adaptivt chassi går det att ställa om responsen hos chassi och drivlina i lägena sport, komfort, eko samt manuell. Bäst fungerar komfortläget.

Finessen sidvindsstabilisering gör färden tryggare. Omkörningar av lastbilar och bussar eller kraftig sidvind märks mycket litet i V-klass. Lägg därtill trötthetsvarnare för föraren och aktiv filbytesvarnare så är V-klass både ett ­vettigt samt säkert verktyg för persontransporter.

Öppningsbar bakruta (extra) ger smidig lastning.

Foto: Hans Hedberg

Öppningsbar bakruta (extra) ger smidig lastning.

Bakom den sportigt treekrade ratten är det lätt att trivas. Sittpositionen är rätt upp som sig bör för biltypen, men Mercedes inredare och ergonomer har ansträngt sig för att ge förarplatsen personbilskaraktär. Klustret framför ratten är informativt och lättskött men vi upptäcker två grava noteringar. Dels speglar instrumentglasen reflexer å det grövsta men missen att tankmätaren visar att tanklocket är monterat på höger sida när det i verkligheten är vänster måste vara tryckfelsnisse av rang! Högst olikt Mercedes. Presschefen i Sverige, Fredrik Wahrolén, förklarar missen med att underleverantören hade problem och tvingades välja mätare för C-klass till de tidiga förserievagnarna där vår provbil ingår.

Inredningen bakom förarsätet är möblerbart. Skenor i golvet gör det möjligt att placera soffa eller enskilda säten efter bästa förmåga. Provbilen är utrustad med tresitsig soffa med individuellt justerbara ryggstöd plus två separata ”kaptensfåtöljer”. Det går att vända de två lösa stolarna men detta kräver både muskelkraft och visst förstånd. Att sitta i ”konferenssittning”, med ansiktena mot varandra, är bra för konversationen men eftersom andra radens sätesrygg då kommer kloss an mot förar – samt passagerarstol längst fram blir komforten lidande för längre personer. Ska du konferensresa bör du välja extra lång kaross.

V-klass i topputförande ger limousinevibbar. Enklare varianter lär bli vanligare på vägarna.

Foto: Hans Hedberg

V-klass i topputförande ger limousinevibbar. Enklare varianter lär bli vanligare på vägarna.

I sedvanlig Mercedesanda erbjuder man olika Edition-paket som innebär mer förmånligt pris till exempelvis tjänstebilsfolket. V 220 CDI Lång Fleet Edition kostar i sammanhanget prisvärda 419 900 kronor och har tillräckligt hög utrustningsnivå (7G-Tronic, sportchassi, 20-tumshjul, backkamera, navigator, 7-sits). Privatkunder får betala 30 000 kronor mer för samma produkt – läge för prutning således!
Hög säkerhetsnivå (fem stjärnor i Euro NCAP), för biltypen fin körkänsla och funktionell i det mesta gör det svårt att blunda för detta attraktiva sätt att färdas på.

Mercedes V 250 BlueTec

Pris
474 900 kronor.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 440 Nm mellan 1 400-2 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 245/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 320, längd 514, bredd 193, höjd 187, spårvidd f/b 167/164. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 463, maxlast 587, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 57 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 1 030-4 630 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 206 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,66, landsväg 0,56, blandad körning 0,60. CO2 157 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
2 952 kronor per år.

Rivaler

mercedes-e-klass-facelift-2013-55
Mercedes E 250 Bluetec 4Matic
Samma pengar som V 250 köper även en fullmatad fyrhjulsdriven E-klass Kombi. Finns med extra baksäte i bagageutrymmet – sjusitsig!

Pris: 472 900 kronor.


Provkörning av Volkswagen Multivan 4Motion DSG

Volkswagen Multivan TDI 180 DSG
VW T5 är gammal i gården men levererar än. Finns i en uppsjö varianter. Betydligt mer ”lastbil” än V-klass. En helt ny VW T6 kommer sommaren 2015. Gammal testlagsfavorit!

Pris: 470 600 kronor.

Visa kommentarer