Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 80/82,8 mm, volym 2497 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 33,8 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck
Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R18.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 479, bredd 178, höjd 142, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1600 kg, maxlast 390, taklast 80, släpvagnsvikt 1600. Bränsletank 65 liter.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 227 km/h.

Bränsleförbrukning
(EU-norm) Stad 1,43 l/mil, landsväg 0,73 l/mil, blandad körning 0,98 l/mil.

Traditionsbärare

Plast i nyllet, invecklad modellbeteckning och ett utmärkt chassi för traditionen vidare för MG

Jag tillhör dem som är ganska förtjust i den engelska mellanklassbilen Rover 75. Den presenterades 1998, utvecklad under den period då Rover ägdes av BMW. För att inte konkurrera med 3-serien såg tyskarna till att Rover 75 fick en komfortinriktad och fullkomligt osportig karaktär. Med en stor portion brittisk personlighet och så långt ifrån en BMW man kan tänka sig.
Efter sex års ägande och åtskilliga investerade miljarder gav BMW upp det olönsamma Roveräventyret. De sålde Rover i maj 2000 till en grupp engelska affärsmän i Phoenix Consortium för tio pund(!). MG Rover Group bildades och den sportiga anda som dämpats av BMW fick äntligen fritt spelrum.
Det dröjde inte länge innan ingenjörerna i Birmingham kunde presentera trimmade versioner av Rover 25, 45 och 75. Med MG-emblem, spoilerkit och invecklade modellnamn.
MG ZT heter den bil som är baserad på Rover 75 (ZT-T motsvarar kombimodellen 75 Tourer) och den kommer till Sverige i höst. Tre versioner hoppas generalagenten MG Rover Sverige få hit på en och samma gång, varav ZT 190 är den mest sansade. MG ZT 260 och ZT 385 befinner sig fortfarande på prototypstadiet, de börjar tillverkas först i sommar och får då V8 och bakhjulsdrift. Den senare blir med sina 385 hk en direkt utmanare till BMW M3.
MG ZT 190 är liksom Rover 75 framhjulsdriven och har märkets egen V6 på 2,5 liter. Effekten i MG är 190 hk i stället för 177 i Rover.

Den säregna karossen känner man igen direkt även om Roverns alla kromdetaljer är ersatta med plast lackerad i bilens färg. Framförallt fronten har fått sig en ordentlig omgång med hönsnätsgrill och fet spoiler. Undantaget är dörrhandtagen som man inte brytt sig om att byta ut, de glänser fortfarande av krom.
Inredningen har naturligtvis också arbetats om. De svepande panelerna är kvar men virket är utbytt mot mörkgrå plast som är ganska snygg. Kvar är också den ombonade och nästan lite instängda känsla som kommer av bilens höga midjelinje. De ovala mätartavlorna har målats vita och är både snygga och lättavlästa. Allt känns gediget och väl ihopskruvat. Stolarna är av sportigt snitt med kralliga sidostöd som håller fast både förare och passagerare när det börjar gå undan i svängarna.
Och det går gärna undan genom kurvorna i MG ZT. Bilen ligger väldigt fint på vägen. Den redan välbalanserade Rover 75 har här styvats till med sänkt chassi och en fastare fjädring. På 18-tumsfälgarna sitter det 225/45R-däck och väggreppet är imponerande. Något antispinn- eller aktivt antisladdsystem finns inte, vilket man troligen kommer att sakna när de breda däcken får stifta bekantskap med regnvåt asfalt. Den hårdare fjädringen förtar en hel del av komforten men inte så att det blir olidligt stötigt. Däremot bullrar det rejält från däcken i nästan alla farter, särskilt om vägen är det minsta ojämn.
Motor och växellåda är det inget större fel på men de matchar inte riktigt det fina chassit. Bilen finns till en början bara med en femväxlad manuell låda. Den är kortslagigare och rappare än den i Rover 75 men utpräglat sportig känns den inte. De 13 extra hästkrafterna märker man inte så mycket av, däremot är motorljudet omkalibrerat och låter riktigt fränt när man gasar på. På låga varv är maskinen i slöaste laget, ganska orkeslös under 3 500 r/min.
Några priser eller utrustningsnivåer är inte fastställda än men runt 300 000 kronor får man nog vara beredd att slanta upp för en MG ZT 190. Pristilläget för att få den i mitt tycke snyggare kombikarossen ZT-T lär bli drygt 10 000 kronor.
Sammantaget tycker jag att ingenjörerna i Birmingham har lyckats över förväntan med att förvandla den skönt sävliga Rover 75 till en potent och underhållande MG ZT. Men visst vilar det en viss desperation över hela grejen med att på löpande band presentera omgjorda Roverbilar som helt nya MG-modeller. Företaget behöver pengar för utveckling av nya produkter och nyligen grep man ett halmstrå när man ingick ett samarbetsavtal med den kinesiska biltillverkaren Brilliance Holdings. Hoppas de kan hjälpa till att föra den engelska bilbyggartraditionen vidare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer