Basfakta

Teknik
R4, 1 598 cm3. 116 hk vid 6 000 r/min, 149 Nm vid 4 500 r/min. Framhjulsdrift. Steglös automatlåda CVT. Skivbromsar, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 363, bredd 169, höjd 141. Tjänstevikt ca 1 150, maxlast 430, släpvikt 650.

Fartresurser*
Toppfart 185 km/h, 0-100 km/h 10,2 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körn 0,77 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Snabba ryck men inget tryck

Mini Cooper har nyligen med stor framgång introducerats i USA. Köerna är långa, målet 20 000 bilar i år kan överträffas med det dubbla. För att lyckas i USA och på andra marknader krävs en automatväxlad version. Cooper kan beställas med automatlåda med steglöst varierbar utväxling, även kallad CVT (Continuosly Variable Transmission). Lådan är en utveckling av variomaticlådorna i Daf på 70-talet men ”remmarna” är av stål och ska aldrig behöva bytas.

Fördelen med CVT-lådor är att de är mer ekonomiska och lättare än vanliga automatlådor. Genom att utväxlingen ändras snarare än varvtalet kan motorn alltid arbeta där den är mest effektiv. Vid sansad acceleration ”fastnar” varvet runt 3 000 medan farten ökar.

Lådan går även att sköta ”manuellt” och då har föraren sex fasta steg att välja mellan. Växling sker genom att spaken förs framåt för nedväxling och bakåt för uppväxling – något som känns bakvänt.
Växlingarna går blixtsnabbt men när man ”kliver på” efter en nedväxling slirar lådan en aning. Motorn kräver höga varvtal för att prestera och vid aktiv körning är det som roligast just innan varvtalsregulatorn slår till. Då är det irriterande att elektroniken automatiskt växlar upp till nästa växel så fort denna gräns är nådd, det borde jag själv få välja.

Som automatlåda fungerar den skapligt om inte helt tillfredställande. I låg fart blir det ofta ryckigt och och kickdownfunktionen är seg. Ändå är Cooper CVT extremt kul att köra. Det fina chassit och den snabba styrningen är hemligheterna. Men den manuella är roligare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer