Första intrycket

Bakom ratten blir det uppenbart att detta är en ny bil. Styrningen är krispigare än en välgräddad pepparkaka och de nya hjulupphägningarna har gjort gott för både väghållning och åkkomfort.

Basfakta

Pris
214 500 kronor. (Cooper 169 900 kronor.)

Motor
4-cyl tvärställd, turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 77,0/85,8, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 175 hk (128 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 240 (overboost ger ytterligare 20 Nm i upp till 30 sekunder) vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. McPherson fjäderben fram. Multilänkaxel bak med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum. Däck 195/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 371, bredd 168, höjd 141, spårvidd f/b 145/146. Tjänstevikt 1 205, maxlast 375, max släpvikt 0. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 225 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 7,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,89, lands­väg 0,57, blandad körning 0,69.
CO2 164 g/km.

*enligt tillverkaren


Förarens bästa vän

Den första tyska tolkningen av Mini lyckades bra, över 800 000 bilar har tillverkats. Hur gör man för att inte äventyra en sådan succé? Man går förstås ­varsamt fram.

Vid första anblicken är det inte helt lätt skilja på gamla och nya Mini, men vid en närmare granskning blir skillnaden tydlig. För att möta kraven på fotgängarskydd har bilens nos höjts. Förändringen påverkar bilens proportioner och dörrar, skärmar och baklucka har anpassats till de nya förutsättningarna vilket har gjort Mini 60 millimeter längre än tidigare modell.
Av de nya millimetrarna har 38 hittat till fronten, där grillen har utformats för att påminna om original Minin från 1959. På det hela taget gör förändringarna i karossen att bilen ger ett något rundare och mer välnärt intryck. Men, korta överhäng, stora hjul och en lätt stigande fönsterlinje gör att bilen ser minst lika vital och spänstig ut som tidigare.
Interiören är helt ny och likt tidigare har hastighetsmätaren en framträdande roll. Fabriken i Oxford har förbättrat kvaliteten på inredningen och på tillvalslistan hittar vi bland annat belysta dörrsidor och dekorlister av aluminium eller trä.
Motorn är på 1,6 liter och jämfört med föregångaren har bränsleförbrukningen vid blandad körning sjunkit från 0,84 till 0,69 l/mil. Den turboladdade maskinen är visserligen stark, men gasresponsen kunde gärna varit något bättre.

Den manuella sexväxlade Gertraglådan är trevlig men spärren för backväxeln är väl lätt, vilket kan leda till genanta scener vid rödljusen… I samband med provkörningen av prototypen i TV nr 17/06 berömde reporter PeO Kjellström köregenskaperna. Efter att ha bekantat mig med Cooper S på vindlande spanska bergsvägar kan jag inte annat än instämma. De punkteringssäkra däcken greppar fint, och med två och ett kvarts varv mellan fulla rattutslag är bilen direktstyrd. Det går att köra med millimeterprecision. Styrningen är elektromekanisk och anpassar servoverkan efter hastigheten. Med det 15 millimeter lägre sportchassit (1 950 kronor) blir körupplevelsen än intensivare. Med tanke på storleken går bilen stadigt även i högre farter. Kupén är tyst, men det går att ana ett visst däckbuller, och därför ska det bli intressant att se hur kojan hanterar den svenska asfalten. Bilen lanseras den 18 november, samma dag som Minis anfader Sir Alec Issigonis skulle ha fyllt 100 år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer