Provkörning av Mini Cooper S Cabriolet

Sommaren har efter visst haltande infunnit sig och tagit ett fast grepp om Europa. Teknikens Värld är på Mallorca och tar tempen på den ansiktslyfta topless-versionen av lyckopillret Cooper S från Mini.

Det här är nytt!

Strålkastare
Adaptiva LED Matrix-strålkastare som justerar ljusbilden finns som tillval.
Växellåda
Nu finns Mini med 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Personifiera
Gör din Mini till din egen med bland annat 3D-printade emblem och personlig ljusprojicering.

Mini är sedan länge ägt av tyska BMW, men trots det råder det ingen tvekan om ursprunget, det brittiska arvet gör sig påmint från alla vinklar. Utströsslade på tygsuffletten, bakljusen och handskfacket ser vi Union Jack, som en honnör till Sir Alec Issigonis, skaparen av bland annat Mini och teknisk direktör på BMC (British Motor Corporation).

Ansiktslyftet för denna tredje generation av Mini Cooper S och S Cabriolet innefattar inte några monumentala förändringar, jag kan exempelvis meddela chefredaktör Daniel Frodin och andra Mini-entusiaster att fönsterhissarna inte har flyttats tillbaka till sin gamla placering, gömda på instrumentbrädan och inte heller hastighetsmätaren har antagit sin mer ursprungliga pizza-stora form och mittmonterade placering. Med andra ord går det alldeles utmärkt att hitta fönsterhissarna i dörrsidan och hastighetsmätarens placering är mitt i synfältet, vilket förstås är att föredra rent säkerhetsmässigt.

Drivlinan känns kraftfull lägre ner i varvtalen med bra bottenvrid, men tappar i toppen av registret.

En nyhet är framljusen som nu finns i LED-matrix utförande som tillval. Strålkastarna skärmar då av mötande trafik och optimerar ljusbilden. Motormässigt är det små förändringar. Nytt insprut och turbo samt uppdaterad mjukvara som ska hjälpa till att få ner bränsleförbrukningen. I övrigt är cylinderantalet alltjämt fyra och cylindervolymen fortfarande 2,0 liter och överladdning sker med hjälp av en tvåstegsturbo.

Längs kurviga bergsvägar trivs Mini Cooper S Cabriolet utmärkt.

Toppeffekten är således­ oförändrad på 192 springare som finns till ens förfogande mellan 5 000-6 000 r/­min. Vridmomentet är 280 newtonmeter respektive 300 vid Overboost och finns att tillgå redan från 1 250 r/­min. Mini ger valet mellan en 6-växlad handspakad låda samt en ny 7-växlad dubbelkopplingslåda. Den manuella växellådan har tydliga lägen och upplevs tajt. Slagen är av längre karaktär, så det gäller att inte ha för bråttom vid växlingarna. Körlägena som finns är Mid, som är ”normal-läget”, Sport, som piggar upp gasresponsen samt ger mellangas vid nedväxlingar och Eco. Drivlinan känns kraftfull lägre ner i varvtalen med bra bottenvrid, men tappar i toppen av registret. Nytt avgassystem ger sköna avgaspuffar – kul!

Med solens pigga strålar gassande passar jag på att prova Mini Cooper S Cabriolets party­trick för att girigt fylla på den efter vintern tomma D-vitamintanken. På 18 sekunder och i hastigheter upp till 30 km/h har jag skaffat mig oändligt med takhöjd och fri tillgång till den efterlängtade solen som pryder den molnfria himlen.

Trivsam interiör med en bra blandning av BMW:s beprövade teknik med det uppdaterade infotainmentsystemet, och med en gnutta lekfullhet från Mini som låter en individualisera bilen.

Rutten leder oss upp mot bergen och trots påstådd lågsäsong svärmar det av flerbarnspappor från världens alla hörn i lite för trångt sittande cykelutstyrslar. Med taket undangömt hör jag hur det stånkas och stönas, jag kan även höra en och annan svordom när jag med ett försiktigt turbosus passerar den femtioelfte gruppen motionärer, som prompt envisas med att cykla sex man i bredd.

Efter det försiktiga sicksackandet får jag fri väg och chansen att ta reda på om den beryktade körglädjen finns kvar, vilket den glädjande nog tycks göra. Styrningen har en naturlig tyngd, och genom den välsvarvade rattkransen ges gott om återkoppling ut i fingerspetsarna. Styrningen och chassit harmonierar och bilen sätter sig följsamt över framänden vid instyrning och bilen ger ett överlag piggt intryck.

Union Jack strålar i bakljusen.

Fjädringen är satt åt det fastare hållet och större ojämnheter tas om hand med en axelryckning. Men när de spanska bergsvägarna visar sina sämre sidor och vägarna bjuder på fler vägbulor övergår den fasta känslan till att bli aningen stötig. Med taket borta och med vinden i håret blir fartsensationen och gokart-känslan än mer påtaglig. Mini värnar om sina traditioner i såväl körkänsla som utseende, för vem behöver förändring när det är så här roligt?

Mini Cooper S Cabriolet

Pris
271 000 kronor, säljs nu


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) mellan 5 000-6 000 r/­min, max vridmoment 280 Nm mellan 1 250-4 600 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 385, bredd 173, höjd 142, spårvidd f/b 149/149. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 350, maxlast ca 395, max släpvagnsvikt 0. Tank 44 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 160-215 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,60 l/­mil (0,58 automat), Stad 0,78 l/mil (0,71 automat). CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
976 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 3 968 kronor per år i tre år.

Rivaler

Audi A3 Cabriolet
Audi A3 med 190 hästkrafter stark 2,0 TFSI-motor och fyrhjulsdrift. Mer glidare än Mini men takhöjden finns där – och ett högre pris.
Pris: 335 200 kronor.

Mazda MX-5
Miata med 2,0-motorn på 160 hästkrafter och tillvalet sportpaket som bland annat innefattar Recarostolar och Bilstein-stötdämpare.
Pris: 281 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mini Cooper S Cabriolet
NÄSTA Udda Bilar: Plymouth Prowler