Att heta Mini, som bil eller person, brukar betyda att man är av det mindre formatet. Men Mini Countryman är nu faktiskt lika stor som exempelvis Seat Ateca.

Det här är nytt!

Motorn
Går nu att få med den starkaste JCW-motorn på 231 hästkrafter, samma som i vanliga Mini JCW.
Storleken
Countryman har vuxit med 20 centimeter.
Hastighetsmätaren
Generation ett och två hade bilvärldens största hastighetsmätare men med tredje utgåvan är denna nu helt normal och den stora runda mätaren i mitten har fått andra uppgifter.

Beteckningen JCW står för John Cooper Works och är ungefär vad M står för hos BMW. Ett lite tuffare och vassare exemplar än standardversionen. Med 231 hästkrafter är denna Countryman exakt lika stark som den mindre Mini JCW. Motorn kommer i grunden från BMW, är på två liters cylindervolym men effekten har trollats fram med ett twinscroll turboaggregat (Garrett) med tillhörande laddluftkylare.

Mini Cooper Countryman 2,0 John Cooper Works All4

Foto: Patrik Lindgren

Tjänstevikten är nu 1 720 kilo och det känns på bilens uppförande som inte är så alert. Långt ifrån vanliga Mini JCW.

Det räcker att se på faktabladet för att inse att detta är något speciellt. 0-100 km/h på 6,3 sekunder och en toppfart på 238 km/h är imponerande information. I stort sett samma siffror som för vanliga Mini JCW som dock kommer framhjulsdriven och är runt 400 kilo lättare.

Men allt kommer inte helt utan störningar. Motorljudet låter inte piggt och alert utan är snarare riktigt dovt och ger upphov till irriterande vibrationer. De 18 tum höga hjulen med breda däck ger ett fruktansvärt oväsen i kupén och jag känner direkt att detta är en bil jag inte skulle klara av att leva ihop med. Men det är ju jag, som hunnit fylla 60, och yngre förmågor kanske inte störs av vare sig vibrationer eller däcksljud utan bara tycker att det liksom hör till. Problemet är väl att den yngre generationen inte helt obesvärat spottar fram runt 370 000 kronor, om de inte har väl bemedlade och givmilda föräldrar eller annan trevlig släkt.

Mini Cooper Countryman 2,0 John Cooper Works All4

Foto: Glenn Lindberg

Avgasrörsdimensionen ger upphov till ett motorljud som låter läckert på utsidan, inte på insidan.

Jag har alltid gillat Minis köregenskaper och har haft fantastiskt roligt med den på olika racerbanor. Ett hjul i varje hörn borgar för roliga vägegenskaper. Men då har det handlat om vanliga Mini Cooper, gärna med ett S eller varför inte JCW på bakstammen. Mini Countryman JCW har som sagt vuxit. Totallängden är 430 centimeter vilket­ är 20 cm längre än förra generationen. Tjänstevikten är nu 1 720 kilo och det känns på bilens uppförande som inte är så alert. Långt ifrån vanliga Mini JCW.

Den är också fyrhjulsdriven om än inte permanent. På grus, eller ännu hellre is, släpper den gärna ut bakändan i stället för att understyra­ vilket är vanligt bland fyrhjulsdrivna bilar. Men Mini är i grunden framhjulsdriven och prioriterar detta. Systemet heter All4 och det låter ju eget och bra men är helt enkelt ett Haldexsystem tillverkat av Borg Warner och detta sitter på många andra bilar.

Mini Cooper Countryman 2,0 John Cooper Works All4

Foto: Glenn Lindberg

Det är en sjukt plottrig men ändå ganska fräck interiör i Countryman.

Även om Mini numera är lika tyskt som BMW känns det som om Miniavdelningen har det roligare på jobbet. Det är mycket lekfullhet i JCW-bilarna. Som den ilsket lysande vippkontakten som du startar motorn med, de röda dekorsömmarna, takspoilern och den avskiljande färgen på taket. När du börjar åka riktigt fort och närmar dig 200 km/h hejas du på av schackrutiga målflaggor i hastighetmätarens urtavla. Sådana saker skulle aldrig ske i en BMW.

Mini Cooper Countryman 2,0 John Cooper Works All4

Foto: Glenn Lindberg

Färgglada stolar med kraftiga valkar som stöttar både rygg och lår. Bra på racerbanan, inte mer.

Om det inte vore för motorvibrationerna och däcksljudet skulle Countryman JCW vara en trevlig och relativt rymlig långfärdsbil. Så om du inte har jätte, jätte bråttom, välj en motorsvagare version med trevligare motorljud och mindre yl från däcken. Och till ett vettigare pris inte minst. Denna bil i basutförande kostar 371 400 kronor men är i detta fall extrautrustad till ett pris på 490 100 kronor. Helt galet!

Mini Countryman 2,0 JCW All4

Pris
371 400 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 450-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 8-växlad automatlåda (19 900 kr).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/50 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 430, bredd 182, höjd 156, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 720, maxlast 430, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 450-1 390 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 238 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,94 l/mil, landsväg 0,62 l/mil, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 169 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
6 428 kr per år de första tre åren, därefter 1 394 kronor per år.

Rivaler

BMW X1 xDrive 25d

BMW X1 xDrive 25i automat
Likadan bottenplatta och fyrhjulsdrift som Mini, men helt annan kaross. Mer anpassad för fina gatan vilket märks på priset.
Pris: cirka 422 000 kronor.

Lexus UX 250h 2019

Lexus UX 250h
Lexus minsta suv är en bekväm laddhybrid med bra vägegenskaper. Men det blir dyrt för något som knappt duger som familjebil…
Pris: cirka 340 000 kronor.

Visa kommentarer