Provkörning av Mini Inspired by Goodwood

Lammullsmattor, tjockt läder och ädelträpaneler. Det låter som en typisk Rolls-Royce-interiör men i det här fallet handlar det om insidan på en liten Mini. Bakom modellnamnet Inspired by Goodwood döljer sig världens lyxigaste Mini. Eller är det världens minsta Rolls-Royce?

Första intrycket

Priset avskräcker alla normala bilköpare men den som redan har allt kan tänkas bli charmad av den tysk-brittiska lyxen. Glöm inte att torka av fötterna bara.

Rolls-Royce

3/10

Prisvärd

1/10

Att köpa en Rolls-Royce för en halv miljon kronor låter för bra för att vara sant. Å andra sidan låter det för tokigt för att vara sant att köpa en Mini för samma pengar. Hur man än väljer att se på den är Mini Inspired by Goodwood en knasig produkt som kräver mycket av sin köpare.
För att förstå sig på den nya, dyra Minin måste man gå tillbaka i tiden. Skådespelaren och bilentusiasten Peter Sellers ville på 1960-talet ha en liten och smidig stadsbil som liknade hans stora och bekväma Bentley. Det delikata uppdraget att bygga en Mini med lyxutrustning gick till karossfirman Radford som snart skulle komma att få många beställningar, oftast från kändisar, på liknande specialbyggen.
Drygt 40 år senare går historiens vingslag igen och nu är det BMW som låter sina två dotterbolag Mini och Rolls-Royce samarbeta. De båda märkenas designavdelningar har sammanträtt och skapat en Mini-interiör med flera detaljer och material direkt från Rolls-Royce exklusiva lagerhyllor. Man märker genast de decimetertjocka lamullsmattorna på golvet som faktiskt klarar sig förvånansvärt bra mot ­vinterslasket, men som gör att man känner sig som en slusk som inte tar av sig skorna.

Så gott som alla ytor i inredningen har klätts i tjockt läder och innertaket i kashmir har samma ljusa kulör som kallas cornsilk. Den som tittar extra noga ser att siffrorna i mätartavlorna har samma typsnitt som i ”riktiga” Rolls-Royce-bilar. Utvändigt syns nästan ingenting av lyxen. Den svarta metalliclacken är unik för Goodwood-modellen, liksom fälgarna. Trots att det är S-motorn med 184 hästkrafter som sitter under huven finns inget luftintag i motorhuven – allt för diskretionen.
Goodwood-Minin upplevs flera resor lyxigare och bekvämare än en vanlig Mini, men man kan önska att Mini och Rolls-Royce hade tagit ut svängarna mer. Det här är en ovanligt välbyggd och snygg Mini men det finns inga roliga detaljer som sticker ut. För att lägga ut 470 000 kronor på en Mini krävs en köpare med humor, men dessvärre finns det inget ­särskilt humoristiskt med Goodwood-Minin.

Rival

Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari
Abarth 695 Tributo Ferrari
Med 180 hk och paddlar på ratten är denna Ferrari-målade Fiat 500 det närmaste en mini-Ferrari man kan komma.
Pris: Ej fastställt.

Mini Inspired by Goodwood

Pris
470 000 kronor.


Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 600 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda alt. 6-växlad manuell.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. McPherson fjäderben fram. Multilänkaxel bak med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 195/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 373, bredd 168, höjd 141, spårvidd f/b 146/146. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 255, maxlast ca 375, max släpvikt 0. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 160-680 liter.


Fartresurser*
Toppfart 224 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,2 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,73, landsväg 0,50, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 136 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
940 kronor.


*Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer