Minis lilla kombi har gått och blivit så gammal att den behöver en uppfräschning. Vi kör uppdaterade Mini Clubman i John Cooper Works-utförandet som med 306 hästkrafter gör den till Minis starkaste och snabbaste bil hittills.

Det här är nytt!

Nya lampor
Strålkastarna har ny design och kan fås med matrishelljus. Bakljusen kan fås med Union Jack-design.
75 hk
JCW-versionen av Clubman är hela 75 hk starkare än föregångaren. Personligare. Nya och fler möjligheter att utrusta bilen med olika färger och material.
Sportfjädring
Som tillval finns en sportfjädring som sänker markfrigången med 10 millimeter.

Sverige och Volvo har sitt Polestar, Storbritannien och Mini har sitt John Cooper Works. Nåja, skillnaderna är förstås många men det finns faktiskt också många likheter.­ Liksom Polestar har John Cooper Works sina rötter i racing och liksom det svenska racingstallet har den lilla trimverkstan från Farnborough i Hampshire gått och blivit uppköpt av en biljätte. Christian Dahls Polestar sögs upp i Geely-koncernen 2015 och samma sak hände med John Coopers, eller rättare sagt sonen Michael Coopers, företag år 2008 då BMW tog över verksamheten.

Mini John Cooper Works Clubman ALL4

Foto: Richard Newton

Borde inte 4,9 sekunder från 0 till 100 km/h kännas snabbt? Jo, för första gången är Mini nere och tassar på riktiga sportbilssiffror och att de gör det med en fyrhjulsdriven kombi som duger för en mindre barnfamilj förtjänar­ uppmärksamhet.

Nog med historia, det finns annat att tänka på när man sitter bakom ratten i Minis senaste modell. Man kan till exempel försöka lära sig namnet, det är nämligen ganska långt och stökigt. Mini John Cooper Works Clubman ALL4 är det rätta och riktiga namnet på bilen som är något så sensationellt som Mini-märkets starkaste och snabbaste modell hittills. Det är synd att det inte känns.

I grunden är det här Minis vanliga kombi Clubman, den som i sin andra generation tappade mycket av den särprägel som den första hade med sin knasiga dörrlösning. Andra generationen Clubman är en betydligt vuxnare, rymligare, tystare och på de flesta sätt bättre bil. Men inte roligare. Nu har den andra generationen blivit så gammal att den uppdateras och det med delvis nydesignad grill, LED-strålkastare med matristeknik och nya bakljus med LED-mönster som för tankarna till Union Jack. Märk väl att de två lampnyheterna är extrautrustning till vanliga Clubman men standard på JCW-versionen.

En annan nyhet är att Clubman kan extrautrustas med head up-display, dessvärre av den enklare sorten som är en uppfällbar plastskiva där hastighet och annan information projiceras. Nytt är också att Clubman kan fås med justerbara stötdämpare. 4 700 kronor extra kostar de.

Mini John Cooper Works Clubman ALL4

Foto: Richard Newton

Flaggmönster i bakljusen visar att Clubman har uppdaterats. Stötfångare med luftslitsar och kralliga utblås visar att det är en JCW.

Borde inte 4,9 sekunder från 0 till 100 km/h kännas snabbt? Jo, för första gången är Mini nere och tassar på riktiga sportbilssiffror och att de gör det med en fyrhjulsdriven kombi som duger för en mindre barnfamilj förtjänar­ uppmärksamhet. Men som sagt, det känns inte. När skyltarna på Autobahn här utanför Frankfurt visar svarta streck över siffrorna stampas gaspedalen i botten och Clubman JCW (vi kan väl förkorta den så?) rider iväg på en våg av vridmoment snarare än på en effekttopp.

Växellådan, den åttaväxlade från Aisin, jobbar som vanligt supereffektivt, smart och mjukt och gör aldrig något för att hämma framfarten. Likaså fyrhjulsdriften. Minis så kallade ALL4-system är i grunden framhjuls­orienterat men skickar vid behov kraft till bakhjulen och tycks aldrig tveka på sin uppgift. Alla komponenter i drivlinan arbetar så effektivt att accelerationskänslan delvis uteblir. Så även motorn. Med 306 hästkrafter och 450 newtonmeter är det med god marginal­ den starkaste motorn som har satts i en Mini-modell.

Mini John Cooper Works Clubman ALL4

Foto: Richard Newton

Tvålitersmotorn med 306 hk kommer från BMW och är den starkaste i en Mini hittills.

Men tro inte att det är någon glestandad arvinge till John Cooper som har stått i ett verkstadsskjul och gått lös med hammare och skiftnyckel på motorn, det här är BMW-grejer rakt igenom. Motorn som gör det här till den snabbaste Minin hittills finns även i nyligen presenterade BMW X2 M35i xDrive.

Det är exakt samma turboladdade tvålitersmotor med fyra cylindrar och tillsammans med den åttaväxlade automatlådan och fyrhjulsdriftsystemet blir det en enhet som kommer att sättas i flera BMW-modeller framöver, uppdaterade Mini John Cooper Works Countryman inräknad. Det här är BMW:s starkaste fyra i serieproduktion hittills och visst imponerar siffrorna på papper, det är bara synd att motorn aldrig blir så vild och rivig som den kanske borde vara.

Vi kan ta Mercedes-AMG:s hårt turbo­laddade fyra som jämförelse. I gamla utförandet var den mer än lovligt rivig med 381 hästkrafter och ett temperament som ibland blev påfrestande men oftast var underbart. I nya utförandet plockar Mercedes-AMG ut 421 hk ur sin fyra! Mini/BMW:s flaggskeppsfyra med 306 hk blir i sammanhanget tam och vardaglig. Trots att den innebär ett rejält effekttillskott på 75 hk mot föregående Clubman JCW.

Mini John Cooper Works Clubman ALL4

Foto: Richard Newton

Tredelade baksätesryggar ingår i standardutrustningen och underlättar lastning.

Efter några mils körning framstår Clubman JCW inte som den busiga racerkombi som namnet och den nästan barnsliga designen ger uttryck för. Den visar sig tvärtom vara en sällsynt effektiv fortkörare, det går att hålla väldigt hög medelhastighet utan att motorn någonsin känns ansträngd eller gör något vidare väsen av sig.

Motorljudet är dämpat och det poppar aldrig från avgassystemet vid gasuppsläpp. Att ljudnivån i kupén är låg och att chassisättningen är förhållandevis bekväm bidrar till att man gärna kör fort och långt med Clubman JCW. Om styrningen hade varit lite lugnare runt mittläget skulle det här vara en milslukare av rang. Nu är den lite för nervös och sugen på att svänga för att kunna köras avslappnat på motorväg.

Mini John Cooper Works Clubman ALL4

Foto: Richard Newton

Mini-bilarnas interiör håller numera BMW-nivå i känsla och byggkvalitet. Nya Clubman är inget undantag.

De första John Cooper Works-bilarna var något i hästväg. Titta bara på första utgåvan av Mini GP som var en alldeles särskilt charmig och märklig bil som började byggas i Oxford för att sedan skickas till Bertone i Italien där den färdigställdes för hand och kom tillbaka som en 218 hästar stark och fruktansvärt högljudd och bråkig typ. Alldeles underbar. Det var det första riktiga avtrycket John Cooper Works satte i det moderna Minis historia.

Om man försöker sig på en jämförelse mellan första Mini GP och nya Clubman John Cooper Works kan man konstatera att Mini och John Cooper Works, liksom svenska Polestar, har vuxit upp och blivit något annat än vad det började som.

Det här är John Cooper

John Cooper

Foto: Mini

John Cooper (1923–2000) startade tillsammans med sin far Charles Cooper Car Company år 1947 och byggde enkla racerbilar åt privatförare, ofta av överblivna delar från krigsindustrin. Cooper-bilarna skulle inom kort komma att bli hett eftertraktade av privata förare som såg fördelarna med att ha motorn baktill, vilket Coopers bilar var tidiga med. Cooper blev snabbt ett namn inom banracing och under 1950-talet kördes bilarna bland annat av Jack Brabham, Stirling Moss och Bruce McLaren. Coopers rallyversioner av BMC:s Mini byggde vidare på succén och skulle komma att leda till att Cooper-namnet än i dag lever vidare.

Mini John Cooper Works Clubman ALL4

Pris
323 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 450 Nm vid mellan 1 750-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 427, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 625, maxlast 490, max släpvagnsvikt 0. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 360–1 250 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0,85 l/mil, landsväg 0,62 l/mil, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 161 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,81 l/mil. CO2 182 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
6 297 kronor per år de första tre åren, därefter 1 460 kronor per år.

Rivaler

Leon Cupra R ST

Foto: Seat

Cupra Leon ST 4Drive
Cupra Leon ST, tidigare känd som Seat Leon Cupra, bjuder på 300 hk, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda i ett prisvärt paket.
Pris: 362 900 kronor.

Mercedes-2019 35 4matic shooting brake

Foto: Mercedes

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Shooting Brake
306 hk, fyrhjulsdrift och automatlåda även hos Mercedes. Ett rejält prispåslag jämfört med Mini och Cupra.
Pris: 479 900 kronor.

Visa kommentarer