För den som bara är ute efter utseendet och struntar i resten finns nu möjligheten till ett, låt oss kalla det, fynd. Det gäller Mini One. Sveriges billigaste koja!

Första intrycket #500

Minis instegsmodell är billig, för att vara en Mini, men också slö.

Mini har blivit en dundrande succé. Många köper den enbart för de fräcka formerna, men priset har varit högt.Kan Mini One vara botemedlet?

Den är Sveriges billigaste Mini och det billigaste överhuvudtaget som kommer ut från BMW-handlarna. 150 000 kronor i basutförande. Svindyrt för en småbil, billigt för Mini.

I utrustningen ingår ting som start/stopp-funktion, fjärrstyrt centrallås, elektriskt styrda fönsterhissar och sedvanlig säkerhetsutrustning som det anstår en modern bil. Här bjuds också 15-tums plåtfälgar.
Räkna in i din kalkyl med att lägga på 19 500 kronor för ett Pepper-paket med lättmetallfälgar, dimstrålkastare fram, klimatanläggning, färddator och lite annat.
Kanske du vill salta räkningen med lite stripes (som på provbilen), vita blinkersglas och så? Räkna med en slutnota runt 175 000 kronor.

Mini One är ingen racerbil. 75 hästkrafter stark motor med 120 Nm i vridmoment. Den är oerhört trött på låga varvtal, nästan svimfärdig, och för att få någorlunda roligt får du varva hårt och växla lågt.
Men jag tror som sagt att det är många som inte bryr sig om detta bara de får visa upp sig i Mini-kläder.
Efter femtitalet mil har även jag fallit in i trallen och konstaterar att det går att trivas väldigt fint i den här bilen, som i alla andra Mini. Kurvegenskaperna är roliga och bra och i Mini One kan du åka fullt nästan överallt!

Tycker du att de 75 hästkrafterna inte riktigt räcker till, så lägg på runt 10 000 kronor och du får en Mini One med 95 hästkrafter.
Den som vill ha ännu mer tittar förstås åt John Cooper Works-hållet, men det är en helt annan historia.

Mini One

Pris
150 000 kronor. 

Motor
Bensin. 4-cyl tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 77,0/75, cylindervolym 1 397 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 4500 r/min, max vridmoment 120 Nm vid 2 500 r/min. 

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar och krängningshämmare 

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter. 

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system. 

Hjul
Fälg 5,5 tum. Däck 175/65 R 15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 371, bredd 168, höjd 141, spårvidd f/b 145/146. Tjänstevikt 1 135, maxlast 375, max släpvikt 0. Tank 50 liter. 

Fartresurser*
Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,2 s. 

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,68, landsväg 0,44, blandad körning 0,53. CO2 128 g/km

Skatt
780 kronor.

*Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer