Vill du köra miljöklassat men inte tumma på stil ska du spana in Mini One Minimalist. Men du kommer inte särskilt billigt undan.

Mini är utan tvekan en stilikon. Förvisso rider den på en image utstakad av originalet från 1959, men hade faktiskt klarat sig bra även utan det i bagaget. Mini är snygg, kul och klurig. Nu kan du kombinera det med ett grönare samvete då modellen finns som miljöbensinare som släpper ur sig mindre än 120 gram koldioxid per kilometer.

För att lyckas med det har One Minimalist, som alla Mini utom John Cooper Works, utrustats med start/stopp-funktion och växelindikator men även med ett bromskraftsåtervinningssytem som laddar batteriet vid broms och motorbroms istället för vid gaspådrag. Grillen har gjorts om och fälgarna plattats till för bästa aerodynamik.

Det finns också begränsningar när det gäller utrustning, bland annat får inte fälgarna bytas ut. Annars är Mini känt för en gedigen tillbehörslista. Provexemplaret har bland annat ”dyringar” som backsensor, xenonljus, bluetoothpaket och metalliclack. Prislappen lyder mastiga 198 900 kronor.
Tidigare i år (nummer 5) körde vi instegsminimalisten på 75 hästkrafter. Den 8 500 kronor billigare varianten uppfattades som trött, eller rent av ”svimfärdig” som reportern uttryckte det. Med 98 hästkrafter är det bättre men bilen är fortfarande inget fartvidunder. Marginalerna på varje växel är små för att hålla tempot uppe.

Men så är inte det heller poängen. Här ska det köras snålt och effektivt vilket faktiskt inte är så lätt. Mini inbjuder med sin styrning och väghållning till inspirerande körning. Trots detta lyckades vi under provperioden i alla fall närma oss den uppgivna bränsleförbrukningen på 0,54 liter/mil vid blandad körning.
Smaken är som sagt delad och skoningslösa redaktionsmedlemmar nämner ord som ”Biltemastuk” om provbilens fälgar och stripning. Tycker du att bilen är mitt-i-prick får du skynda dig. Hela Miniprogrammet får en rejäl ansiktslyftning à la nylanserade Countryman i september.

Mini One minimalist

Pris
Från 164 000 kronor. 

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 77,0/85,8, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 153 Nm vid 3 000 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med centrallagrade tvärlänkar och längdlänkar och krängningshämmare. 

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,7 meter. 

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system. 

Hjul
Fälg 5,5 tum. Däck 175/65 R15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 370, bredd 168, höjd 141, spårvidd f/b 146/147. Tjänstevikt 1 135, maxlast 375, max släpvikt 1130. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 160-680 liter. 

Fartresurser*
Toppfart 186 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s. 

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,72, landsväg 0,44, blandad 5,4. CO2 119 g/km. 

Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lack 3 år, assistans 5 år. 

Skatt
645 kronor. 

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer