För nästan tio år sedan lanserades Mitsubishi ASX och blev därmed en tidig aktör i mellansuvsegmentet. Nu får modellen ett modernt ansikte men kanske mer intressant är fyrhjulsdrift i kombination med en större bensinmotor.

Det här är nytt!

Dynamic Shield
ASX får en front av senaste snitt enligt Mitsubishis designfilosofi Dynamic Shield.
Fyrhjulsdrift
Fyrhjulsdrift är åter på menyn för ASX efter ett par års frånvaro, och det i kombination med en tvåliters bensinmotor i stället för dieselmotor som tidigare.

Sällan har begreppet ansiktslyftning passat bättre än på ”nya” Mitsubishi ASX. Fronten har till årsmodell 2020 förvandlats från surt gapande till något som i det närmaste liknar ett dollargrin från det amerikanska 50-talet. Anledningen är att man vill lira bättre med formen hos framgångssagan Outlander som är den bäst säljande suven med laddhybridteknik i Europa. Designen kallas Dynamic Shield och presenterades 2015 för att för ett år sedan komma i sin senaste skepnad på pickupen L200, en bil vi provkörde i nummer 21/2019. Mest utmärkande för det senaste snittet av formspråket är de fyrkantiga klossarna med LED-ljus nere på stötfångaren.

Mitsubishi ASX 2020

Foto: Peter Klemensberger

Inte direkt senaste skriket men skärmen är nu i alla fall större och miljön är funktionell.

Invändigt hos nya ASX märks uppdatering främst på mittkonsolen där en åttatums pekskärm har tagit plats. Annars andas det mesta dåtid, inte konstigt alls då modellen är tio år gammal och var tidigt ute i det i dag så heta mellansuvsegmentet. Såväl form, reglage som materialval lirar i division två men ger samtidigt en rejäl känsla.

Den späds på av det faktum att vi nu i Sverige får bilen med en större bensinmotor, från 1,6 liter och 105 hästkrafter till två liter och 150 hästar. Med det har siffror såväl för acceleration som topphastighet justerats men även dragvikten som nu är 1 300 kg mot tidigare 1 200 kg. Att ASX nu åter finns med fyrhjulsdrift i Sverige spär på bruksigheten, alternativet försvann med dieselmotorns sorti för ett par år sedan.

Mitsubishi ASX 2020

Foto: Peter Klemensberger

Baktill har det hänt mindre på uppdaterade ASX men stötfångaren har ny design liksom ljusgeometrin.

ASX finns med en femväxlad manuell låda eller som provbilen med en CVT-låda med artificiella lägen vilka fungerar fint. I normalkörning är det som att köra en ”riktig” automatlåda, bara vid häftig acceleration uppstår den sega gummisnoddseffekten vi känner från växellådstypen. ASX har en mjuk och skön fjädringskomfort som sväljer större ojämnheter perfekt men klarar mindre skarvar och ojämnheter sämre. Styrningen går i samma anda, lite väl diffus om du gillar den skarpa stilen.

Bilen skulle funka fint på långkörning om det inte var för det höga vägbruset, främst från de bakre hjulhusen. Vindbruset runt karossen är helt okej trots att den har riktigt rejäla ytterbackspeglar – som även de adderas till brukskontot. Stolarna, den för föraren är elmanövrerad, ser rejäla ut. De är klädda i läder och dynorna är perforerade men min beniga kropp på under 70 kg passar de illa. Redan efter en och en halv timma börjar jag skruva mig med döda skinkor.

Jag matar mil och kan med den provkörda toppversionen Business ta del av moderna assisterande system som dödavinkelvarnare, helljusautomatik, filassistans, varning för korsande trafik men farthållaren är av den gamla icke-adaptiva skolan. Autobroms har ASX som standard.

Mitsubishi ASX 2020

Foto: Peter Klemensberger

Motorn känner vi sedan tidigare från Outlander men har även funnits hos ASX på andra marknader.

Framför växelväljaren finns en knapp märkt 4wd. I ärlighetens namn borde det stå 2wd då ”defaultläget” är fyrhjulsdrift – varje gång du slår på tändningen. Mitsubishi må vara stolta över sin fyrhjulsdrift, tekniken lanserade man redan 1936, men det är irriterande att behöva trycka på knappen för att spara droppar eller för att man helt enkelt inte är i behov av fyrhjulsdrift vid tillfället.

Kombinationen fyrhjulsdrift och Mitsubishi kommer att bestå. Märket ingår numera i Nissan/Renault-koncernen och ska ha just fyrhjulsdrift och suvformat som sina ledord. Nästa generation ASX kommer att krympa i storlek och även erbjudas i ett helt eldrivet utförande. Märkets modeller ska distansera sig mer från varandra storleksmässigt. Dagens ASX lever med andra ord på lånad tid och det är nog anledningen varför den inte erbjuds med laddhybridteknik som den större, och mycket framgångsrika, modellen Outlander. Men det faktum att den nu lägger i en växel till, till skillnad från andra modeller i segmentet, med fyrhjulsdrift och större motor gör att den erbjuder ett bruksigt alternativ i mellansuvsegmentet som den var pionjär i.

Mitsubishi ASX 2020

Foto: Peter Klemensberger

Tämligen rymlig men takhöjden bak är skral, i alla fall med glastak. Bashögtalaren går inte att missa.

ASX låter måhända som ett lite väl moget alternativ men provbilen lurar på två partyhöjare. I  bagageutrymmet hittar vi ett baselement till ljudanläggningen och drar du undan jalusin till glastaket uppträder en ljusramp längs dess kant som luktar nattklubb, om inte techno så i all fall styrdans. Inget av detta är dock nyheter för modellen.

Nya ASX startar på 249 900 kronor, den provkörda bilen kostar 309 900 kronor och har metalliclack för 5 400 kronor som tillbehör. I  Teknikens Världs tidigare tester av modellen har den kritiserats för att vara dyr, omodern, ha låg kvalitetskänsla och låg takhöjd bak samt vara undermotoriserad men samtidigt bjudit på en rejäl känsla. Med större motor i kombination med fyrhjulsdrift förstärks användbarheten och det rejäla intrycket men det nya nyllet kan inte dölja att detta i grunden är en gammal bil.

Mitsubishi ASX 2,0 AS&G 4WD Business CVT

Pris
309 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 1 överliggande kamaxel. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 195 Nm vid 4 200 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 437, bredd 181, höjd 164, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 590, maxlast 380, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 419-1 206 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,5 s, toppfart 190 km/h.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Låg hastighet 10,5 l/mil, medium hastighet 0,76 l/mil, hög hastighet 0,71 l/mil, extra hög hastighet 0,85 l/mil, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 185 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
8 865 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 1 988 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG 2019

Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen Tiguan GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG 2019

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4motion 190 hk DSG
Instegsversion av modellen med vare sig glastak eller skinnklädsel men med förarassisterande system och ”riktig” automatlåda samt mer pulver i motorn.
Pris: 308 700 kronor.

Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet

Foto: Patrik Lindgren

Suzuki Vitara 1.4T Boosterjet 140 hk Inclusive 4×4 automat
Ett billigare alternativ till ASX med bensin och fyrhjulsdrift i kombo. Snäppet mindre i storlek och sämre komfortmässigt.
Pris: 274 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer