Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 86,5/100 mm, volym 2 350 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 225 Nm vid 3 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad automatlåda med möjlighet att växla själv manuellt.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Multilinkupphängning med krängningshämmare fram och bak.

STYRNING
Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,8 meter.

BROMSAR
Ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system.

HJUL
Fälg 6,0 tum stål. Däck 195/60 R 15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 4634, bredd 174, höjd 142, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1 485. Släpvagnsvikt 1 500. Tanken rymmer 64 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 s. Förbrukning blandad körning 0,86 l/mil.

Mest en spaksak

Mitsubishis Gasoline Direct Injection (GDI)-teknik kommer nu till Sverige även i större motorer. Det är Galant som fått en 2,4 liter stor fyra på 150 hästkrafter.

Mitsubishi satsar stenhårt på sina GDI-motorer som skall vara både starka, snåla och miljövänliga. Teknikens Världs tester tillsammans med Rototest har dock inte gett några större vitsord. Inte speciellt snåla och dessutom riktiga smutsgrisar.

Just den här specifika motorn har vi inte kört i Rototests laboratorium.
Men om vi bortser från hur motorn är rent miljömässigt så är den riktigt trevlig. Den är sammanfogad med en fyrväxlad automatlåda och de två förenas i skön harmoni. Den känns inte speciellt klen på låga varvtal och det finns tillräckligt med kraft när det behövs.

Växellådan ger också möjligheten att köra bilen manuellt. I ”Sports Mode” kan man växla själv genom att föra växelväljaren framåt och bakåt. Mitsubishi marknadsför detta som en sekventiell låda men det är naurligtvis inte sant. En sekventiell låda är en helt manuell låda utan momentomvandlare.
Det här är helt enkelt en ”tiptroniclåda” som visserligen kan vara kul att leka med inledningsvis, men snart tröttnar man och låter växelväljaren förbli i automatläge.

Mitsubishi Galant i sin åttonde upplaga är en vacker bil. Långt neddragen front med hajliknande nos och delad grill. Strålkastarna är dragna långt ut på framskärmarna. Baktill är den förvillande lik BMW:s 5-serie.

Dessvärre lämnar Galant inget tydligt minne efter sig. Man åker komfortabelt, det är relativt tyst. Men folk som ser den vet inte vad det är för bil och det är knappt man kommer på det själv när man kör.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer