Basfakta

MOTOR
4-cyl längsplacerad radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 21,0. Borrning/slag 91,1/95,0 mm, volym 2 477 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 2 000 r/min

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift. Inkopplingsbar fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel. 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Fram torsionsfjädring och undre triangellänkar. Bak stel axel och bladfjädrar.

STYRNING
Snäcka, servo.

BROMSAR
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL
Fälgbredd 7 tum. Däck 31×10,5 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 494, bredd 178, höjd 180, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1 955, maxlast 875. Bränsletank 75 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Acceleration 0-100 km/h ca 18 s, toppfart ca 145 km/h. Bränsleförbrukning liter/100 km ca 9.

Brunte får ett raffset

Lyxutrustad japansk pick-up ett alternativ till familjekombin? Mja…

Varför har så många blivit så förtjusta i en fyrdörrars pick-up som heter – håll i dig nu – Mitsubishi L200 2,5 Double Cab 4WD GLS M/T TD ABS AC?

Dopnamnet röjer den allra lyxigaste varianten i det omfattande L200-programmet. Det syns redan på håll att här kommer en diger utrustningslista: tvåfärgad kaross, kromade backspeglar i biffstorlek, kromad kylargrill, fotsteg, skärmbreddare, scoop på huven…

Bakom ratten falnar glöden en smula. Stolarna är tunna och förarmiljön ser ut som om tiden stannade 1989. Mitt på panelen en trio instrumentrundlar; voltmätare, elektronisk kompass med ute-/innetermometer, lutningsmätare, höjdmätare. Man kan inte leva utan dem.

Nej, garnityret kan jag ha och mista, men när värsta vinterkylan biter till och snövräket tränger ihop motorvägarna till spårade skogsstigar, då stiger L200 i min aktning.

Turbodieseln på 100 hk tuggar oförtröttligt och ger duktigt vridmoment från 2 000 upp till drygt 3 000 r/min – en härlig brukskaraktär. Inkopplingsbar, enkel fyrhjulsdrift med spärrbar bakre diff gör i kombination med den rejäla markfrigången L200 till rena Graningekängan under sådana krävande förhållanden.

Fyrdörrarskarossen är inte över sig rymlig och baksätet ungefär som en kyrkbänk – men det finns där och det är trots allt möjligt att resa fyra ganska hyfsat om man inte gör några större anspråk på komfort. L200 rullar ”nickigt” på sin hårda fjädring, sin robusta separata ram och sina tjocka däck. Ljudnivån är snabbt tröttande, övriga funktioner som värme, strålkastare etc. är dock alldeles utmärkta.

Att försöka använda skapelsen som familjebil är dödfött för den som inte skaffar en kåpa att sätta över flaket. Det går väl an att frakta ungarnas pulkor under bar himmel men när snön (eller regnet) sätter in är det måttligt roligt att ha oxfilékassarna från B&W oskyddade där bak.

Allra mest är en pick-up som denna ett substitut för dem som slitit ut sina Chevrolet och Dodge van från sent 80-tal och tidigt 90-tal och nu behöver ett nytt stycke plåt att fästa firmanamnet på.
Priset, 267 000 kronor inklusive moms, är ett tecken på det, det faktum att 90 procent av försäljningen utgörs av dieselmotoriserade varianter ett annat.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer