Svenskar som velat kombinera driv på alla fyra med ett miljösamvete har hittills gått bet. Nu finns dock svaret på bönen i form av kompetenta Mitsubishi Outlander med etanolkonvertering.

Första intrycket #57

Redig och användbar bil med fyrhjulsdrift lindrar numer också miljösamvetet. Dessutom till ett hyggligt pris.

Japanska Mitsubishi Outlander är ingen nykomling för oss svenskar. Cross­overn som kom 2007 finns också i Peugeot- och Citroën-versioner med namnen 4007 och C-crosser. Nytt för år 2010 på japanen är den tuffare front som vi känner igen främst från lillasyskonet Lancer. I våra tester har Outlander visat sig vara en alldeles förträfflig vardagskamrat, en ärlig slitvarg med mycket bilkänsla, utrymme och trevlig fyrhjulsdrift till ett rätt hyggligt pris.

Men för den svenska marknaden finns ännu en nyhet. Nämligen etanolkonverteringen av 2,4-liters bensinfyran som normalt återfinns i familjefraktaren Grandis. I Outlander ger motorn ytterligare 5 hästkrafter jämfört med Grandis, alltså 170 stycken vid 6 000 r/min. Vridmomentet är fullt tillräckliga 232 Nm vid 4 100
r/min.

I exemplaret vi provkörde sköttes transmissionen av en steglös CVT-låda med sex fasta lägen, 14 000 kronor extra. Standard sitter en femväxlad manuell låda.
CVT-lådor kan vara lite för sega men icke så i Outlander. Kraftöverföringen lirar riktigt bra och det känns som en ”vanlig” automatlåda.
Med hjälp av vredet mellan stolarna väljer du mellan 2WD, framhjulsdrift, 4WD, fyrhjulsdrift med mesta drivningen fram, och LOCK, mer drivning på bakaxeln. Längs svenska vintervägar fungerar 4WD alldeles utmärkt för den som bara vill ta sig fram tryggt och säkert utan överraskningar. Samtidigt blir då bilen väldigt understyrd och inget för den som vill bjuda sig själv och medpassagerarna på lite körglädje. Om så är fallet ska vredet i stället ställas på LOCK. Lite mer av Mitsubishis rallyarv kan anas och utan att riskera säkerheten så bjuds det på lite roligare och mindre framtunga vägegenskaper.

På torr asfalt i framhjulsdrivet läge ska modellen dra 0,9 liter bensin per mil. Under provkörningsperioden tankade vi endast etanol, körde med fyrhjulsdriften inkopplad ständigt på grund av vinterväglaget och landade en förbrukning på strax under 1,4 liter per mil. Kan låta mycket men då ska vi komma ihåg att det är en stor och rymlig bil som har körts i snömodd med fyrhjulsdrift. Dessutom på etanol som kräver större mängder än bensin för att driva bilarna samma sträcka.

Mitsubishi Outlander 2,4 FFV 4WD

Pris
249 900 kr

Motor
Bensin/etanol. Tvärmonterad 4-cyl radmotor. 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 88,0×97,0 mm, volym 2 360 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 232 Nm vid 4 100 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. Steglös växellåda med sex lägen. Aktivt antisladdsystem.

Fjädring/hjulställ
Krängningshämmare fram och bak. Fram skruvfjädring (McPherson) med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/70 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 464, bredd 180, höjd 172, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt 1 660, maxlast 730, max släpvikt 1 600 kg. Markfrigång 21,5 cm. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,20, landsv. 0,73 blandad körning 0,90 l/mil. CO2 213 g/km (bensin). Skattebefriad de fem första åren. 

*Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer