Provkörning av Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid (PHEV) blev en större succé än väntat, både i Europa och Sverige. Nu kommer den i ny skepnad och känns om möjligt ännu bättre. Bra jobbat!

Första intrycket

Redan från start känns det att Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid genomgått en facelift som är värd namnet. Ännu tystare, mer komfortabel. Bättre helt enkelt.

Företagsräddare

9/10

Prisvärd

8/10

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid (PHEV) blev en överraskande stor succé inte minst för den svenske importören som plötsligt stod där med en storsäljare, i alla fall med deras mått mätt.
Det är väl ingen överdrift att säga att utan Outlander PHEV är det tveksamt om importören funnits kvar i dag. Det är med fyrhjulsdrivna bilar som Outlander, pickupen L200, Pajero och ASX som företaget håller sig flytande, och allra främst då med Outlander PHEV.
Faceliften är klart synlig både på ut- och insida. Outlander har fått företagets nya identitet som går under namnet ”Dynamic Shield”. Fronten har fått en helt ny karaktär, inte så olik Toyota Aygo/Yaris.
Men det är inte bara på utsidan Mitsubishi ansträngt sig för att göra Outlander ännu bättre och attraktivare.

Mitsubishi Outlander PHEV

Nuvarande Outlander är inte direkt ljudlig av sig och väldigt komfortabel att köra. Den nya är om möjligt ännu tystare tack vare en rad åtgärder i kaross, motor, fjädring, hjul och ljuddämpande material. När bilen körs på el är det nästan spöklikt tyst och det blir inga större ljudovationer när bensinmotorn jobbar heller, och det gör den ju oftast. Mitsubishi uppger att Outlander ska kunna gå 5,2 mil på enbart el men det är bara i deras drömmar. Efter 3,5 mil är det soprent på kraft i batteriet, men det är ungefär likadant i alla laddhybridbilar på marknaden.

Glasrutorna har bytts och framrutan innehåller nu flera skikt av glas.

Glasrutorna har bytts och framrutan innehåller nu flera skikt av glas.

Om man kör Outlander PHEV aggressivt töms batterierna på nolltid och med det körsättet blir också understyrningen uppenbar. PHEV är konstant fyrhjulsdriven och det finns inte kraft nog att tvinga ut bakänden för att korrigera understyrningen.

Nu är väl inte Outlander PHEV tänkt att sladda runt på racerbanor och det är en ganska sävlig bil helt enkelt. 0-100 km/h tar elva sekunder och toppfarten är modesta 170 km/h. 90 till 110, alltså en omkörning, känns som det tar typ ett dygn.
Icke desto mindre avser Mitsubishi att komma tillbaka till europeisk rallysport, alltså rallyraid av typen Dakar, med just PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV har också fått en i stort sett ny inredning med betydligt bättre material än tidigare, det gäller även dörrpanelerna. Stolarna fram har stoppats om och man sitter mycket komfortabelt. Det gäller även i baksätet där benutrymmet är imponerande stort. Batteriet ligger under golvet vilket innebär att golvet bak är något förhöjt men det är inget man tänker på.
Mittkonsolen är ny och elegantare än tidigare, även ratten (fyrekrad och läderklädd) är ny och har rattvärme. Guld värt!

Outlander PHEV kostar i grundutförande (City) från 409 900 kronor och den är intressant för privatköpare. Behöver inte bli dyrare än att ha en diesel förutsatt att man kör mycket korta sträckor.

Mitsubishi Outlander PHEV

Det säljs emellertid flera Outlander PHEV i utrustningsnivån Komfort Plus nav för 439 000 kronor men utöver navigering handlar det om större hjul och uppvärmd framruta.
Jag tror att Outlander Plug-in Hybrid kommer att fortsätta sälja bra men det blir hårda bud i slutet av året då Volkswagen kommer med sin laddhybrid Passat Sportscombi GTE.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Pris
Från 409 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 121 hk (89 kW) vid 4 500 r/­min, max vridmoment 190 Nm vid 4 500 r/­min. 2 elmotorer à 82 hk (60 kW), total effekt 203 hk, batterityp Litium-jon, 12 kWh.


Kraftöverföring
Bensinmotor + en elmotor fram, en elmotor bak. Fyrhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/70 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 470, bredd 180, höjd 171, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 19. Tjänstevikt ca 1 895, maxlast ca 445, max släpvagnsvikt 1 160. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 463-1 602 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 170 km/h.


Bränsleförbrukning
Bensindrift blandad körning 0,55. Elförbrukning 1,92 kWh/mil. Räckvidd eldrift
5,2 mil. CO2 42 g/km.


Garantier
Nybil 5 år/10 000 mil, batteri 8 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 5 år, kan uppgraderas efter detta.


Skatt
Skattebefriad i fem år.

Rivaler

Volvo V60 D5 Twin Engine Special Edition 2015
Volvo V60 D5 Twin Engine
Nedbantad, både i effekt och pris, version av V60 D6 Plug-In Hybrid. Börjar närma sig ett realistiskt pris. 163 + 70 hk. 48 gram.

Pris: Från 469 000 kronor.


Volkswagen Passat Sportscombi GTE
Volkswagen Passat Sportscombi GTE
Passat är Passat och nu kommer den som hybrid också. Det blir en tung aktör. Säljs nu och levereras till kund i december.

Pris: från 419 900 kronor.

Visa kommentarer