Provkörning av Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (PHEV)

Outlander Plug-in Hybrid är en direkt konkurrent till Volvo V60 Hybrid. Men större, rymligare och dessutom 100 000 kronor billigare. En drömbil för tjänstebilsförare.

Första intrycket

Mitsubishi Outlander är i grunden en trevlig suv/kombi och drivlinekombinationen el och bensin jobbar utmärkt tillsammans. Men vi sätter frågetecken för elförbrukning och räckvidd.

Tjänstebils-ekonomisk

10/10

Prisvärd

8/10

Det här är precis vad Mitsubishi och alla tjänstebilsförare har drömt om. En stor, rymlig laddhybrid som har förmånsvärde som en lyxutrustad moped, är nästan gratis att tanka och samtidigt tar dig och din familj och en herrans massa bagage precis dit du vill.
Mitsubishi har 500 order – nästan alla tjänstebilar – innan den ens har kommit ut till handlarna. Går det som Mitsubishi hoppas kommer Plug-in-modellen innebära en 50-procentig ökning för märket i Sverige.
Inte undra på att Mitsubishi-folket går runt som på moln och myser här i Stocksund utanför Stockholm där de har den svenska pressvisningen.
Själv har jag ingen tjänstebil och tycker nog att drömmar om rabatterade förmånsvärden inte riktigt platsar i dröm-toppen. Drömmen saknar en gammal fastbunden chef och en hink tjära, något som sitter kvar på näthinnan när man plötsligt vaknar till och klipper med ögonen. Vilket förstås inte hindrar att Outlander Plug-in har mycket som talar för sig i verkligheten, när man klivit upp ur sängen.
Här får alla vänner av miljömärkta och rättvisemärkta lammullskalsonger, spunna av indianänkor organiserade i kvinnokooperativ, ursäkta – men jag tror att det först och främst handlar om något så prosaiskt som kronor och ören. Sedan om bilens kvaliteter. På marginalen om miljön. Så låt oss ta det i den ordningen.

Nya Outlander Plug-in kostar 419 900 kronor. Dyrt? Merpriset jämfört med vanliga Outlander diesel är omkring 100 000 kronor, och det kan i laddhybridsammanhang nästan betraktas som ett rea-pris. Volvo lägger på 170 000 kronor för hybriddrivningen i V60.
Från priset kan vi räkna bort 40 000 kronor i supermiljöbilspremie, vilket faktiskt kan göra bilen intressant även för privatpersoner. För tjänstebilsförare är förmånsvärdet lika viktigt. Som för alla el- och laddhybrider bjussar staten på en rejäl skatterabatt. Outlander Plug-in kostar 950 kronor i förmånsskatt per månad, nästan gratis.
Sedan har vi bränslekostnaden. Enligt de officiella siffrorna är räckvidden på el 5,2 mil. I verkligheten lär det betyda fyra mil med eldrift. De milen kan på hederlig svenska bara beskrivas som kanonbilliga. Bränsleförbrukningen är enligt EU-normen 1,93 kWh per mil. I dag när el är billigt betyder det runt två kronor per mil i elkostnad.
Laddning tar lika lång tid som för alla andra elbilar. Ur ett vanligt 10 Ampere-uttag laddar du drygt två kWh per timme. Batteriet är på 12 kWh men använder bara 10 kWh för inte äventyra livslängden. Det tar alltså fem timmar att ladda batteriet fullt. Står du vid en snabbladdare laddar du 80 procent av batteriet på 30 minuter.
Skulle du behöva bryta mot all statistik och elbilisternas påbud och köra mer än fyra mil på en gång så går det bra det också. Bensinmotorn laddar antingen batteriet eller driver bilen direkt. 0,58 liter per mil i blandad körning säger fabriken, och det är ju faktiskt riktigt snålt för en fyrhjulsdriven, automatväxlad suv. Tanken är 45 liter, så du kan i teorin köra 80 mil innan nästa tankning.

Bilkvaliteterna då? Det måste ju finnas något speciellt med Mitsubishi Outlander, annars hade köparna knappast vågat beställa en bil de inte har kunnat provköra i verkligheten.
Tillhör du en av de modiga 500 beställarna kan jag lugna dig med en gång. Drivlinan går sällsynt mjukt. Övergångarna från renodlad eldrift till när bensinmotorn rycker in i handlingen är i princip omärkliga. Faktum är att de knappt ens hörs.
Vad som egentligen driver bilen blir jag bara klok på när jag tittar på bildskärmens energiflödesschema. Knappt ens då, om jag ska vara ärlig. Det är pilar hit och pilar dit, de hade lika gärna kunnat skriva ut en förklaring på japanska.
I grunden är det två elmotorer som driver bilen, en för framaxeln och en för bakaxeln. Batteriet står för kraften själv så långt som möjligt. Men när jag gasar lite extra går bensinmotorn in och stöttar via generatorn och laddar dessutom batteriet när det är tömt. Ibland går dessutom motorn i gång för att värma kupén. Att helt koppla bort bensinmotorn går inte, inte ens när jag kör i snålläget ”ECO-mode”. Både fram- och bakaxel driver alltid, bilen är konstant fyrhjulsdriven.
Ger jag fullgas vid kick-down hörs en tonartshöjning, ungefär som efter tredje versen i en schlager. Dramatiska scener utspelar sig på bildskärmen, energipilar färgas röda och motorn ser ut att brinna. Det betyder att bensinmotorn nu även driver framhjulen direkt, som en parallellhybrid, för att ge maximala prestanda.
Det som verkligen imponerar på mig är ljudkomforten. Mitsubishi har klätt in motorrummet i ljuddämpande material och dessutom försett Outlander med en tjockare, ljudisolerande vindruta. Resultatet är att Outlander går tyst även i svenska motorvägsfarter. Upp till 120 km/h kan jag förresten köra med bara batteridrift, går det fortare går alltid bensinmotorn in. Toppfarten är 170 km/h.

Funktionaliteten är nästan lika bra som för vanliga Outlander, och det är nog detta som lockar jämfört med de betydligt trängre Toyota Prius Plug-In och Volvo V60 Hybrid och fyrsitsiga Opel Ampera.
Outlander är med andra ord rejält femsitsig. Batteriet ligger under golvet och det märks egentligen bara i baksätet där golvet är förhöjt. Men man sitter bra ändå. Lastutrymmet är i princip intakt, golvet är höjt 19 millimeter längst in mot baksätet. Det betyder att bagageutrymmet sväljer 463 lådliter i stället för 477 liter som i vanliga Outlander. Jag har varit med om värre saker i livet.
Fyrhjulsdriften är grädden på moset i vinter-Sverige.
Sammantaget är det bara att lyfta på hatten för Mitsubishi. Något otippat kliver en anonym, nästan avsomnad suv-kombi in på scenen som den felande länken mellan fossilbränslebilism och den gröna, elektrifierade framtiden. Outlander Hybrid bjuder ingen ny, revolutionerande teknik i elbilssammanhang, men den är vardagsbra och mer praktisk än laddhybriderna från Toyota, Volvo och Opel/Chevrolet. Dessutom till ett betydligt bättre pris än Volvo V60.

Till sist vill jag ändå slänga in en brasklapp för förbrukningen. Mitsubishi anger att den drar 1,93 kWh i EU-normen. Under min relativt korta provtur kan jag konstatera att den drog mer el i verkligheten, och dessutom sörplade motorn i sig bensin för att hålla kupén varm och för att stötta generatorn. Ekonomiskt kan det låta som om det kvittar om elkostnaden är 2,00 eller 2,50 kronor per mil – det är billigt oavsett. Men det har betydelse för den som i sin kalkyl förutsätter att merparten av körsträckan ska köras på el.
En hög elförbrukning gör att räckvidden på el förkortas. Det innebär också att det tar över en timme att ladda el för en mil körning. Vilket totalt sett kan betyda att andelen elkörning blir mindre än väntat och att bilen därmed varken är så billig eller så miljövänlig som den verkar på papperet.
Men den låga förmånsskatten går inte bortse från. Outlander Plug-in är bland de absolut billigaste tjänstebilarna på marknaden i dag och därutöver en av de mest användbara.
Det relativt låga merpriset gör också att vi närmar oss brytpunkten för när en laddhybrid är det mer ”lönsamma” alternativet även för privatköpare. Kör du mycket på el blir kostnad för el och bensin omkring fem kronor per mil. Outlander 2,2 DI-D kostar elva kronor per mil. Du sparar sex kronor per mil. Vilket betyder att merpriset på 60 000 kronor, efter miljöpremie, är intjänat efter 10 000 mil. Kvarstår gör bara ett frågetecken för hur länge batteriet håller.

Rivaler

Volvo V60 Plug In Hybrid
Volvo V60 Plug-In Hybrid
Volvos hybrid bjuder på ungefär samma el-räckvidd men går bättre och snålare på långresor. Men är det värt 100 000 kronor extra och är det därför man köper en laddhybrid?
Pris: 524 000 kronor.

Opel Ampera
Opel Ampera
Tekniken i Ampera påminner mycket om drivlinan i Outlander. Bättre el-räckvidd och lägre förbrukning talar för Ampera, men å andra sidan är Ampera trängre och bara fyrsitsig.
Pris:
379 900 kronor.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Pris
419 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 121 hk (89 kW) vid 4 500 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 4 500 r/min. 2 elmotorer á 82 hk (60 kW), total effekt 203 hk/332 Nm. Litium-jonbatteri, 12 kWh (varav 10 kWh används).


Kraftöverföring
Bensinmotor + 1 elmotor fram, 1 elmotor bak, fyrhjulsdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 465, bredd 180, höjd 168, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 885, maxlast 425, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 463-1 600 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 170 km/h.


Bränsleförbrukning
Bensindrift blandad körning 0,58 l/mil. Elförbrukning 1,93 kWh/mil. Räckvidd 5,2 mil. CO2 44 g/km.


Garantier
Nybil 8 år/15 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
Skattefri i 5 år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer