Provkörning av Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Outlander Plug-in Hybrid, ofta kallad Outlander PHEV, rycker upp sig med ny motor och större batteri inför årsmodell 2019. Landets mest prisvärda laddbara suv kommer att hålla ställningarna ett tag till.

Det här är nytt!

Batteri
Större batteri på 13,8 kWh.
Bensinmotor
Helt ny 2,4 liter Atkinson-bensinmotor.
Tystare
Lägre varvtal med större motor och ny ljuddämpare.

Behaglig. Bättre än så kan jag inte beskriva körupplevelsen i nya Outlander. Delvis beror det kanske på omgivningen, småkulliga Luberon i Provence är vackert som ett vykort. Men framför allt beror det på fjädring och ljudkomfort i Outlander. Den var en lågmäld typ redan innan men årsmodell 2019 sänker volymen ett snäpp till.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid var en lågmäld typ redan innan men årsmodell 2019 sänker volymen ett snäpp till.

Bensinmotorn är helt ny, och har vuxit från 2,0 till 2,4 liter och andas enligt Atkinsons patent. Atkinson-cykeln innebär att komprimeringsfasen är kortare än expanderingsfasen. Vinsten är lägre bränsleförbrukning. Motortypen passar elhybrider – till exempel använder Toyota en Atkinson-motor i Prius. Motorskiftet går ändå i oväntad riktning när trenden snarare stavas downsizing och turboladdning. Den nya motorn är på 135 hästkrafter, plus 14 hästkrafter jämfört med 2018 års modell. Även elmotorerna har blivit starkare, vilket har putsat accelerationssiffrorna. I pressmaterialet läser jag att accelerationen 80-100 km/h har minskat från 4,3 sekunder till 3,7 sekunder.

Men den prestanda-vässningen är nog ganska oviktig för Outlander-kunden. Visserligen har hjulupphängningen förbättrats och karossen blivit mer vridstyv men Outlander är ingen bil man kör hårt med. Fjädringen hör till de mest softa på marknaden. Den svävar över smågupp och allsköns förtretligheter. En lisa för själen i vårt dynamiska tidevarv. Jag passerar den pittoreska ­staden Gordes, där för övrigt den välkända Kulturprofilen sägs hålla till. Jag stannar inte, man vet ju aldrig vad som kan hända. Men om Kulturprofilen skulle byta bil så tror jag Outlander vore ett bra val. Lugn och ro i kupén, och lång räckvidd så att han kan hålla sig undan.

Mitsubishi Outlander PHEV

Klimatanläggningen kan numera direktförsörjas via eluttaget under laddning. En ovanlig detalj är att navigation inte ens finns som tillval – föraren förutsätts ha tillgång till en smart telefon.

Batterikapaciteten har nämligen ökat med 15 procent, till 13,8 kWh. Yttermåtten är desamma, det är cellerna som har förbättrats. Men räckviddssiffrorna förvirrar. Förut klarade den 5,4 mil på el i NEDC-cykeln, nu klarar den ”bara” 4,5 mil i den nya, tuffa WLTP-cykeln. I verkligheten, här i Provence, klarar jag fyra mil på eldrift, med full luftkonditionering och utan att välja ECO-läge. Trots det: Den har blivit bättre. Nya Outlander klarar 10-15 procent längre sträcka på ren eldrift. En förbättring som inte är så marginell som den ser ut.

3 frågor

Mitsubishi Outlander PHEV
Daniel Nacass – PR chef Mitsubishi Europe.
Vissa länder i Europa verkar föredra laddhybrider, andra länder går in för renodlade batteribilar. Vad avgör valet?
–  Jag tror att det handlar om hur man använder sina bilar. I Sverige, där laddbara hybrider föredras, kör man oftast längre sträckor och då passar inte batteridrivna elbilar.
Många experter menar att laddhybrider är en parentes. Så snart infrastrukturen med snabbladdning är utbyggd så kommer alla att köra renodlade elbilar.
– Jag vet, men det kommer att dröja väldigt länge. Det förutsätter stora investeringar och även en utveckling på batterisidan. Vi kommer att utveckla bensinmotorer ett tag till.
Varför erbjuder ni inte navigation i en bil ni kallar märkets flaggskepp?
– Alla har smartphones i dag, och är vana med sin egen telefon. Därför är det enklare att man helt enkelt kopplar upp telefonen på bildskärmen.

Säg att Kulturprofilen laddar sin Outlander varje natt och jagas fem mil varje dag av envetna reportrar från Sverige. I förra Outlander Plug-in Hybrid betydde det i praktiken att han fick köra 15 km på bensin varje dag. I nya Outlander behöver han bara köra 10 km på bensin, vilket betyder att Kulturprofilen kan minska sina bensinkostnader med 33 procent. En tredjedel! När det gäller el-räckvidd för en laddhybrid är varje kilometer viktig.
Färden går vidare i sydlig riktning, mot Marseille. Jag trycker in EV-knappen som låser bilen på eldrift. Enligt färddatorn drar den omkring 2,5 kWh per mil i landsvägskörning. Ganska mycket, men det är också en stor, rymlig suv. Men vore det inte trevligt med en kopp kaffe? Outlander har riktiga eluttag, och i bilen jag provkör står det som av en händelse en kaffebryggare i bagageutrymmet. Med 1500 W i uttaget går det på några sekunder att koka upp en kopp kaffe. Eller en kopp te, vilket förstås är att föredra av anständiga människor.

På motorvägen kan jag kompensera för fikat. Toppfarten i eldrift är nu 135 km/h, gränsen gick tidigare vid 120 km/h. Men i högre fart kör man snabbt slut på batterikapaciteten, laddhybrider passar bäst för kortare turer med laddmöjlighet däremellan. När elkraften är slut drar Outlander omkring 0,7 liter bensin per mil. Man får vara snäll med gasen.

Mitsubishi Outlander PHEV

Stötfångaren bak har fått ny design och takspoilern har blivit större. Förarens körställning som vi har kritiserat tidigare är dock tyvärr oförändrad.

Trots åldern framstår Outlander fortfarande som en utmärkt familjebil. Stort bagageutrymme, bra plats för barnen i baksätet och fyrhjulsdrift. I Sverige säljs Outlander uteslutande som tjänstebil, och det är lätt att förstå varför. Laddhybrider har en gräddfil på tjänstebilsmarknaden: Förmånsvärdet räknas på vad en vanlig Outlander kostar, och på det får tjänstebilsföraren ytterligare 10 000 kronor i rabatt på förmånsvärdet. Som grädde på moset får föraren bränslekostnadsersättning för tjänstemilen som om han kör en vanlig bensinbil, 9,50 kronor per mil. Men ”tankar” han el stannar den verkliga kostnaden på under tre kronor per mil.

Mitsubishi Outlander PHEV

Batteriet har gått från tolv till 13,8 kWh. Och det finns riktiga eluttag bak vilket möjliggör fika. Laddsladdarna gömmer sig under bagagerumsgolvet.

Sammanfattningsvis: En vettig suv har blivit ännu vettigare. Med tanke på att konkurrensen i princip är obefintlig i segmentet lär Outlander Plug-in Hybrid hålla ställningen som toppsäljare bland laddhybrider i Sverige.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Pris
Från 399 900 kronor. Säljstart augusti 2018, första kundleverans september.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 88,0/97,0 mm, cylindervolym 2 360 cm3. Max effekt 135 hk (99 kW) vid 4 500r/­min, max vridmoment 211 Nm vid 4 500 r/­min. Elmotor fram 82 hk (60 kW), 137 Nm, elmotor bak 95 hk (70 kW), 195 Nm total. Total effekt 230 hk. Batterityp litium-jon, 13,8 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. Direktdrivning, bensinmotor via lamellkopplingar.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0, däck 225/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 470, bredd 180, höjd 171, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 19. Tjänstevikt ca 1890, maxlast ca 490, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 453-1 584 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 170 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,2 l/mil (WLTP). CO2 46 g/km. Elförbrukning i. u. Räckvidd 4,5 mil (WLTP).


Garantier
Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC60 T8 Twin Engine
Volvo XC60 finns som laddhybrid men kostar 170 000 kronor mer än Outlander. Samma storlek och likartad räckvidd.
Pris: 569 900 kronor.

Lexus NX 300h Business
När Mercedes GLC 350e har slutat att säljas saknas fler laddbara konkurrenter. Närmast kommer hybriddrivna Lexus NX 300h. Relativt snål och bensindriven.
Pris: 416 900 kronor.

Visa kommentarer