Honda S2000

Plus

Teknik, drivlina, väghållning. Unikt koncept.

Minus

Trång och plastig interiör.

Basfakta

Pris
345 000 kronor.

Motor
4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4
ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 87/84 mm,
cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 241 hk (177 kW) vid 8 300 r/min,
max vridmoment 208 Nm vid 7 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell. Torsen differentialbroms (25 procent).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare och dubbla triangellänkar fram och bak.

Styrning
Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg fram 7 tum, däck 215/45 R17, bak 8 tum 245/40 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 240, längd 414, bredd 175, höjd 120, spårvidd f/b 147/152. Tjänstevikt
1 335, maxlast ca 200. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,39, landsväg 0,78, blandad körning 1,00 l/mil. CO2 236 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Nissan 350 Z Roadster

Plus

Kraft, väghållning, fartresurser.

Minus

Somliga gillar inte designen.

Basfakta

Pris
402 000 kronor.

Motor
6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4
ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 95,5/81,4 mm,
cylindervolym 3 498 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 6 400 r/min,
max vridmoment 353 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, multilänk och krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg fram 8 tum, däck 225/45 R18, bak 8,5 tum, 245/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 432, bredd 182, höjd 133, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt
1 648, maxlast ca 172. Tank 80 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,70, landsväg 0,91, blandad körning 1,20 l/mil. CO2 288 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Japanska öppna

S2000 mot 350Z, två öppna bakhjulsdrivna roadsters från Japan som riktar sig till samma målgrupp. Vi flyr vardagen för en stund, reder ut sportvagnsbegreppen.

Honda S2000 har hunnit bli sju år och det märks allra mest i
interiören. Om ordet ny-retro fanns hade detta karaktäriserat S2000
perfekt. Sittställningen känns kärv till en början,
inställningsmöjligheterna på ratten är noll. Materialen på plasten är
av den klassiska japanska sorten som aldrig verkar kunna gå sönder.
Utförandet på den totaldigitaliserade instrumenteringen skriker
1980-tal och spelhallars stora arkadlådor. Men allt detta glöms bort
när den svarta svullna aktern på Nissan 350Z Roadster sätter sig på
bakhasorna och fotograf Engström gör sitt bästa för att accelerera
ifrån S2000. Intuitivt kuggar jag och Hondan ner två växlar och jag ger
order till det långsträckta maskinrummet med stum högerfot.
Kraftkänslan är inte så märkvärdig till en början. Varvtalet höjer sig
snabbt till drygt 7 000 r/min (max effekt nås vid tjuthöga 8 300
r/min!) och den grå kilen tar sikte på den svarta Nissan. Vi är snabbt
i kapp och katt-och-råttan-leken fortsätter.

Styrresponsen och det kommunikativa S2000-chassit står efter snart åtta
år på marknaden fortfarande allena om att erbjuda en så pass massiv
racing-upplevelse. Tacka den högvarviga motorn för merparten av detta.
Att greppa den klena växelspaken (består av en aluminiumknopp på en tio
millimeter tjock pinne) känns motorcykellikt, lägena går i med några
enkla klick-klick.
Instrument och reglage känns inte uppdaterade i S2000, ”ansiktslyftet”
härom året innebar inga nyheter i cockpit. Positivt tycker vissa,
särskilt de med rätt form på kroppen som hittar rätt körställning. Men
nog kunde Hondautvecklarna fått några fler yen att leka med?
Grundkonceptet på S2000 är så pass bra att smink och ny, modern
”attityd” skulle göra bilen till en modern klassiker.
Inne i Nissan är det i jämförelse ombonat. Höga dörrsidor, tjockare
plastmaterial, mer utförlig instrumentering med lättfattlig färddator
(med tidtagningsfunktion) och bättre stolar som ger komfort även efter
tvåtimmarspass. På det hela taget känns det att 350Z är storleken
större än S2000. Den nya uppgraderade V6-motorn på 3,5 liter har numera
300 hästkrafter jämt, vilket gjort Nissan snäppet snabbare.
Acceleration
0-100 km/h avverkas enligt våra egna mätningar på 6,29 sekunder, Hondan
kräver sex tiondelar extra. Däremot är bilarna jämnsnabba vid maximal
omkörningsacceleration 70-130 km/h. Skillnaden är att Hondaföraren
måste vara mer alert och hålla varvtalet på topp ideligen. Låg växel
från början!

Trots den högre vikten hos 350Z känns bilen rapp och leksugen, gör inte
alls bort sig vid exempelvis bankörning, som är S2000:s självklara
paradgren. Styrning och bromsar känns förtroendeingivande vid aktiv
körning med 350Z. De guldlackerade Brembo-bromsoken tål kraftfull
behandling, inga mattningstendenser vid upprepade inbromsningar. En
säker – och lättkörd – bil på bana.

Till förra året fick Hondan antisladdsystem och bredare fälgar/hjul.
Det senare innebär mindre överstyrning, det förra att körsäkerheten
förbättrats avsevärt. Nu kan mer riskbenägna förare även köra bilen (om
de inte ”plockar” ur systemet via ett tryck på VSA-knappen).
Fortfarande lider S2000 av en lite mjuk känsla i bakvagnen och mer
däckgummi bak gör att vissa förare saknar att baken driftar ut lika
lätt. Vi andra styr vidare mot nästa kurva, gasar och ler.
Vänder in mot staden igen och nog väcker det öppna paret uppmärksamhet,
trots att ingen av dem är direkt pinfärsk. Men ansikts- och tekniklyft
verkar ändå gjort susen eftersom nackvridningarna bland trottoarfolket
är många i sensommarkvällen.

Och nog är det udda vagnar, både Honda och Nissan. S2000 har svenska
Honda sålt knappt 200 bilar av. Nissan är än mer unik, bara ett drygt
hundratal 350Z har sålts sedan introduktionen 2004, av dessa är bara
ett tiotal öppna Roadster-modellen. En italiensk Lamborghini eller en
Ferrari syns oftare på Stureplan än dessa japanska ”riskokare”.
Prismässigt haltar duellen i detta Japanska Öppna. Nissans merpris på
57 000 kronor känns ändå inte alls i överkant. Den mer vuxna känslan
tillsammans med mer utrustning (särskilt den elektriska fällbara
suffletten underlättar livet, Hondas kapell-lösning är minst sagt
bångstyrig) gör att 350Z känns prisvärd för sin 402 000 kronor.
Särskilt i jämförelse med konkurrenter som BMW Z4 och Porsche Boxster.
Den snåle och smarte köparen siktar in sig på Mazda MX-5, tappar lite
temperament, nästan lika roligt.

Hondan får finna sig stå i bakgrunden, den känns stundtals som en livs
levande ikon. Ett argument som räcker långt bland känsliga
sportvagnsvänner.
Nissan tar hem matchen genom att erbjuda en komplett roadster med mullig och skarp karaktär.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer