Stark frontmonterad V6-motor, bakhjulsdrift, enbart tvåsitsig samt paketerat i en tuff coupékaross som väcker den rätta uppmärksamheten. Nissan 370Z i nyutvecklat Nismo-utförande tar oss tillbaka i tiden. Känns tryggt på något vis.

Första intrycket

Nismo-teamet har fixat till 370Z så nu är bilen redo att ta sig an Cayman S på allvar, det säger en hel del om Japans senaste samuraj.

Cayman-utmanare

10/10

Prisvärd

8/10

Nissan 370Z debuterade 2009, uppdaterades måttligt 2013 och är i rakt nedstigande led besläktad med klassiska Z-serien som började redan 1969 med legendariska 240Z. Sexcylindrig motor, tvåsitsig coupékaross och bakhjulsdrift. Rena drömmen för entusiaster. Och när nu Nissans sportavdelning Nismo satt tänderna i 370Z är hårigheten ännu tydligare.

Effekten hos 3,7-liters V6-sugmotorn har höjts från 328 hästkrafter till 344 hk, vridmomentet är bara något köttigare (371 Nm jämfört med 363 Nm), men framför allt har stötdämpare, bromsar och styrning setts över.

Provkörningen sker på den giftiga Sturup Raceway och på anslutande skånska småvägar men mest i ett vintertorrt Göteborg. Inne på banområdet tillåts det givetvis att gasas fullt ut, vilket passar 370Z Nismo perfekt. Instyrningen är fin, närmast delikat. Feedback-känslan genom styrväxel och ratt ger den rätta feelingen av kontroll. Den korta växelspaken känns bultad direkt ner i växel-lådan. Stegningen är perfekt men slagen kräver beslutsam hand.

Samtidigt som 370Z Nismo-provkörningen sker ges det även tillfälle att smaka Nissan GT-R och Juke Nismo, två ytterligheter inom Nissans sportiga värld. Pris- och upplevelsemässigt landar 370Z Nismo mittemellan dessa men det som är bilens absoluta styrka är kontrollkänslan för den aktive föraren. Bilen är PÅ hela tiden. GT-R i all ära, men ibland upplevs den mer som ett tryggt – men oerhört underhållande! – dataspel med sitt superba kliniska väguppförande. 370Z Nismo uppskattas särskilt mycket i tidevarv då bilar lastas med tvångsmatade motorer, dubbelkopplingslådor, aktiva chassin och elektriskt övervakade körsystem.

Nissan 370Z Nismo

Foto: Glenn Lindberg

I sportläget snärtar 370Z Nismo till sig ännu mer. Varvtalet vid växlingar ligger kvar vilket ger snabba quick shifts med -mellangaseffekt. Låter bra och bibehåller fartprestandan, särskilt vid körning på bana. Att även avgassystemet öppnar upp sig ytterligare och skrämmer flyttfåglar ännu längre söderut är en skön bieffekt. Men bullret inne i kupén är tufft. Dånet från hjulen och motor blir tröttande i längden.
Man kan tycka vad man vill om utseendet, men det liknar i alla fall inte grannens bil. De stora spoilervingarna runt hela bilen kräver en viss självsäkerhet av sin ägare. Det är lätt att bli tagen för slyngel med kepsen bak och fram. Bakåtsikten är för övrigt noll.

Nissan Sverige säljer bara ett tiotal 370Z per år, den extraskruvade Nismo-modellen kommer att förbli en udda typ på vägarna. Bara det ett kraftigt köpargument kanske?
Interiört märks dock att Nissan är en masstillverkare – på gott och ont. Förarplatsen är effektiv med tydliga mätare men finishen på material och utförande håller inte tysk premiumstandard.

Varvtalsmätaren i centrum flankerad av dubbla runda mätarklockor ser rätt ut i en sportbil. Närheten och logik hos reglage är tydliga och klara. Kralliga sportstolar, förstås, och en rattkringla med bra grepp. Sätena verkar passa de flesta kroppsstorlekar, även om de kraftiga sidostöden kan verka irriterande vid långkörningar. Vägs upp av bra och stabil sittposition på bana.

Mycket lovord för Nissan 370Z Nismo, vad är då nersidan med bilen? Kupébuller och plastig inredning, kort och gott. Men har du bestämt dig för en sportbil i klassisk uppbyggnad är alternativen relativt få, särskilt om månadslönen inte är av typen ”byrådirektörs”. Varumärket Nissan klingar kanske illa hos vissa sportvagnsnördar, men de som kan sin sportvagnshistoria och eventuellt kört en modern GT-R vet att Nissanteknikerna tillhör världseliten i sitt skrå. Med 370Z Nismo kan du få smaka allt detta till rimlig peng. Jag skulle vilja sträcka mig och säga att det är starkt köpläge inför kommande banträffsäsong.

Nissan 370Z Nismo

Pris
497 890 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 95,5/86,0 mm, cylindervolym 3 696 cm3. Max effekt 344 hk (253 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 371 Nm vid 5 200 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9,5 tum, bak 10,5 tum. Däck fram 245/40 R19, bak 285/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 255, längd 441, bredd 187, höjd 131, spårvidd f/b 156/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 607, maxlast 193, max släpvagnsvikt 0. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 235 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,54, landsväg 0,78, blandad körning 1,06. CO2 248 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/10 000 mil.


Skatt
2 980 kronor per år.

Rivaler

BMW Z4 sdrive 35is
BMW Z4 sDrive 35is
Bakhjulsdrift och den toppmoderna 35i-maskinen på 340 hk gör Z4 busig, men fortfarande mer av boulevardcruiser än bansmiskare. Kraftig prislapp.
Pris: 586 500 kronor.


Porsche Cayman
Porsche Cayman S
Balanserad och känslig, användbar och glädjefull. Hela tiden levererar baby-Porschen. Baksidan är framför allt högt pris och att 911-folket hånler åt dig.
Pris: 635 000 kronor.

Visa kommentarer