Provkörning av Nissan e-NV200 Evalia

Valen är få när det kommer till att köra koldioxidfritt med sju sittplatser. Nissan NV200 finns med eldrift att tillgå, men den ålderstigna konstruktionen märks. Vi blir tvungna till att ta fram – om inte sågen – i alla fall bågfilen.

Det här är nytt!

Större batteri
40 kWh i stället för tidigare 24 kWh.
Taxi
Snurrar numer på gatorna i London som koldioxidfri folkfraktare.

Sällan har väl ett nytt ord ­skakat om ett land så mycket? Flygskam. Lite förvånande ändå, för det säger väl sig själv? Att hetsa upp en 350 tons cylinderformad container 10 000 meter upp i luften, kan bara inte vara bra för miljön. För varje transatlantisk flygning, tur och retur, släpps i snitt 1,6 ton koldioxidekvivalenter per person ut.

Men det finns något långt värre för miljön. Barn. Kanske nästa års nyord? Barnskam. För den som drabbats av denna grämelse har fog för sina känslor. Enligt en studie gjord av University of British Colombia är valet att avstå barn väldigt klimateffektivt. Per år spar du in 58,6 ton koldioxidekvivalenter, beräknat på framtida ättlingars utsläpp och nuvarande konsumtionsmönster.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Patrik Lindgren

Man sitter högt, både i bilen och stolen, och den går inte att justera nedåt.

Lider du av barnskam och som jag (med viss hjälp av kameratrixande) skaffat dig sex döttrar är bilvalen få. Nissan e-NV200 Evalia är i princip det enda du har att välja på, sjusitsig Tesla Model X finns i och för sig, men börjar på 1 082 880 kronor. Konstruktionen är i bilår mätt lastgammal, lanserades så tidigt som 2009 för att sedan elkonverteras. Redan 2012 var det snack om att transportören skulle bli första elbil att gå som taxi i London, men det dröjde. Förra året blev det dock verklighet under namnet Dynamo Taxi. Senast staden hade eldriven taxi var 1897!

Även om bilen jag har till mitt förfogande är bländande ny, den har bara gått sex mil när jag hämtar den, är känslan ålderdomlig. Rattvinkeln är av busschaufför-typ, 45 gradig utan möjlighet till justering i längsled. Andra tillverkare, Volkswagen, Mercedes och Toyota för att nämna några, har jobbat hårt för att få sina transportbilar mer personbilslika bakom ratten. Här har inte Nissan alls hängt med. Man sitter högt, både i bilen och stolen, och den går inte att justera nedåt. Kollega Erik Wedberg med sina 192 centimeter sitter framåtlutad och väl högt.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Patrik Lindgren

Glenn ser ut att sakna någon bredvid sig. Bakre sätesraden är trång så klart, men godkänd.

Trots att Evalia är högsta utrustningsnivå, den lägre nivån Combi finns också, påminner stoppningen i stolarna om skumgummi-madrasserna du hittar i sommarstugan. Samtidigt är inte e-NV200 Evalia gjord för längre sträckkörningar, räckvidd vid blandad körning är 20 mil enligt tuffa körcykeln WLTP, så ­stjärten hinner aldrig bli öm innan det är dags för att ladda.

Batteriet är sedan förra året på 40 kWh, innan uppdateringen fick man nöja sig med ynka 24 kWh. Den genomsnittliga elförbrukningen vid provkörningen landar på 2,0 kWh/mil, vilket är högt. När vi i somras ­testade den 150 kg tyngre Tesla Model 3 drog den 1,61 kWh/mil. Effektivare drivlina och givetvis bättre aerodynamik spelar in.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Glenn Lindberg

Trots sju sittplatser och kompakt format går det ändå in en del bagage.

Elmotorn på 109 hästkrafter räcker till. Ja, den är svag, men vem har förväntningar på något annat i den här biltypen? Dock hade vi gärna sett att Nissan fyllt motorhuven med ljuddämpande material, sällan har så mycket turbinsurrande oljud från elmotorn letat sig in i kupén. Trycker du in ECO-knappen blir den ännu svagare, motorn stryps och bromsåtervinningen blir kraftigare.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Glenn Lindberg

Vi gillar den enorma mugghållaren som gömmer sig till vänster bakom ratten. Telefonen kopplar du in genom att lägga dig på mage över stolen och sträcka dig ned till USB-kontakten i mittkonsolen.

Växelspaken kan slås över till B i stället för D för extra kraftig motorbroms. Om du ­släpper gasen i normalt körläge frirullar e-NV200, något jag personligen tycker är att föredra. I en uppförsbacke till exempel, eller en lång flack nedförsbacke flyter bilen fram, då vill man inte motorbromsa. Backspeglarna är två rejäla rektanglar, men den närmast föraren är inte tillräckligt justerbar med vinkel ut mot trafiken. 25 procent av blickfånget bakåt på vänster sida blir på den egna bilens bak. Bara en sån sak.

Paradgrenen är givetvis de sju sittplatserna. Bakre raden är trång, men helt okej, bilen mäter ju trots allt bara 456 centimeter. Där fick ni, alla flådiga kombibilar från Tyskland som mäter fem meter och bara rymmer fyra passagerare! Det boxiga formatet gör bilen lättplacerad. Som att backa med en gammal Volvo 240-kombi, man vet var man har den, då designen inte tillåter några utsvävningar.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Patrik Lindgren

Bakre sätesraden går att plocka ur eller fällas upp längs ytterväggarna. Praktiskt!

Sätena längst bak går att fälla upp längs sidan eller helt plockas ur, mittersta sätesraden går att fälla framåt när nya sängen ska fraktas hem från varuhuset. Att e-NV200 är transportbil i första hand märks. Den största plumpen i protokollet är det usla EuroNCAP-resultat, endast tre stjärnor då den testades med det mindre batteriet 2014. Allt under fem stjärnor är uselt.

Filhållningsassistans och autobroms lyser med sin frånvaro, något som ofta är standard hos även de minsta småbilarna i dag. Inte ens en ynka dödavinkelvarnare finns att tillgå. Eltransportören med sju sittplatser ­kostar från 450 400 kronor och även om du får hjälp av den statliga miljöbonusen à 60 000 ­kronor känns det väl saftigt. E-NV200 är helt enkelt för ålderstigen.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Glenn Lindberg

Till vänster sitter Chademo-uttag och till höger Typ 1, det förra laddar upp till 50 kW.

Då har jag inte nämnt det sparsmakade infotainmentsystemet (glöm spegling av telefon eller app-styrning) eller den struttiga gångarten. Över små fartgupp i modesta hastigheter ropar min dotter från mittensätet “jag flyger, pappa!”, hela bilen rasslar till – tacka bladfjädrarna bak för det. Rekommendationen blir helt enkelt avstå.

Nissan e-NV200 Evalia

Pris: 450 400 kronor, säljs nu.
Motor: El. Synkronmotor. 109 hk (80 kW), max vridmoment 254 Nm, batterityp litiumjon, 360 volt, 40 kWh (38 kWh användbart), 192 celler. 6,6 kW ombordladdare (Typ 1), 50 kW likströmsladdare (CHAdeMO).
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel och bladfjäder.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter. Bromsar: Skivor fram och bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 273, längd 456, bredd 201, höjd 186, spårvidd f/b 153/153. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 789, maxlast 461, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 443-2 940 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 14 s, toppfart 123 km/h. Elförbrukning (WLTP): Låg hastighet i. u kWh/mil, medium hastighet i. u kWh/mil, hög hastighet i. u kWh/mil, extra hög hastighet i. u kWh/mil, blandad körning 2,59 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 20,0 mil.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år eller 10 000 mil, batterikapacitet 8 år eller 16 000 mil.
Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Tesla Model X 2019

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model X
Den enda rival som finns på den svenska marknaden just nu, men snart kommer lilla Model Y som ska packa sju. Väldigt trång på sista raden.
Pris: 1 082 880 kronor.

Mercedes EQV

Foto: Daimler

Mercedes EQV
Har ännu inte börjat säljas, men räkna med att den blir dyr. Går att få med sex, sju eller åtta sittplatser. Batteriet är mer än dubbelt så stort – 90 kWh.
Pris: Ej prissatt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer