Nissan Juke blev när den lanserades 2010 en av bilvärldens mest omdiskuterade bilar. Antingen hatade eller älskade man den. Nu har den uppdaterats och vi kollar vad som är nytt.

Första intrycket

Nissan försöker tuffa till den omdiskuterade Juke och nu passar den perfekt för hipstern med sportambitioner. Med färgklickar här och där liknar den mest en träningssko.

Utseende

3/10

Prisvärd

6/10

Trots det kritiserade, säregna utseendet har över en halv miljon Nissan Juke fått ägare sedan den presenterades för drygt fyra år sedan. Med en sådan försäljningssiffra placerar sig Juke som bäst säljande modell för Nissan, näst efter dundersuccén Qashqai. Av de som köpt Juke är hela 85 procent kunder som aldrig tidigare ägt en Nissan, så uppenbarligen har Nissan lyckats med sin vågade design.
De mest uppenbara förändringarna på den uppdaterade Juke är den nya designen på varselljusen som inspirerats av sportcoupén 370Z. Både fram och bak har lyktinsatserna uppdaterats med LED-teknik. Stötfångarna har fram så väl som bak tuffats till en aning och sidoblinkersen har flyttats upp till sidospeglarna.
Om nu Juke inte skulle sticka ut tillräckligt från mängden erbjuder nu Nissan även ”Design Studio” vilket i stort sett innebär att du kan strössla ut färgklickar på bland annat fälgar, dekorlister, ratt och stolar i antingen rött, blått, gult eller vitt.

På listan över mer nödvändiga förändringar hittar vi ett panoramaglastak som finns som tillval i högsta utrustningsnivån Tekna. Så mycket panorama skulle jag dock inte kalla det då det mest liknar en ordinär taklucka. En stor förbättring är dock bagageutrymmet som vuxit med 40 procent och nu lastar 354 liter, och om baksätesryggarna fälls går det in upp till 1 189 liter.
På motorsidan hittar vi nyheter som den turboladdade bensinmotorn på 1,2 liter och 115 hästkrafter som ersätter tidigare sugmotorn på 1,6-liter och 117 hästkrafter. Nissan lovar en medelförbrukning på 0,56 liter per mil och koldioxidutsläpp på 129 gram per kilometer.
Övriga motoralternativ är som tidigare en bensinare på 1,6 liter och 94 hästkrafter samt 190 hästkrafter i toppversionen med turbo. Dieselmotorn på 1,5 liter ger 110 hästkrafter. Den sistnämnda och nya 1,2 DIG-T är de enda som har start/stopp och den starkaste på 190 hästkrafter är den enda som går att få med fyrhjulsdrift. Troligtvis blir nya 1,2 liters-motorn populärast då de som köper en sådan här bil inte gör det för prestandan. Den lilla motorn gör sig dock bra i stadstrafik, där Juke troligen kommer att få leva större delen av sitt liv.

Nissan Juke 1,2 DIG-T

Pris
Cirka 170 000 kronor.

Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 197 cm3, 115 hk (85 kW) vid 4 500 r/min, 190 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Mått/vikt (cm/kg)
Längd 414, bredd 177, tjänstevikt 1 236, maxlast 474, tankvolym 46 liter.

Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R18.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 178 km/h.

Bränsleförbrukning
Stad 0,69, landsväg 0,49, blandad körning 0,56. CO2 129 g/km.

Skatt
600 kronor per år.

Rival

renault-captur
Renault Captur Energy TCe 90
Likt Juke är Captur en livsstilsbil men med något nedtonat uttryck, väl tilltagna utrymmen med byrålåda och avtagbar klädsel.

Pris: 149 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer