Nya Nissan Juke får ny design, mer uppkoppling och trots att den kan köra själv har vi kört den för att ta reda på hur bra den här. Häng på du också!

Det här är nytt!

Assistenter
Nya Juke har fått mer självkörande finesser som tillval.
Dubbelkopplingslåda
En rask sjustegad automatlåda finns som alternativ.
Downsizad motor
Fyra cylindrar har blivit tre.

Jag var med när Nissan Juke debuterade 2009, och i dag, tio år senare, vill jag påstå att jag till slut är fullt återställd.
Det var därför med viss bävan jag reste ned till Barcelona för att provköra en helt ny Juke, årgång 2020. Skulle Nissan återigen utmana god smak? För att inte säga smak över huvud taget?

Med facit i hand – eller rättare sagt framför ögonen, här i Barcelona – måste jag tillstå att oron var obefogad. Visst ser den fortfarande ut som en bil på rymmen från en tecknad film, men de extremt märkliga blinkerskåporna på huven har försvunnit. Tack, Nissan! Myckenheten av kurvor och krum­bukter finns dock kvar, liksom bakdörrarnas dolda handtag. Man har inte ändrat på själva grunddesignen.

Nissan Juke DIG-T 117 hk 6MT 2020

För att kunna få köpa Pro Pilot-paketet för 13 500 kronor med adaptiv farthållare och kökörningsautomatik måste du välja Tekna-versionen för 242 000 kronor.

Och tacka sjutton för det. För trots det synnerligen egenartade utseendet blev Juke en hit med över miljonen sålda bilar under ett decennium. Många vill gärna hävda att det var Juke som satte fyr på segmentet ”B-crossover”, och det ligger nog lite i det. Nissan var om inte etta på bollen, så i alla fall spelfördelaren som skapade det vinnande konceptet. Hög sittposition, kort kaross, rymlig interiör. Och märklig design.
När nu Juke efter tio år ömsar skinn så möter den inte två konkurrenter som förr, utan snarare 25 konkurrenter. Alla är med i leken, från åldermän som Suzuki Vitara till nykomlingar som Volkswagen T-Cross (och något större T-Roc) till Kia Stonic, lirare som knappt är torra bakom öronen.

Nissan Juke DIG-T 117 hk 6MT 2020

Visst känns Juke igen även bakifrån?

Första Nissan Juke

Nissan Juke 2010

När Nissan Juke lanserades 2009 fick designen många att tappa fattningen. Det var ingen vanlig småbil, den kombinerade designdrag både från suvar och coupéer. Resultatet var minst sagt iögonfallande och delade åskådarna i två läger. Man antingen älskade eller hatade nya Juke. Men turligt nog för Nissan var ”älska”-gruppen stor – ”Jukarna” gick åt som smör i solsken och över en miljon Juke har sålts av den den första generationen. Konkurrenterna stod inte handfallna. Efter några år fanns en uppsjö av alternativ i klassen.

Jag skyndar mig in i Juke. På det viset slipper jag se på bilens ”atletiska design”, för att använda Nissans egna ord. För övrigt är det bästa sättet att uppleva nyheterna. Nya Juke är större än tidigare, och mäter nu 4,21 meter, hela sju centimeter mer än föregångaren. Baksätesutrymmet har blivit bättre, med sex centimeter mer plats för benen. Takhöjden är också något bättre, men det hindrar inte mig från att känna mig instängd när jag sitter i baksätet. Fönsterlinjen är hög, rutan är som en skottglugg.

Bagageutrymmet rymmer 422 liter. Det är riktigt bra för klassen, jämfört med konkurrenterna har Juke blivit den där klasskamraten som har gått om en årskurs och är decimetern större än alla andra i klassen.
Motorutvecklingen går åt motsatt håll. Motorn var tidigare fyrcylindrig, men är nu ”downsizad”. Nissan har utvecklat en helt ny, trecylindrig enlitersmotor på 117 hästkrafter. Samma motor tjänstgör även i lillebror Nissan Micra.
Jag trycker på startknappen. Ljudet lovar gott, den låter inte så mycket trepip, smattret har dämpats till en mer vuxen motorsång.

Nissan Juke DIG-T 117 hk 6MT 2020

Trepip utan ljuddämpande lock. Men den går tyst ändå, kupéisoleringen gör ett bra jobb.

I med ettan och iväg. Det är inte så att man pressas bak i ryggstödet, 117 hästkrafter har inte den effekten. Men den har en bra knuff. 1 182 kilo i tjänstevikt betyder att motorn inte har så mycket vikt att släpa på, och 0-100 km/h tar 10,4 sekunder. Det är för övrigt exakt vad Mercedes 350 SE med V8:a mäktade med på 1970-talet.

Man sitter en smula högt i Nissan Juke, vilket också sägs vara framgångsfaktorn framför andra för B-crossover-segmentet. Det ger ett lätt in- och ursteg, men får också luftmotstånd och bränsleförbrukning att dra i väg. I den nya, strängare WLTP-körcykeln drar Juke 0,60 liter per mil. Kör du försiktigt lär du klara av det i verkligheten. Men även om Juke ger anständiga miljövibbar – vi talar trots allt om en bil som väger under 1 200 kilo och drivs av en trecylindrig motor på en liter – så kommer den att straffskattas. Koldioxidutsläpp på 135 gram betyder malusskatt på 3 640 kronor per år de första tre åren. Sedan sjunker skatten till 888 kronor per år.

Som alltid hävdar tillverkaren att bilen är ett under av körglädje. Nåja, alla får älska sitt eget barn, vem ska annars göra det? I verkligheten är Juke faktiskt en trevlig avvägning mellan komfort och körskärpa. Dock en smula stötig, eftersom testbilen har Jukes nya 19-tums hjul med 225/45-däck limmade som plåster på fälgarna. Med standardhjulen på 16 tum blir det säkert bättre komfort.
Nissan har övergett CVT-lådan som satt i förra Juke, och som tillval erbjuds i stället en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som växlar mjukt och relativt snabbt. Förbrukningen ökar minimalt med den nya automatlådan, den drar 0,61 liter per mil.

 

Interiören är helt ny och påkostad. I den dyraste versionen, Juke N-Design, är Ullared långt borta, Nissan har lyxat till det med alcantaraklädda paneler och kontrasterande sömmar. Jag noterar att nya Juke har fått ratten ställbar i både höjd– och längdled, och att man numer kan få högtalare i framstolarnas nackskydd. Äntligen!
Skämt åsido – ljudupplevelsen är inte direkt sensationell. Jag tillåter mig tvivla på att nackskyddshögtalare blir det nya svarta.

3 frågor

Mehdi Dalil på Nissan Connected Services

Mehdi Dalil – utvecklingsansvarig för ”Connected Services”.

Är röststyrning efterfrågat på marknaden eller är funktionen mer ett resultat av vad som är möjligt?
– I dag har fler och fler människor smarta högtalare och använder röststyrda tjänster i hemmen. Det finns absolut en ökad efterfrågan på röststyrda tjänster i Europa, och på Nissan måste vi svara på den.
Men är det inte oftast snabbare att titta själv vad räckvidden är eller vad temperaturen är utomhus? Vad vinner jag på att ställa en fråga?
– Den stora vinsten för användarna av röststyrningstjänster är att de kan göra annat med händerna under tiden. När jag till exempel lagar mat använder jag ofta röststyrning.
Varför har ni inte en större bildskärm?
– Den nya skärmen är ett framsteg jämfört med skärmen i förra modellen. Det är också alltid en kompromiss med andra funktioner i bilen. När vi frågade kundgrupper så fann vi att man ansåg att den här skärmstorleken är acceptabel och att en större bildskärm inte skulle innebära någon större vinst.

Nissan har satsat mycket på att uppdatera Juke med smarta möjligheter till uppkoppling. Via en app kan man kommunicera med bilen och se var den står parkerad, hur mycket bränsle det är i tanken, låsa upp den och mycket mer. Det är inte revolutionerande nytt, alla elbilsägare är redan vana vid att ha kontroll på bland annat laddningen via sina telefoner. Riktigt i framkant är att Juke låter ägaren kommunicera med bilen via röststyrning.

Nya i Juke är också körassistenterna som finns som tillval i toppversionen Juke Tekna (pris 246 000 kronor). Tryck på den adaptiva farthållaren och Juke klarar kökörning själv, både gasa och bromsa. Med den nya automatlådan klarar bilen på egen hand av att stanna helt och starta igen. Men du måste förstås som alltid hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.

Sammantaget: Juke har blivit betydligt rymligare och bekvämare och har fått en mängd finesser som vi annars bara ser i större och dyrare bilmodeller.
Men tyvärr krävs det många kryss i tillvalslistan för att bilen ska få med alla godsaker. Instegsversion Juke Visia, 175 900 kronor, är en tämligen naken historia med två kopphållare och plåtfälgar som standard och en minimal 4,2 tums bildskärm. Men grundläggande säkerhetsutrustning – autobroms som känner igen både fotgängare och cyklister, filvarnare, skyltavläsning – finns med från start.

Nissan Juke DIG-T 117 hk 6MT 2020

Juke betyder ”fint” i amerikansk fotboll, samt är amerikansk slang för en enkel bar – tänk ”jukebox”.

Nästa steg, Acenta för 199 900 kronor, har den stora åtta-tumsskärmen och utrustning som gör att folk i bilen känner sig välklädda. 17 tums aluminiumfälgar, backkamera och lite till. Automatlådan kostar 15 300 kronor extra. Det är den kombinationen som generalagenten tror kommer att bli den mest sålda, tillsammans med teknikmodellen Juke N-Connecta.

Nissan Juke DIG-T 117 hk 6MT Visia

Pris
175 900 kronor, säljs nu, lanseringshelg 10 januari 2020.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl rad 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 72,2/81,3 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 117 hk (86 kW) vid 5 250 r/min, max vridmoment 180 Nm mellan 1 750-4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak.


Hjul
Stålfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 421, bredd 180, höjd 160, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 182, maxlast 518, max släpvagnsvikt 1 250. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 422-1 305 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,4 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 0,60 l/mil. CO2 135 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
3 640 kronor per år under de tre första åren, därefter 888 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen T-Roc med Hans Hedberg

Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 hk 6 vxl
Något större än lillebror T-Cross, men ändå snäppet kortare än nya Juke. Väljer du 411 cm långa (korta) T-Cross i stället för T-Roc är prislappen 11 000 kronor lägre än den nedan angivna.
Pris: 234 900 kronor.

2018-renault-captur-1

Renault Captur TCe 90 hk
Koncernsyskonet från Renault kom i en ny version 2019 och bygger på samma plattform som Nissan Juke. Renault-modellen är kortare, 4,12 meter lång.
Pris: 164 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer