Provkörning av Nissan Leaf

Nissan är supernöjda med Leaf. Den säljer som smör och kunderna älskar den. Därför ändras så här efter fem år… ingenting. Lite mer räckvidd har dock pressats ur batteriet. Räckvidden har ökat från 19,9 mil till 25. Men det kostar rejält mycket extra –19 000 kronor! 4 000 spänn per mil…

Det här är nytt!

Batterikapaciteten: Nu kan du välja till ett batteri med större kapacitet och på så vis komma längre med en ny Leaf. Dessutom längre batterigaranti – 8 år eller 16 000 mil.
Infotainmentsystemet: Senaste generationen NissanConnect EV erbjuder ett nytt gränssnitt, nya funktioner och en beröringskänslig 7-tumsskräm.

De flesta bilmodeller brukar få ett ansiktslyft vid en ålder av ungefär fem år, vilket skulle vara precis nu i Leafs fall. Men Nissan hävdar att ägarna till Leaf är så pass nöjda att förändringar eller nyheter inte är nödvändiga. Men en sak har de gjort, eller två, om jag ska vara riktigt petig.
Leaf är ju en elbil, och för att Leaf-föraren ska kunna köra ”en dag till”, som Nissan väljer att formulera det, har de nu krämat ur fem extra mils räckvidd ur batteriet. Från 19,9 mil till 25 mil på en laddning. Batteriets effekt har skruvats upp, utan att öka storleken på själva batteripaketet. Innerutrymmena har alltså inte påverkats. Men batteriets kapacitet har ökat från 26 kWh till 30 kWh.

Jesper kör Nissan Leaf från Nice till Col de Turini.

Jesper kör Nissan Leaf från Nice till Col de Turini.

Denna räckviddsökning innebär alltså att jag skulle kunna köra från mina hemtrakter i Kungsbacka till min faster i Malmö på en laddning. Men det finns en hake – när jag läser det finstilta blir jag varse att räckvidden vid ”verklig körning” bara är 125-200 km. Detta skulle alltså göra att jag inte alls kommer fram till min faster. Jag skulle bli tvungen att stanna och ladda någonstans mellan Halmstad och Helsingborg. Men, säger Nissan, det är inte så Leaf-köparna använder sina bilar. Leaf körs främst korta sträckor – till jobbet, till affären och till barnens fritidsaktiviteter – och då ska den utökade kapaciteten räcka för i snitt en dags användande till.

Nissan Leaf

För att testa den förlängda räckvidden ska vi köra från Rivieran, upp i bergen och tillbaka igen. Jaha, var det inte precis sådana resor som ingen Leaf-köpare skulle göra, tänker jag. Då känns Kungsbacka–Malmö rimligare. Nåväl. Från och med nästa år ska det finnas två batterier att välja på till Leaf. 30 kWh, som vi provkör här, och 26 kWh vilket är det gamla batteriet. Det gamla batteriet ska alltså fortfarande finnas kvar. Så om du inte vill pröjsa 19 000 extra för 26 procents längre räckvidd, så slipper du.
Efter att ha klarat av 1 600 höjdmeter och väl kommit ner igen till Nice är förvirringen total, jag har inte en susning om i fall jag kommit längre än med ”gamla” Leaf.

Nissan Leaf

Pris
358 990 kronor (exkl 40 000 kronor i supermiljöbilspremie).

Motor
Elmotor. Tvärställd Max effekt 109 hk (80 kW) vid 3 000-10 000 r/­min, max vridmoment 254 Nm vid 0–3 000 r/­min, litiumjonbatteri, 30 kWh.

Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automat.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 444, bredd 177, höjd 155, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 15,6. Tjänstevikt 1 474, maxlast 395, max släpvagnsvikt 0. Bagage¬volym (VDA-liter) 370 liter.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,5 s, toppfart 144 km/h.

Elförbrukning
Blandad körning 1,5 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 25 mil.

Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt
Skattebefriad i fem år.

Rival

BMW i3

BMW i3

Kortare räckvidd (20 mil), men med tillvald liten bensinmotor som laddar batterierna för 36 000 kronor extra kommer du istället 34 mil.

Pris: 339 900 kronor.

Visa kommentarer