Nissan Leaf får längre räckvidd och mer pulver. 214 hästkrafter och 38,5 mil i WLTP-cykeln. Välkommen till elbilarnas distansklubb, Leaf!

Det här är nytt!

Räckvidd
Längre räckvidd och mer kraft hos Leaf med 62 kWh-batteri.

Interiör
Större pekskärm gör Leaf en aning mer modern i sin framtoning.

Den storsäljande elbilsveteranen har fått en toppvariant med mer kräm, och därmed längre räckvidd. Batteriets kapacitet är på 62 kWh medan motorn ger 214 hästkrafter. Inte en dag för sent – under årens lopp har räckviddsångest inte sällan förknippats med Leaf, som när den lanserades i Sverige som årsmodell 2012 hade en verklig räckvidd på futtiga 15 mil, max.

Det glädjande krämtillskottet, vilket ger en räckvidd på 38,5 mil, förbehölls dock kunder som var snabbt med på noterna och tecknade sig för leverans. Åtminstone var det enda tolkningen av Nissans marknadsföring i pressutskick från tidigare i år. Den starkare och därmed accelerationssnabbare ­japanen, med det smidiga namnet Nissan Leaf e+ 3 Zero Limited Edition, skulle för Europas del enbart levereras i 5 000 exemplar.

DSC_1524

Foto: Kalle Holmberg

Förarmiljön känns igen i uppdaterade Leaf, dock nu med större pekskärm.

Alexandra Österplan, presschef hos Nissan Sverige, har dock senare tagit udden av de ultimativa formuleringarna:
– Vid lanseringen i januari fanns det ett tak på 5 000 bilar under 2019. I dag finns det inte något tak på antalet bilar och batteristorlek – bara att beställa.
Orderböckerna för nya Nissan Leaf hos Nissan-handlarna öppnades i januari. Intresset blev snabbt stort, uppger Österplan:
– Tilldelning på bilar blir i den takt och ordning som beställningarna kommer in.

Parallellt med den kraftfullare bilen marknadsför Nissan även Leaf 3 40 kWh, fortsättningen på den nuvarande modellen, men uppdaterad med större pekskärm samt nya färger att välja bland, inklusive tvåfärgskombinationer. Den har ett batteripaket på 40 kWh och maximal räckvidd på 27 mil. Den är och har varit en stor framgång.Europas mest sålda elbil 2018 och Norges bästsäljande bilmodell alla kategorier samma år. Under slösande sol i elbilstäta Oslo med omnejd provkör vi Nissan Leaf e+ 3 Zero. I uppträdandet skiljer den sig inte mycket från ”lillasyster” Leaf 3 Zero. Den med 67 hästkrafter höjda effekten, till 214 hästar, ger förstås en snabbare bil. Hjulupphängningen har stärkts både framtill och baktill för att den ökade effekten ska kunna hanteras. Bilen går spårsäkert på snirkliga vägar utmed Oslofjorden.

DSC_1537

Foto: Kalle Holmberg

Leaf laddas antingen med CHAdeMO-uttag eller med Typ 2.

Vi noterar inget direkt störande buller, fjädringen ger en bekväm färd och sittkomforten är utmärkt i framsätena och riktigt bra även i bak. Det Nissan kallar e-pedal, då laddning genereras vid inbromsning genom lättat tryck på gaspedalen, fungerar utmärkt. Den sätts verkligen på prov under tät körning på infarten mot Oslo. Endast vid ett fåtal tillfällen behöver jag byta till bromspedalen för att hålla min position i köeländet.

Det har vänts mot Nissan att Leaf saknar vätskekylning av batterierna, eftersom det gör att snabbladdning ska brukas med måtta. Uppgraderade Leaf saknar även den vätskekylning, något som Niko Tillan, produktchef för elfordon hos Nissan Nordic Europe, inte ser som något problem.
– Tillströmningen av luft har förbättrats, vilket gör att hettan batterierna utstrålar sprids bättre. Och det trots att det nu rör sig om 288 celler i stället för som tidigare, 192 celler, säger Tillan. Nissan menar att bilen är byggd för ägare som snabbladdar högst en gång dagligen.

DSC_1549

Foto: Kalle Holmberg

Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Pris
461 500 kronor. 60 000 kronor i miljöbonus.


Motor
Elmotor, maxeffekt 214 hk (160 kW) mellan 4 600-5 000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 500-4 000 r/­min. Batterityp litiumjon, 62 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetall. Däck 215/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 449, bredd 184, höjd 155, spårvidd f/b 153/155. Markfrigång 14. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Max taklast i.u.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 157 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning (WLTP) 1,8 kWh/mil. Räckvidd blandad körning (WLTP) 38,5 mil.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/10 000 mil. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Kia e-Niro 041

Kia e-Niro
Aningen större batteri och längre räckvidd på 45,5 mil i WLTP. Fast fjädring ger sportig känsla. På gott och ont.
Pris: 429 900 kronor Miljöbonus 60 000 kronor.

hyundai-kona-electric-aug2018-013

Hyundai Kona electric
Väldigt lik Kia e-Niro då det kort och gott är syskonbilar. Kona är dock aningen trängre, vill du ha ett bättre baksäte är valet e-Niro.
Pris: 409 900 kronor. Miljöbonus 60 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer