Maxima lockar med lågpris och lastvis med lyx om du kan stå ut med dess obefintliga status.

Nissan Maxima QX vill se sig som lågprisutmanare till Volvo S80, Saab 9-5 och Audi A6.

Det är också precis vad den är, konkurrenterna kostar betydligt mer om de ska ha samma utrustning. Maxima QX har dessutom en extremt kort lista över tillval, på versionen med treliterssexa omfattar den – ingenting! Med tvålitersmotorn kan du beställa skinnklädsel och xenonstrålkastare extra, det är allt.
Vad sägs om följande:
Nissan Maxima QX 3.0: 279 000 kr.
Audi A6 2,7: 422 600 kr.
Saab 9-5 3,0 V6T: 364 500 kr.
Volvo S80 2,9: 375 700 kr.
Det skiljer alltså från 85 500 till hela 143 600 kronor mellan bilarna.
Maxima är en bil som ingen kommer att lägga märke till, att karossen är kraftigt förändrad kommer att passera utan kommentarer. Somliga vill förstås att det ska synas att man lagt 300 000 kronor på en bil, andra tycker inte att det är någon nackdel alls att susa fram i den osvikliga anonymitet Maxima erbjuder.
Bilen är större än sin föregångare, axelavståndet har till exempel ökat med fem centimeter till 275. Detta kommer framför allt baksätespassagerarna till godo. Den nya karossen är också något bredare och högre vilket ger ännu bättre utrymmen.
Treliterssexan har nu 200 hk, sju fler än i förra modellen. Det maximala vridmomentet är 271 Nm vid 3 600 r/min och bilen finns bara med automatlåda. Tvåliterssexan ger oförändrat 140 hk men har något förbättrat vridmoment (179 Nm vid 4 000 r/min).
Den större sexan är inget under av kraft men visst finns det resurser vid omkörningar.
Den bakre hjulupphängningen är en påkostad flerlänkskonstruktion som ger viss självstyrning av bakhjulen vid kurvtagning.
Fjädringen är snarare sport- än komfortinriktad. Vid hård körning på sämre underlag känns bilen hård och stötig, kanske inte helt fel om man är typen som vill åka på ordentligt. Men hur många Maximakunder vill det? Nissan säger att den presumtive QX-köparen är en man på ”50 plus”.
I den åldern – jag har en stund kvar, så vad vet väl jag – irriterar man sig nog mer på att vägljudet och vindbruset är för högt. Och inte tror jag att spekulanten uppskattar den synnerligen billiga ytfinishen på interiören. Jämfört med Audi och Volvo är det rejäl klasskillnad, till Maximas nackdel.
Å andra sidan kanske man kan stå ut med det om man just sparat 143 000 kronor på Maxima QX 3,0 i stället för att köpa en Audi A6 2,7?

Nissan Maxima 3,0 QX

Motor
6-cyl tvärställd V, två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 85/73,3, volym 2 496 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 400 r/min. Max vridmoment 271 Nm vid 3 600 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 4-stegs automat med lock-up och tre körprogram.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel, längslänkar och s k Scott-Russell-länk.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 m, 3,0 rattvarv.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/Däck
Fälgar 6,5 tum, däck 215/55 VR16.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 492, bredd 178, höjd 144, spårvidd fram/bak 153/151. Tjänstevikt ca 1 530 kg.

Prestanda*
Acceleration 0-100 km/h 9,6 s, toppfart 212 km/h. Bränsleförbrukning 1,05 l/mil bl. körning enl. EU-norm.

*Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer