Det är egentligen inga fel på Nissan Navara Double Cab. Men den ser ut som alla andra pickisar. Om du inte låter den skickas till Artic Trucks i norska Drammen.

Det här är nytt!

Däcken
32 tum höga, som namnet anger, höjer de Navara mot himmelen.
Diffspärr fram
Ett tillval som ökar på framkomligheten.
Markfrigång
20 mm högre än alla andra Navara.
Priset
Behandlingen hos Arctic Trucks är sannerligen inte billig.

Nissan Navara ligger ungefär i samma prisklass som övriga pickisar i segmentet, den kostar som Double Cab med 190 hästar stark diesel och 7-växlad automat 405 581 kronor.­ Men vill du ha den lite speciell, med egen touch, låter du Nissan skicka över den till Arctic Trucks i Drammen utanför Oslo. AT finns på en rad andra ställen i världen men för oss är Norge närmast.

Du får tillbaka en bil med 32 tum höga hjul, ombyggd fjädring, hasplåtar/underredes­skydd, främre diffspärr, svart plast runt skärmkanterna och inte minst snorkel. Tyvärr hade inte vår provkörningsbil det senaste, om inte annat av estetiska skäl. Väl hemkommen från Norge har prislappen ökat till 573 100 kronor.

Nissan Navara AT32

Foto: Glenn Lindberg

Nissan tar sig fram bra i terrängen med fyrhjulsdrift och diffspärr fram.

Nissan Navara Double Cab har något så udda när det gäller en pick-up som skruvfjädring. Normen är annars bladfjädring bak. Hos Artic Trucks skruvar man vidare på fjädringen och höjer bilen från marken med 20 mm, de 32 tum höga offroaddäcken bygger på 20 mm till. Det gör om inte annat att det blir jobbigt för mig med korta taxben att äntra förarhytten. Det blir till att suga tag i ratten ordentligt och häva sig in.

Motorn i sig är orörd liksom automatlådan och även om motorn i sig är stark och relativt tyst så är de inte speciellt samspelta. Det är lite klurigt att få bilen i rörelse om man befinner sig i lite sämre terräng och vill vara snäll mot grejerna, inte heller uppe i fart verkar lådan och motorn vara kompisar. Lådan håller i lite för länge på växlarna och det blir gärna ryck när nästa växel väl går i.

Nissan Navara AT32

Foto: Glenn Lindberg

Det är däcken som gör modellen och ger den dess namn. 32 står för hjulhöjden.

Du kan förbättra framkomligheten rejält genom en diffspärr fram, bak sitter det redan som standard. Diffspärr fram kostar 42 100 kronor och är inräknat i ovanstående pris, men kan väljas bort. Det gäller för övrigt alla delar i Arctic Trucks paket för Navara. Och det finns hundratals fler tillbehör att spöka ut din bil med.

Nissan Navara AT32

Foto: Glenn Lindberg

På insidan ser det ut som i en vanlig Navara. Inget fel med det men det kunde se roligare ut.

Nissan Navara AT32 har onekligen fördelar om man gillar att bada med den. Vaddjupet är 800 mm och då kan en snorkel vara bra att ha. Snorkeln finns för övrigt bara i ett utförande och passar på samtliga pickuper Arctic Trucks jobbar med. Skrev jag att alla pickuper såg likadana ut? Ja det gjorde jag.

Om man nu verkligen vill prova ut Navaras kunskaper i terräng kommer du i alla fall väl förberedd. Fyrhjulsdrift med diffspärr fram och bak, om du valt detta. Hög markfrigång. Runt om-kamera. Backkamera. Starthjälp i backe och bromshjälp i nedförslut. Tappar du bort dig finns även navigation. Och när du lekt klart är det bara att spola av bilen så har du din familjebil igen.

Nissan Navara AT32

Foto: Glenn Lindberg

Huvudsaken med en pickup är flaket och här är det helt intäckt med plast vilket är bra och skyddar effektivt mot repor.

Det finns en anledning till att Double Cab blivit populär, du kan ha den som familjens enda bil. Men glöm aldrig att det trots allt är en pickup med allt vad det innebär av sämre väghållning och högre känsla av karossrullning, inte minst med 40 mm högre markfrigång. Och vem är jag att bedöma, men jag tyckte inte fjädringen var ett dugg bekvämare i denna AT32 än i vilken Navara som helst.

Nissan Navara AT32

Foto: Glenn Lindberg

Redan i basversion är det ekonomironden som knäcker Nissan Navara, det blir inte bättre i AT 32, det kan vi garantera.

Nissan Navara AT32

Pris
573 100 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 85,0/101,3 mm, cylindervolym 2 298 cm3. Max effekt 190hk (140 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan­ 1 500-2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak stel axel med Panhardstag och dubbla reaktionsstag.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 12,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 275/70 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 315, längd 533, bredd 187, höjd 185, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 24. Tjänstevikt ca 2 030, maxlast ca 1000, max släpvagnsvikt 3 200. Tank 80 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h cirka 11,1 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,87 l/mil, landsväg 0,59 l/mil, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 183 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.


Skatt
11 375 kronor per år de tre första åren, därefter 4 668 kronor per år.

Rivaler

Isuzu D-Max AT35

Isuzu D-Max AT35
D-Max i Sverige kan även den konverteras av Arctic Trucks. Ännu högre hjul och pris men klenare motor. 163 hästar bjuds.
Pris: 593 625 kronor.

peter.klemensberger@teknikensvarld.se

Volkswagen Amarok Aventura
Ingen AT bjuds men väl en Aventura som håller högsta utrustningsnivå och har hela 258 hästkrafter under huven. Billigare. Pris: 428 400 kronor.

Visa kommentarer