Första intrycket #493

Kompetent liten bil med fina innerutrymmen och bra utrustningsdetaljer, i alla fall på de dyrare versionerna. Trista motorer dock.

Basfakta

Pris
Från 144 800 kronor.

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 78/83,6 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 153 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak halvstel axel

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 5,5 tum, däck 175/55 TR 15.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 408, bredd 169, höjd 155, spårvidd f/b 147/146. Tjänstevikt ca 1 200, maxlast ca 360, max släpvikt 1 000. Tank 46 liter.

Fartresurser*
Toppfart 183 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,85, landsväg 0,55, blandad körning 0,66 l/mil.

* Enligt tillverkaren


Värd att notera!

Nissan har under en rad år haft ett ganska trist modellprogram, med några få undantag. Nu är det dags för uppryckning. Är Nissan Note vändpunkten?

Note är ny för Europa, men har redan funnits ett år på den japanska marknaden. Den minnesgode kommer ihåg bilen redan som konceptbilen Tone från Paris Motor Show 2004, Nissan har bara blandat bokstäverna en gång till.
Nissan Note ser ut som en mini-MPV, men bör väl kanske mer klassas som en Micra-kombi. Strikt femsitsig, baksätet justerbart i längsled.
Det är främst utrymmesmässigt som Nissan Note utmärker sig gentemot konkurrenter som Opel Meriva.
Med det skjutbara baksätet kan du skapa benutrymme för de som sitter där bak, ett utrymme som du normalt inte finner i bilar av den här storleksklassen. Sätet är justerbart sexton centimeter i längsled och även när det är i sitt främsta läge går det att sitta hyfsat bak. Även i bredd har Note lyckats väl. Vi provsatt tre vuxna bak, till och med ytterjackan på och fann det förvånansvärt komfortabelt. Note hade mycket väl kunnat ha tre sätesrader, men då hade det blivit en trång kompromiss i stället för en utmärkt femsitsig bil.
Även bagageutrymmet är stort med tanke på bilens yttermått. Note mäter i längd/bredd/höjd 408/169/155 centimeter, axelavståndet är 260 centimeter. Nissan har kopierat Minis koncept med ett hjul i varje hörn och på så sätt trollat fram de imponerande innermåtten.
Bagageutrymmet rymmer som minst 280 liter och som mest, med baksätesryggen fälld framåt (dynan sitter där den sitter), 1 332 liter. Bagagerumsgolvet är tvådelat med hjälp av två skivor som smidigt läggs i botten och på så sätt ökar lastutrymmet.

Andra finurligheter som uppfällbara bord på framsätesryggarna och expanderbar stolsficka (med blixtlås på sidorna) finns på de mer utrustade versionerna Acenta och Tekna.
Höger framstol döljer (som i Micra) ett stort dolt förvaringsfack under sittdynan. Samma stols ryggstöd går att fälla helt bakåt och då baksätesryggen fälls framåt så att de möts bildas ett 240 centimeter långt, om än smalt, lastutrymme.
Handskfacket är stort för bilstorleken och rymmer   tolv 33-centiliters läskburkar. Dessutom är handskfacket, via luftkonditioneringen, kylbart.
Även i övrigt är det gott om möjligheter att göra sig av med prylar i Note. Det har handlat mycket om utrymmen så här långt och det är också en av bilens andemeningar.
Detta ska vara en bil för barnfamiljen som alltid behöver plats, men som ändå inte vill köpa en stor, dyr och bränsleslukande MPV.
Samtidigt vill Nissan Note skänka körglädje och komfort.
En möjlig kombination?
Ja, till viss del.
På vägen uppför sig Nissan Note bra. Chassit är väl avstämt om än ingen racerbil. Den sväljer ojämnheter som en större bil av rang, och visar inga tendenser till vare sig över eller understyrning. Detta gäller oavsett om bilen är försedd med femton eller sexton tum höga hjul.
Styrningen kan man dock ha åsikter om. Den har, enligt gällande norm, elservostyrd och är därmed ganska okänslig. Men det sämsta är Nissan Notes kraftiga returstyrning vilken gör att man närmast är tvungen att parera efter en kurvtagning.

Notes svagaste sida sitter i drivlinan. Ingen av de två motorer som vi provkört, och dess femväxlade manuella lådor, imponerar. Då har vi ändå provkört det bästa Note har att erbjuda vid introduktionen.
Bensinalternativet har 1,6-liters cylindervolym. 110 hk och 153 Nm som max vridmoment. Man undrar om siffrorna stämmer. Motorn är extremt trött på låga varvtal och det krävs ett flitigt petande i växellådan för att få någon ork ur den. Dessvärre är inte heller lådan något under av precision och växlarna går vare sig i lätt eller med någon större känsla.
Motorn måste varvas hårt för att ge effekt att tala om, och när du väl kommit på rull i anständig motorvägsfart är det om inte bullrigt så surrigt. I 100 km/h på högsta växeln varvar motorn 3 000 r/min och det är för mycket.
0-100 km/h anges till 10,7 sekunder, toppfarten till 183 km/h.
Dieselalternativet är på 1,5-liters cylindervolym ger 86 hk och 200 Nm i maximalt vridmoment. Inte heller den imponerar. Känns förvisso mer körbar än bensinmotorn men är långt ifrån den pigga motsvarigheten i Citroën/Peugeot för att nämna några konkurrenter.
Båda motorerna är dock hyggligt bra vad gäller bränsletörst. Bensinmotorn uppges vilja ha 0,66 liter per mil vid blandad körning, motsvarande dieseluppgift är 0,51 liter per mil. Siffror som matchades väl gentemot färddatorn under provkörning.
Nissan Note kommer även med en mindre bensinmotor, 1,4 liter/88 hk/128 Nm och en klenare version av dieselmotorn på 68 hk/160 Nm. Dessa kommer dock knappast att sälja några större volymer i Sverige.
Den starkare dieselmotorn kommer att säljas med partikelfilter i Sverige, trots att den klarar de gällande avgaskraven. Det fördyrar Note i Sverige med cirka 5 000 kronor, pengar köparen får tillbaka av staten, men det är ju märkligt hur ett litet filter kan skapa sådan hysteri när nu moderna dieselmotorer visar sig kunna klara gällande krav utan detta. Att försöka sig på att sälja en dieselmotor utan partikelfilter i Sverige går inte för sig, vare sig det behövs eller ej. Partikelfilter har blivit ett säljargument helt enkelt.

Det är antisladd/antispinnsytem också och det ingår bara i priset om du väljer den allra dyraste versionen av Nissan Note, Tekna. För de andra, Visia och Acenta, får du betala 8 000 kronor, men då ingår också krockgardiner längs sidorna och aktiva nackstöd fram.
Nissan Note i sitt allra billigaste utförande, Visia Base med minsta motorn, kostar bara 128 200 kronor, men den kommer knappt att säljas.
I Sverige föredras den starkare motorn på 110 hk och där börjar prisnivån, Visia, vid 144 800 kronor. Toppversionen Tekna kostar 163 500 kronor. Den 86 hk starka dieseln kostar 160 300 respektive 175 300 kronor för Acenta, respektive Tekna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer