För sju år sedan gav Nissan upp Golf-klassens mittfåra. I stället satsade man på mer lönsamma crossovermodeller. Nu gör man comeback med helt nya Pulsar.

Första intrycket

Nissan Pulsar höjer inte pulsen. Men den bjuder på bra ljudkomfort, snål dieselsnurra och framför allt bra baksätesutrymme, och allt detta till ett rimligt pris.

Slätstruken

10/10

Prisvärd

8/10

De flesta av oss kanske inte har en kristallklar bild av Nissan Almera, och det var väl just det som var problemet. Bilen var ansiktslös som en manet i Västerhavet, och hade svårt att konkurrera i det stenhårda C-segmentet. Med fallande volymer och priser tog Nissan några radikala beslut några år in på 2000-talet. Man skrotade Almera 2006 och gav upp sin närvaro i halvkombiklassen i C-segmentet, själva hjärtat i Golf-klassen. I stället utvecklade man Qashqai, en crossover i samma storleksklass. Succén var monumental. Planerade 120 000 bilar per år blev 250 000, och det med en prisnivå som dessutom gav Nissan hälsosamma vinster.
Men är man nöjd med det? Nej, 2014 gör Nissan comeback med en ”vanlig” halvkombi i C-segmentet. Modellen kallas Pulsar, ett gammalt Nissan-namn som dock aldrig använts på modeller på Europamarknaden. Marknadsfolket jag träffar på Pulsar-presentationen förklarar att man vill demonstrera att man gör en nystart, att det inte är en gammal modell som kommer tillbaka.

Nissan Pulsar 1,5 DCI Stjerna

Det är gott om plats i baksätet, konstaterar Stjerna.

Det som bjuds är en 4,39 meter lång halvkombi, utvecklad i Europa, tillverkad i Europa, och som bara kommer att säljas i Europa.
När jag provkör bilen är det framför allt två saker som slår mig.
Den är rymlig.
Den är tyst.
Rymligheten är en följd av måtten. 270 centimeter mellan axlarna ger ordentligt med benutrymme i baksätet. Karossen är dessutom 152 centimeter hög, vilket har gjort det möjligt att positionera baksätet relativt högt.
Stolarna är mjukstoppade, det är nästan så att man får känslan att stolarna är utvecklade av pensionerade franska stolmakare. Komfortabelt blir det i alla fall.
Bagageutrymmet är inte lika imponerande. Tröskeln är hög och kräver ett rejält lyft vid lastning. Baksätets dyna är inte fällbar framåt, och ryggstödet är delbart 40/60. När ryggstödet fälls framåt blir lastgolvet extremt ojämnt.

Navigationen (7 000 kronor) har en 5,8-tums skärm som jag fann aningen svåravläst. Reflexer från vindrutan stör också. Fram till årsskiftet säljs navigationen till kampanjpris 3 500 kronor.

Navigationen (7 000 kronor) har en 5,8-tums skärm som jag fann aningen svåravläst. Reflexer från vindrutan stör också. Fram till årsskiftet säljs navigationen till kampanjpris 3 500 kronor.

När Pulsar börjar säljas i oktober finns det två motorer på programmet. Billigast är en fyrcylindrig, turboladdad 1,2-liters bensin­motor, pris 164 990 kronor.
Det mest utmärkande för denna motor är att den inte märks alls. På nyslät EU-asfalt utanför Barcelona hörs Pulsar-motorn så lite att man inte behöver mer än viska till varandra.
”Vilken trist motor” viskar jag till min presskollega i passagerarstolen.
För tyvärr är det väl så att motorn inte märks på något annat vis heller. Bottendraget är tunt. Förbrukningen landar i EU-körcykeln på 0,5 liter per mil, och jag kör i verkligheten landsvägskörning på 0,65 liter per mil. Men för den som framför allt söker efter en tyst motor så gör den jobbet mycket väl. Många konkurrenter erbjuder i den här prisklassen oftast bara trecylindriga motorer som i regel ger betydligt mer ljud ifrån sig.
Jag kör Pulsar med en vanlig manuell låda som fungerar utmärkt, men någon speciellt kördynamisk upplevelse är det inte. Chassit är mjukt och styrningen har ett inslag av simmighet.

3 frågor

Nissan Pulsar 1,5 DCI Jerry Hardcastle
Jerry Hardcastle – Utvecklingschef

Det fanns liknande modeller inom Nissan. Varför dög de inte i Europa?
– I Europa behöver vi dels en annan design, stramare linjer, dels behöver vi en annan chassibyggnad. I Europa kör man fortare och kunderna vill att bilen går stadigt även i hög hastighet. Vi har därför fått utveckla framvagnsfjädringen och front­strukturen överlag.
Är det en Qashqai under plåten?
– Marknadsföringsavdelningen vill att jag ska svara ”ja” på den frågan, men i verkligheten har vi plockat komponenter från olika modeller i koncernen. Men framvagnen är i huvudsak en Qashqai-konstruktion.
Varför lanserar ni Pulsar nu, och varför tog ni bort Almera 2007?
– Hade vi lanserat Pulsar 2007 hade vi dödat bolaget. Det fanns ingen möjlighet för Nissan då att tjäna pengar i C-segmentet. Men succén med Qashqai har gett oss den plattform som gör det möjligt att göra en comeback med en femdörrars halvkombi, och tjäna pengar.

Det något dyrare motoralternativet är Renaults dieselmotor på 1,5 liter. Den ger 110 hästkrafter och bilen ett lyft. Teknikens Värld har haft blandade erfarenheter av den, men mitt intryck här i Spanien är att den är tyst och känns stark. Dessutom är den billigast i längden. Nissan har nöjt sig med att ta 179 990 kronor för dieselmodellen, vilket innebär ett måttligt prispåslag om 15 000 kronor. Enligt EU-testet drar den 0,36 liter per mil i blandad körning. Så låg förbrukning är förstås omöjligt att komma ner till, men första intrycket är att den är snål. Riktigt snål. Jag kör 20 mil på landsväg utanför Barcelona och noterar vid framkosten att bilen har dragit smått osannolika 0,41 liter per mil.
Med en bränslebesparing på tre kronor per mil är dieselmodellens merpris inbesparat efter 5 000 mil. Det finns alltså ingen anledning att köpa bensinversionen. Bara om du är en högkänslig människa som vill eliminera alla former av intryck kan bensinmodellen vara ett alternativ till dieselversionen.

Den större frågan är förstås varför någon över huvud taget ska köpa Nissan Pulsar. Fabriken har gjort sig omaket att ta fram en helt ny modell för Europa vilket förstås hedrar dem.
Men blev det inte en till Almera?
En förvisso tyst och rymlig Almera, men jag tror inte den nya utmanaren får marken att skaka i Wolfsburg.

Nissan Pulsar 1,5 dCi 110 Visia

Pris
179 990 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd motor med 1 överliggande kamaxel. Kamrem. 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 76,0/80,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 260 Nm vid mellan 1 750-2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 439, bredd 177, höjd 152, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 15,6. Tjänstevikt 1 352, maxlast 478, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 385-1 385 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,5 s, toppfart 190 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,41, landsväg 0,33, blandad körning 0,36. CO2 94 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år /10 000 mil.


Skatt
Miljöklassad, skattefri i 5 år.

Rivaler

peugeot-308
Peugeot 308 1,6 HDi
Nya 308 diesel bjuder på smartare paketering i en mer kompakt kaross, och känns på det hela taget väldigt modern. Klassens bästa köp.

Pris: 194 900 kronor.


volkswagen-golf-tdi-105-bmt
Volkswagen Golf 1,6 TDI
Volymmodellen i klassen har en prislapp som får oss att hämta andan. Bra andrahandsvärde hämtar tillbaka en del, men långt ifrån allt.

Pris: 211 600 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer