Provkörning av Nissan X-Trail 1,6 dCi 4×4

De två föregående generationerna av X-Trail har trots sina likheter med ett kylskåp varit riktigt framgångsrika i Sverige. Nu är det andra bullar som gäller och det bådar gott för märket.

Första intrycket

Äntligen lanserar Nissan en ny X-Trail som man faktiskt direkt ser att den är helt ny. Bort med det gamla boxiga och in med det nya fräscha.

Blivande storsäljare

7/10

Prisvärd

7/10

Första X-Trail introducerades redan 2001 och sex år senare kom uppföljaren som i stort sett såg likadan ut. Båda generationerna sålde riktigt bra och varför ändra på ett vinnande koncept? När det 2010 var dags att ansiktslyfta andra generationen var det samma visa igen och man fick titta både två och tre gånger innan förändringarna syntes. Första och andra generationen av X-Trail har sålts i totalt 1,7 miljoner exemplar.
Men nu har tiden sprungit ifrån den yxiga formgivningen och med den tredje generationens X-Trail verkar Nissans designteam ha jobbat hårdare än någonsin. Den nya formgivningen känns tydligt igen från den nyligen lanserade storsäljande lillebrodern Qashqai. Linjerna är svepande och grillen har fått Nissans nya V-motiongrill.

Provkörningen sker i Lissabon, Portugal, ett land hårt drabbat av ekonomisk kris. Det första jag ser när jag rullar ut från flygplatsen är stora höghus i betong som skulle behövt en upprustning för tio år sedan. På ett sätt påminner husen om föregående X-Trail, fyrkantiga och aningen ålderstigna.

Nya X-Trail bygger på den, av Nissan och Renault, nyutvecklade CMF-plattformen som också är grund till lillebror Qashqai. Hos Renault bygger både Scenic och Laguna på densamma.
Vid en första anblick är det svårt att skilja X-Trail från mindre Qashqai, särskilt i ­fronten, men från sidan avslöjas X-Trail av en högre och längre taklinje som också innebär större fönster på bakdörrarna samt mellan C- och D-stolparna. Bakifrån är det desto tydligare att det är en större bil det rör sig om och bakljusen har en helt annan, mognare design.

Nissan X-Trail

Foto: Robin Törnros

Bakifrån är det tydligt att X-Trail är större än Qashqai, en lite mognare uppsyn.

Men det är inte enbart utseendet som är modernare, X-Trail har även en del ny teknik under skalet. Bland annat ”Safety Shield” som är samlingsnamnet för säkerhetssystem som autobroms, trafikskyltsigenkänning, dödavinkelvarnare och filbytesvarnare.
Som tillval finns även ”Around View Monitor” som vid manövrering på parkeringsplatser och liknande visar en fågelvy över bilen, ett system Nissan introducerade på nya Note. Detta system går även att komplettera med parkeringsassistans som automatiskt styr bilen vid parkering.

På motorvägen över den långa Vasco da Gama-bron som går söderut från Lissabon är X-Trail riktigt behaglig och jag skulle inte ha några som helst problem att göra en redig långtur i denna. Jag förväntade mig att vägljudet skulle vara relativt högt men X-Trail bevisar mig fel och det i stort sett enda som hörs är ett visst vindbrus och ett svagt brummande från dieselmotorn. Men då kör jag också på sydeuropeisk slät asfalt, i Sverige blir ljudnivån troligtvis högre.

Längs mindre landsvägar upplever jag en viss stötighet trots att X-Trail är utrustad med ett system som läser av den framförvarande vägbanan och förbereder fjädringen på eventuella ojämnheter. Stötigheten kan troligtvis till viss del skyllas på att bilen jag kör är utrustad med 19-tumsfälgar som ingår i högsta utrustningsnivån Tekna. För bästa kontroll vid kurvtagning kan systemet bromsa varje hjul var för sig för att motverka understyrning, något som ska vara extra hjälpsamt vid våt eller hal vägbana.

Jag vrider reglaget till fyrhjulsdriften, som sitter placerat framför armstödet, från Auto till Lock. X-Trail ska nu flytta femtio procent av kraften, som vanligtvis driver mestadels på framhjulen, till bakhjulen. En liten indikering i instrumenteringen intygar att så är fallet och jag kör vidare. När jag passerar 50 km/h försvinner dock symbolen och systemet övergår till Auto och driver på framhjulen igen. Detta får vi sätta på prov under bättre förutsättningar när X-Trail anländer till Sverige i augusti.
Vid lanseringen kommer X-Trail att erbjudas med en 1,6-liters dieselmotor som ger 130 hästkrafter och levererar 320 newtonmeter redan från 1 750 r/min. Men trots att det kraftiga vridmomentet finns tillgängligt vid låga varv finner jag mig vevandes i den sexväxlade manuella lådan oftare än jag skulle önska.

Nissan X-Trail

Foto: Robin Törnros

Vill du köra X-Trail med fyrhjulsdrift är det sexväxlad manuell låda som gäller.

Instegsmodellen av X-Trail är tvåhjulsdriven och har en sexväxlad manuell låda, medan Nissans Xtronic CVT-automatlåda finns som tillval. Något jag tror att den svenska marknaden kommer att sakna då X-Trail med fyrhjulsdrift endast erbjuds med manuell låda. Nissan tror att de som vill ha automatlåda är beredda att prioritera bort fyrhjulsdrift. Jag tror de har fel. Under 2015 kommer den fyrcylindriga bensinmotorn 1,6 DIG-T med 163 hästkrafter att introduceras och på frågan om det kommer ytterligare motoralternativ i framtiden svarar Nissans ingenjörer endast med ett leende.

Jämfört med föregående modell är nya X-Trail 90 kilo lättare tack vare smartare konstruktion, och den mäter endast 17 millimeter längre, 30 millimeter bredare, och har samma höjd. Axelavståndet har dock växt med 76 millimeter vilket gör att kupén är aningen rymligare.
Mycket riktigt så sitter jag bekvämt i baksätet med gott om utrymme för både ben, axlar och huvud. Framåtsikten är riktigt bra då baksätet är placerat högre än de främre stolarna. Bra för dem som har en familj där någon av föräldrarna ibland får finna sig i att vara baksätespassagerare. Baksätet som är delat i 60/40-konfiguration är ställbart i längsled och lutningen på stolsryggen är ställbar, om än med ett reglage som sitter dumt placerat bredvid huvudstödet.

Den extra tredje sätesraden som är tillval är som jag förväntade mig endast nödplatser som lämpar sig bäst för barn. För att ta sig in till tredje sätesraden krävs det fällning av den framförvarande stolsraden och insteget har gjorts aningen smidigare tack vare att bakdörrarna öppnar i en vinkel på åttio grader. Väl på plats krävs det att den andra sätesraden har flyttats fram en bit för att över huvud taget få plats med benen.
När de extra stolarna inte används fälls de smidigt ner i golvet och lastgolvet blir plant. Visserligen upptar stolarna utrymmet som hos den femsitsiga X-Trail är det smidiga dubbla lastgolvet. Bagageutrymmet i en sjusitsig X-Trail är således 105 liter mindre än hos femsitsmodellen.

Eftersom nya Qashqai inte som längre kommer att erbjudas som sjusitsig +2-modell blir X-Trail valet för den som vill ha en sjusitsig bil från Nissan. I övrigt känns kupén mer påkostad än föregående X-Trail och den ”bruksiga” auran är borta. Utrustningen varierar mellan de tre utrustningsnivåerna Visia, Acenta och Tekna, men samtliga är standardutrustade med bland annat automatisk luftkonditionering, Bluetooth-anslutning till mobiltelefon, farthållare, ställbart baksäte samt dubbelt lastgolv.

I den fullutrustade Tekna ingår exempelvis läderklädsel, elmanövrerade stolar, parkeringssensorer och ”Safety Shield”. Det råder ingen tvekan om att Nissan tror på nya X-Trail då de planerar att sälja 500 000 exemplar per år, en rejäl ökning jämfört med de 1,7 miljoner X-Trails de har sålt de senaste tretton åren. Jag tror att nya X-Trail kommer att mottas väl i Sverige, delvis för det moderna utseendet och den högre kvalitetskänslan, men framför allt för prissättningen. Instegsmodellen med framhjulsdrift och manuell låda kostar från 244 900 kronor vilket är nästan 30 000 billigare än nuvarande generation.

Nissan X-Trail 1,6 dCi 4×4

Pris
281 900 kronor, säljstart i augusti.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 80,0/79,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk/dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 m.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 464, bredd 182, höjd 170, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 580, maxlast 470, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 550-1 982 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 186 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,62, landsväg 0,47, blandad körning 0,53. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, rost 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, vagnskada 3 år.


Skatt
2 114 kronor per år.

Rivaler

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R 4WD
Liksom Nissan har Hyundai satsat på att höja kvalitetskänslan men prislappen har också blivit bitigare.

Pris: 354 900 kronor.


Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander 2,2D 4WD
En direkt konkurrent till både Hyundai Santa Fe och X-Trail, Outlander erbjuds även som laddhybrid men då blir priset 419 900 kronor.

Pris: 299 900 kronor.

Visa kommentarer