En helt ny generation Chevrolet Corvette visades redan på Detroitsalongen i januari 2013 och nu har den äntligen kommit till Sverige. Första provkörningen (av många, hoppas vi) avslöjar att Chevrolet har tagit kritiken mot förra generationen på allvar och byggt en seriös sportbil av internationellt snitt.

 Första intrycket

Nya Corvette Stingray C7 är inte bara ett under av kraft och ljudsensation utan även en högst körbar och glädjeframkallande sportvagn.

Kvalitet

9/10

Prisvärd

9/10

Ska de’ va’ så ska de’ va’, tycks Chevrolet ha resonerat vid ritbordet då riktlinjerna för sjunde generationen Corvette drogs upp hemma i Detroit någon gång under 2007. Sjätte generationen Corvette lyckades aldrig fånga de stora massornas gunst i Europa, här kör vi fortfarande hellre omkring i 911:or och diverse andra tyska prestandacoupéer. Men det ser ut att kunna bli ändring på det nu eftersom Chevrolet-folket som satt vid det där ritbordet bestämde sig för att ta i från tårna och konstruera en så bra sportbil som det bara var möjligt. Konstigt nog bestämde de också att de skulle ta ganska lite betalt för den.
Alla Corvette Stingray som kommer till Europa är utrustade med ett paket som kallas Z51 Performance Package och kortfattat gör Corvetten lite bättre på alla sätt. Ändå är grundpriset i Sverige bara drygt 660 000 kronor. Det är drygt 300 000 kronor billigare än närmaste konkurrenten Porsche 911 Carrera S och 40 000 kronor billigare än effektmässigt mer jämförbara BMW M4 Coupé.

Även tidigare generationer Corvette har varit billiga och ofta framhållits som kap i konkurrensen. Prestandamässigt måhända men knappast upplevelsemässigt. Corvette C6 må vara hur snabb som helst i sina olika utföranden men när man betalar en dryg halvmiljon för en bil får inredningen inte kännas som en lunchlåda med ratt och pedaler.
Därför är det med glädje vi konstaterar att Corvette har tagit flera sjumilakliv kvalitetsmässigt. Plastkarossen känns mindre plastig (!) och inne i kupén finns endast äkta kolfiberinlägg och alcantaraklädsel att känna och se. Allt ihopskruvat med tysk (eller ska vi numera kanske säga amerikansk?) precision. Det hörs inte ett enda knirr eller knarr i kupén och den targaliknande taklösningen på Coupén, där takets mittsektion kan lyftas av och stuvas undan i bagageutrymmet, fungerar perfekt. Med taksektionen på är det tyst och stilla som i en vanlig coupé och med taket av är det relativt dragfritt om man är av medellängd. Långa förare får huka för antingen tak eller vinddrag i Corvette Stingray.

Chevrolet Corvette Stingray Coupé

Foto: Patrik Lindgren

En fokuserad Wedberg försöker utröna om det är en V4 eller V8 han kör.

Även teknikmässigt har Chevrolet öst på till max. Bilen byggs runt en aluminiumram som i grunden är den samma som används för att bygga racerbilar, till exempel de som körs i 24-timmars på Le Mans. Aluminiumramen är 45 kilo lättare och 57 procent styvare än den gamla Corvette-konstruktionen i stål. Aluminiumkonstruktionen sägs till och med vara så vridstyv att det inte behövs några ytterligare förstärkningar när coupén byggs om till cabriolet.
Corvette Stingray kan, och bör, extrautrustas med Magnetic Ride Control. Systemet bygger på att stötdämparoljan innehåller metalliska spån som när de utsätts för en elektrisk stöt ställer sig på tvären och gör oljan trögflytande. Tekniken är inte ny men i Corvettes fall fungerar den ovanligt bra. Ställd i sitt mjukaste läge är dämpningen långfärdsbekväm med en tendens till amerikanskt gung men i hårdaste läget blir det tvärtom, utan att för den sakens skull vara obekvämt. Chevrolet har fått till en bra mix av komfort och sport.
Så även med styrningen som är lätt men precis. Trots den stora och tunga motorn styr Corvetten lätt in i kurvorna och greppet på väg ut är imponerande.

Fakta: Stingray

Chevrolet Corvette Stingray Coupé

Stingray-namnet är nästan lika viktigt som Corvette i muskelbilskretsar. Första Corvetten att få tilläggsnamnet Stingray var Corvette C2 som byggdes 1962-1967, då särskrivet Sting Ray. 1969-1976 begåvades även C3-generationen med Stingray-namnet, då ihopskrivet, men sedan dess har det lyst med sin frånvaro. Vid lanseringen av nya Corvette Stingray framhöll Chevrolet-cheferna att det legendariska namnet plockades fram igen eftersom man är lite extra nöjda med den senaste generationen.

På mittkonsolen finns ett vred som kallas Driver Mode Selector. Med det ställer man in bilen i lägen som Weather, Eco, Tour, Sport och Track. De olika lägena påverkar allt från instrumentens utseende, gasrespons, avgasljud och styrrespons till de magnetiska dämparnas hårdhet och den elektroniska diffens inställning. Efter en dryg timmes körning har vi fattat mest tycke för det hårdaste Track-läget som gör Corvetten följsam och ”på tå” utan att vara obekväm.
Mer teknik: Den sjuväxlade manuella växellådan, som för övrigt är distinkt och alldeles lagom tungspakad, är begåvad med Active Rev Matching som ger automatisk mellangas vid nedväxling. Fruktansvärt underhållande och effektivt. Huvscoopet är inte till för att kyla motorn utan för att suga fast bilen mot marken. Fartvinden leds genom kylaren och luftintaget fram och i stället för att passera under bilen leds luften upp över den. Luftintagen på de bakre skärmarna är till för att kyla växellådan och differentialen och finns bara på bilar med Z51-paket.
Ännu mer teknik: Corvette Stingray är utrustad med ett system som övervakar däcktemperaturen och använder informationen för att kalibrera antisladdsystem och ABS. Man kan också beställa en Performance Data Recorder som är en HD-kamera i vindrutans överkant som används för att spela in körningen. På filmen läggs sedan telemetridata från en GPS-enhet. Dessutom är backkamera standard och som tillval finns head up-display med G-kraftsvisning.

Det är förmodligen första gången i modellens historia men numera upplevs inte motorn som Corvettes största tillgång, det finns så mycket annat att lockas och förundras av.
Men självklart har man inte fegat här heller. När startknappen trycks in bluddrar det till kraftigt under motorhuven. Det är en 6,2-liters LT1 V8 som har startat.
Med Z51-paketet ger den 466 hästkrafter och 630 newtonmeter, 5 respektive 6 enheter mer än i standardutförande. Det är en snäll, lättkörd motor på låga varv och som först när den pressas avslöjar sitt rätta monsterjag.
När den inte pressas kryper den i stället tillbaka till sin monsterhåla och tittar bara ut med nosen. Med andra ord: cylinderavstängningssystemet förvandlar V8-motorn till en V4 på 3,1 liter som ger 128 hästkrafter och 300 Nm, fullt tillräckligt för att föra bilen framåt i rimlig fart. Cylinderavstängning har blivit en vattendelare i bilvärlden.
Vissa hävdar att det är onödigt eftersom hälften av cylindrarna ändå ska dras runt och att det är bättre att konstruera motorn med rätt storlek för alla lägen.
Chevrolet hävdar tvärtom och pekar på förbrukningen på landsväg som är 0,78 l/mil. BMW kan visserligen peka på M4:s landsvägsförbrukning som är 0,69 l/mil.
Det är synd att GM har stängt ned Chevrolets verksamhet i större delen av Europa. Inte för att vi kommer att sakna Spark, Cruze eller Orlando utan för att det blir så mycket krångligare att få tag i en Corvette.

Chevrolet Corvette Stingray Coupé

Pris
665 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl v-motor med centralt monterad kamaxel och stötstänger. 2 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 103,3/92,0 mm, cylindervolym 6 162 cm3. Max effekt 466 hk (343 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 630 Nm vid 4 600 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med magnetiska stötdämpare, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 10 tum, däck fram 245/35 R19, bak 285/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 449, bredd 188, höjd 124, spårvidd f/b 160/157. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 539, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 593 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 292 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,91, landsväg 0,78, blandad körning 1,20. CO2 279 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år.


Skatt
3 600 kronor per år.

Rivaler

Nya Porsche 911 Carrera S

Porsche 911 Carrera S
Porsche 911:s allroundegenskaper är svårslagna men när priset och körupplevelsen väger tyngre är vi beredda att hålla nya Corvette före 911.

Pris: 1 008 000 kronor.


BMW M4 Coupé
BMW M4 Coupé
Pris- och prestandamässigt nästan direkt jämförbar med Corvette Stingray men anspelar på helt andra känsloregister. Rymligare och vardagsvänligare men inte lika känslostormande.

Pris: 699 000 kronor.

Visa kommentarer