Arbetet med nya Saab 9-5 går in i sitt slutskede. Trots att ägarfrågan för Saab ännu inte är löst så är ledningen så självsäkra att de lanserar den nya bilen redan under hösten. Vi gör en exklusiv första provkörning av Saabs framtid i trakterna av Trollhättan.

Första intrycket #423

Komfortabel, snabb och rymlig. Nya Saab 9-5 imponerar och visar konkurrenterna framfötterna. Lägg därtill det nya formspråket, kryddat med en mängd design-DNA från tidigare konceptbilar, och nya 9-5 blir lika individuell och uttrycksfull som alltid gjort Saab till Saab.

Väntan har varit lång och processen att få ta plats i förserieproducerade nya Saab 9-5 har dröjt. En ny bil får absolut inte missa målet, och nya Saab 9-5 är om möjligt företagets viktigaste modell någonsin. Inget får gå fel.

Innanför grindarna till utvecklingscentret i Trollhättan får jag se bilen live för första gången. Spänningen är på topp både hos mig och teknikfolket på plats. Ett ingenjörsteam från utvecklings-avdelningen står redo att höra mina kommentarer före, under och efter provkörningen.
Den svartvita kamouflaget döljer designen på prototypen, nummer 15 ur provvagnsserien, tillräckligt mycket. Under det schackrutiga mönstret avslöjas att nya 9-5 är riktigt snygg. Formspråket som vi lärt känna från en rad konceptbilar finns på plats och personligen är jag övertygad att bilen blir en ”head-turner”, främst på viktiga marknader som Asien och USA. Bilen tar för sig och ser verkligen ut som en Saab utan att skämmas det minsta. Första synintrycken lovar således gott.

Förseriebilar av nästa generation 9-5 rullar världen över på tester och genomgår så kallade kundkliniker för utprovning och godkännande, något som inte minst de allt tätare rapporterna på vår egen Bilspionen är bevis på. Därför anser Saab att det är hög tid att släppa in en liten exklusiv grupp svenska journalister för en första provtur och analys även om bilarna inte är i produktionsfärdigt skick.
Av yttre storlek att döma så växer även innermåtten rejält, räkna med att Saab 9-5 kan komma att användas av limousinföretag världen över. Benutrymmet i baksätet bak är mer än tillräckligt. Men förserievagnens skygglappar över sidobakrutorna gör baksätet mer än lovligt mörkt. Jag sätter mig i stället på förarplatsen och greppar ratten som har helt ny Saabdesign.
Och funktionen är direkt och intuitiv. Det märks att designer, ergonomer och tekniker har tänkt till lite extra under utvecklingsarbetet. Reglage, knappar, vred och dispalyer sitter där jag förväntar mig – men framför allt bjuder även inredningen på några sköna gimmickar som lättar upp alldeles extra och ger den rätta Saab-känslan.

Inställningsmöjligheterna av stol och ratt gör att nästa 9-5 blir den Saab som jag suttit bäst i någonsin, ett mycket gott betyg åt svenskarna som just utmärkt sig som ledande inom kör- och åkkomfort.
Äntligen dags för provkörningen. Jag startar motorn och rullar iväg från Saabs provområde och det karaktäristiska kännetecknet hos en Saabmotor – det suveräna bottendraget – märks direkt efter tomgångsvarv. Trycket längre upp på varvtalsskalan är mer än tillräckligt och nya Saaben gör inte bort sig mot konkurrenter som exempelvis Audi A6.
Trots att bilen i princip är handbyggd så är det befriande tyst från paneler och kaross. Passningar mellan olika detaljer och sättet konstruktionslösningar har utförts på gör att förseriebilen uppfattas som väldigt tajt och väl ihopsatt. Imponerande.

Vägarna direkt söder om Vänern bjuder på öppna slätter tillsammans med underbara vägsträckningar som verkligen sätter chassiet på prov. Det bjuds på grus, asfalterade före detta grusvägar, slingriga landsvägar och så reservlandningsfältet till flygflottiljen F7 i Såtenäs. Här har Saabtekniker genom årens lopp provat ut klassiska företagssignum som frihjul, turbokickar, aerodynamik och fyrhjulsdrift. Att köra en helt ny Saab i sin utvecklingsfas i dessa trakter är minst sagt historiskt.  
Jag kör ett andra pass med samma provvagn, bil nummer 15, knappt två veckor senare och det märks att ingenjörsteamens testverksamhet har gjort bilen än mer följsam. Nya Saaben styr in kurvor på ett mycket lätt vis och bakvagnen följer med i perfekt balans. Vindrutans svepta form tillsammans med cockpit-layouten på förarplats gör att lågflygningskänslan finns där. Några snabba varv på testbanan bakom Stallbackafabriken på Malöga får avsluta vår sejour med nya Saab 9-5 för denna gång.
Vad blir slutintrycket då? Inget annat än att Saab definitivt är redo för take-off!

nya Saab 9-5

Framtida motoralternativ?

1,6T Bensin
4-cyl rak motor, 16 ventiler, 1 598 cm3, 180 hk.
2,0T E85/Bensin
4-cyl rak motor, 16 ventiler, 1 998 cm3, 220 hk.
2,8T  Bensin
6-cyl V-motor, 24 ventiler, 2 792 cm3, 260 hk.
2,8T Aero XWD Bensin
6-cyl V-motor 24 ventiler, 2 792 cm3 300 hk.
1,9TiD Diesel
4-cyl rak motor, 16 ventiler, 1 910 cm3, 160 hk.
1,9TTiD Diesel
4-cyl rak motor, 16 ventiler, 1 910 cm3, 190 hk.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av nya Saab 9-5
NÄSTA Obama kräver lägre bränsleförbrukning