BMW kallar sin taklösa variant Z4. Toyotas coupémodell heter Supra. Teknikens Värld har exklusivt provkört Toyotas version av biltillverkarnas spännande samarbete.

Det här är nytt!

Hela bilen
Nya Toyota Supra är en helt ny bil som utvecklats i samarbete med BMW.

Förra generationens Supra – odödlig genom sin roll i Fast & Furious-filmerna – slutade tillverkas 2002. Ungefär samtidigt körde dagens Toyotachef och arvinge, Akio Toyoda, just generation A80 på legendariska racerbanan Nürburgring. Den japanska industrimannen märkte att han blev omåkt av flertalet europeiska bilfabrikat. Vad värre var – ingen ny Supra fanns ens på ritbordet. Dessutom upptäckte han till sin förskräckelse att Toyotas bilar varken var inspirerande att köra eller speciellt vackra att se på. Något som vid tiden var uppenbart för resten av världen, utom då möjligen för Toyotaarvingar eller dess anställda.

Toyota Supra 2019

Superhemlig och övertäckt interiör, men Frodin verkar nöjd ändå.

Hur som helst ledde denna utflykt i verkligheten till att koncernchefen och ägaren till en av världens största biltillverkare startade ett eget raceteam inom Toyota, Gazoo Racing. Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det, så Akido satte sig själv i förarstolen på Nürburgring 24-timmars 2009. Samtidigt spred han inom företaget sin tro på att Toyotas bilar måste bli roligare att köra och titta på.

Körglädje kan definieras på många olika sätt. Toyota valde det sportiga anslaget. Ett lyckat resultat av den nygamla inriktningen – minns Celica i 80-talets rallyskogar – blev GT86 som lanserades 2012. Boxermotor, bakhjulsdrift och ett sällsynt trevligt chassi gjorde succé.

Gazoo Racing fick efter Nordslinganäventyret bli en permanent del av Toyota, ungefär som AMG för Mercedes och M för BMW. Och när vi ändå är inne på BMW – 2012 tog Akido Toyoda dåvarande BMW-chefen Norbert Reithofer i hand och de två var överens om att tillsammans utveckla elbilar och en sportbil. Resultatet av den bayerska biltillverkarens tradition av sportiga bilar och den japanska tillverkarens tradition av bilar som håller över tid ska vi strax få provköra.

Toyota Supra 2019

Mycket, eller till och med det mesta, i Supra kommer från BMW:s hyllor. Den raka turbosexan på tre liter känner vi igen sedan tidigare.

Men först några ord med Masayuki Kai, vice chefsingenjör Gazoo Racing, och som jobbat med Supraprojektet sedan 2014.

– BMW ville bygga en lyxig och komfortabel cabriolet. Vi på Toyota betonade att vi ville bygga en riktig sportbil. Det tog ett tag innan BMW också tyckte att det var en bra idé att bygga en väldigt sportig bil, berättar Masayuki Kai.

Vem som sa vad är alltid svårt att veta efteråt, som utomstående. Men faktum är att BMW nu kommunicerar att deras nya Z4 är “sportigare än någonsin”. Och det låter ju helt rätt, tidigare generationers Z4 kan nämligen inte anklagas för att vara sportbilar, snarare bekväma cabrioleter med en sportig touch.

Toyota Supra 2019

Omisskännlig BMW-look på den lilla ankstjärten. Jämför med gamla Z4 M Coupé och legendariska M3 CSL.

Ett mått som Toyota tar upp på denna förpresentation av Supra – bilen är fortfarande maskerad och inga officiella data finns tillgängliga – är en bils hjulbas genom spårvidden. En gokart har till exempel strax över 1,14. För att få förutsättningarna för ett riktigt sportig körupplevelse ska detta värde ligga någonstans runt 1,5-1,6. Supra ligger, inte helt oväntat, just där. Porsche 911, Ferrari 488 med flera ligger strax över.

– Tidigt satte vi också chassi, drivlinor och interiör. Sedan delade projekten på sig så att BMW gjorde sin version och vi gjorde vår. Det ska bli väldigt spännande att se och köra Z4 när den kommer, vi har inte utbytt bilder, data eller erfarenheter på flera år nu, berättar Masayuki Kai.

Mycket, eller till och med det mesta, i Supra kommer från BMW:s hyllor. Den raka turbosexan på tre liter känner vi igen sedan tidigare. Här ska den ge en bit över 500 newtonmeter i vridmoment och en bra bit över 300 hästkrafter. Växellådan är automatisk med åtta växlar och kommer från ZF. Interiören har Toyota täckt över i provbilarna och vi tillåts varken ta bilder eller ta bort maskeringen. Men det syns ändå tydligt att ratt, infotainmentsystem, fläktutblås med mera kommer från BMW. Toyota har dock valt ett retrospår för varvräknare, hastighetsmätare och bränslemätare, klart 80-talsinspirerat och något som definitivt inte andas BMW.

Toyota Supra 2019

Eftersom Toyota inte har släppt några som helst tekniska data för nya Supra (A90) så får vi gissa på att bromsskivorna är 320 mm.

På den tidigare F1-banan Jarama är det så dags att få en första känsla för nya Supra. Eftersom Jarama endast har en lång raksträcka och sedan massor av härliga kurvkombinationer staplade på varandra, kryddat med rejäla höjdskillnader så får Supra bekänna färg direkt.

Satt i Sportläge (vad annars på en racerbana?) blir gas-, styr och växelrespons snabbare och mer på. Den aktiva differentialen tillåts också ge upp till 100 procent till ett av de drivande bakhjulen. Och som Supra styr in i kurvorna. Ingen tvekan, inte minsta lilla hasande över framhjulen. Supra är oerhört snabb, tydlig och förtroendeingivande i sina reaktioner på rattutslag och gaspådrag. Efter något varv, då farten höjs, går det också känna hur de aktiva dämparna jobbar. Hela bilen känns oerhört solid, vridstyvheten är bättre än i supersportbilen Lexus LF-A samtidigt som rollcentra för Supra är sju centimeter lägre än hos GT86 trots den senares platta boxermotor och låga tyngdpunkt.

Toyota Supra 2019

Jodå, det går att bränna däck i bästa Fast & Furious-stil.

All denna data omvandlas till en trygg känsla på bana. I de snabba kurvorna går det att “luta” sig mot det yttre hjulparet och som förare känner du hela tiden var bilen är och hur den jobbar. I de två hårnålskurvorna pendlar bilen mellan över- och understyrt om du kommer för fort in. Men på ett sätt som är förutsägbart.

Tidigare Supragenerationer har haft targatak, är det något som kommer?
– Vi har inga planer på det, men om kunderna vill ha det så ska det också gå.

I ett 2018 där elbilar och laddhybrider är allt branschen pratar om så känns Supra befriande ålderdomlig och analog med endast bensinmotor. Någon hybriddrivlina är inte aktuell på grund av utrymmesskäl. Det känns att Supra/Z4-projektet startade innan Dieselgate, här prioriteras kraft, sport och känsla. Och det levereras på ett Suprabra sätt.

Spekulanter kan redan nu boka sin bil, leverans blir dock först hösten 2019. Exakt hur bilen kommer se ut avslöjas under våren 2019 då den sista maskeringen försvinner.

Hur Supra beter sig på vanliga vägar får vi återkomma till i kommande provkörningar och tester. Och det ska bli intressant att jämföra Supra mot Porsche Cayman och BMW Z4 mot Porsche Boxster, dueller som Porsche tidigare vunnit med lätthet men det är inte lika säkert 2019.

3 frågor

Masayuki Kai – vice chefsingenjör Gazoo Racing

Masayuki Kai – vice chefsingenjör Gazoo Racing

Vad är du själv mest nöjd med i nya Supra?
– Känslan, bilen känns väldigt trygg samtidigt som den är väldigt underhållande. Jag tycker att samma känsla finns i gamla A80-generationen och även i den Porsche Boxster jag hade privat tidigare.

Kommer Supra i GT4-utförande för tävlingsbruk?
– Vi tittar såklart på den möjligheten och vill att våra bilar tävlas med, så vi får se.

Är detta den sista modell Toyota släpper som inte kommer få el- eller hybriddrift?
– Vi har nog någon pick-up eller transportbil som kanske inte kommer med eldrift, men jag tror att de flesta kommande modeller från Toyota på något sätt har en elektrifierad version, så det är det nog.

Toyota Supra

Pris och övriga uppgifter
Då Toyota planerar att lansera nya Supra ”någon gång under första halvåret 2019” och dessutom säger att det ”inte är jämförbara tekniska data med BMW Z4” så väljer vi att inte publicera några tekniska data för bilen – eftersom det inte finns några. Så kan det vara när Teknikens Värld är först i världen med att köra nya bilar innan de ens är visade utan maskering.

Rivaler

BMW Z4 2019

BMW Z4 M40i
Mest närbesläktade rivalen är BMW Z4. Utvecklad jämsides med Supra, men saknar tak. 340 hk och 500 newtonmeter.
Pris: 662 600 kronor.

Porsche-718-Cayman-2017-.Porsche 718 Cayman 201706

Porsche Cayman
Måttstocken för hög kvalitet och hög rolighetsfaktor i den här relativt höga prisklassen. GTS-versionen på bilden är dyrare/snabbare …
Pris: från 532 000 kronor.

Alpine A110

Foto: Glenn Lindberg

Alpine A110
Endast 252 hästkrafter, men knappt över ett ton i tjänstevikt. Alpine A110 bjuder på renodlad körglädje men är inte helt lätt att leva med.
Pris: 560 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Toyota Supra
NÄSTA Tungviktsklassen i dragracing