I fjol såldes det 86 stycken Opel Adam i Sverige. Katastrof! Nu kommer special­versionen Rocks. Ska den vända trenden? Och hur? Vi tar en provtur och ser.

Första intrycket

Minimalt höjd markfrigång och gummistövlar. Det kommer knappast att rädda Opel Adam från att sjunka allt djupare ned i träsket. Den nya motorn är kalas!

Terrängbil

1/10

Prisvärd

2/10

Att Opel har problem är ingen nyhet. Femton års förlust sätter sina spår. För inte allt för länge sedan var Opel ute till försäljning men togs till nåder igen av General Motors.
Opel Adam är ingen superbra bil, den har sina brister. Bland annat styrningen som är direkt inkommunikativ och man liksom bara hänger i den fläskiga ratten utan att Adam gör som du vill.
Den förhöjda markfrigången (15 mm) på Adam Rocks har inte försämrat detta beteende men inte heller förbättrat det. Däremot skänker den högre fjädringsvägen bilen mer komfort.
Adam Rocks vill vara en citybil men samtidigt en crossover. Men den marginella höjningen av markfrigången, skärmbreddare i plast och ”terränglook” på stötfångare och annat gör den inte till någon terrängbil. Den levereras med gatdäck, på 17-tumsfälgar, och enbart som framhjulsdriven.
Dessutom kommer samtliga Adam Rocks i första skedet att levereras med ett canvastak som kan göra mitten av kupén öppen. Taket kan regleras i vilken fart som helst och stängas i upp till 140 km/h..
Allt detta är bara ett spel för galleriet och en förtvivlad flirt med den yngre generationen som Opel desperat försöker komma i kontakt med. Tveksamt om de lyckas.
I synnerhet som Adam Rocks blir dyr. Prispåslaget mot en vanlig Adam med 1,0 Turbo är 18 000 kronor. Totalpris: 191 900 kronor. Med 90 hästar ur en likadan motor kostar Adam Rocks 186 900 kronor.

Till kommande facelift förväntas även PeO Kjellström få plastsjok och högre markfrigång.

Till kommande facelift förväntas även PeO Kjellström få plastsjok och högre markfrigång.

Nej, som bil är Opel Adam Rocks ganska ointressant och tillför inte marknaden något nytt utöver möjligheten att beställa den så att ingen annan kommer att ha en exakt likadan.
Opel försöker på alla sätt att skapa en ny image och komma bort från gubbstämpeln och en bil som ingen är stolt över att äga.
Nye marknadsföringschefen Tina Müller har sagt att en Opel-ägare ska kunna lägga sina bilnycklar på restaurangbordet utan att behöva skämmas.
Opel försöker, i Tyskland, att bevisa att man nu är ett märke för framgångsrika personer. Bland annat genom en reklamfilm där en flygvärdinna hittar Opel-nycklar i mittgången och omedelbart stegar till ekonomiklass för att finna ägaren.
Men denne, Borussia Dortmunds framgångsrike tränare Jürgen Klopp, sitter i business-klass.
Krystat? Döm själva.

Opel Adam Rocks 1,0 Ecotec 115hk

Det som talar för Opel Adam Rocks är en ny generation trecylindriga turbomotorer. Den har en liters cylindervolym och utvecklar, beroende på mappning, 90 eller 115 hästkrafter.
En motor Opel Adam borde ha haft från början eftersom de åldrade och törstiga 1,2- och 1,4-liters alternativen inte glatt någon. Otroligt nog finns de dock kvar även för 2015 års modell.
Den nya trepipen är föredömligt tyst även om den egenskapen förtas lite av bullret från de höga hjulen. 17 tum är mycket på en så liten bil och provbilarna rullade på 18 tum!
Motorn ger Adam Rocks prestanda som matchar det kaxiga utseendet. 0-100 km/h går på 9,9 respektive 11,9 sekunder. Direktinsprutning och start/stopp-teknik håller dock nere bränsleförbrukningen till 0,51 respektive 0,45 l/mil.
Turbomotorerna är kopplade till modernare sexväxlade manuella lådor medan de gamla motorerna får nöja sig med 5-växlat.
Opel Adam Rocks är först ut med dessa nya motorer men de lär inte vara det länge. Vanliga Adam får dem, Opel Corsa kommer att få dem och jag blir inte förvånad om de hamnar i Astra och till och med i Insignia (eller Vectra, som PeO önskar att modellen fortfarande skulle lystra till, reds anm).

En helt ny trecylindrig motor tar plats i Opel Adam Rocks.

En helt ny trecylindrig motor tar plats i Opel Adam Rocks.

Att Opel Adam Rocks satsar på en yngre målgrupp bevisas om inte annat av att bilen är kompatibel med de flesta mobiltelefoner. Du kan få sms och e-mail upplästa för dig och du kan tala in desamma och sända dem under färd via röstkommando. Allt för att inte tappa kontakt med den yttre världen bara för att du råkar köra bil.
Inget unikt för Opel detta men det visar ju
i alla fall på en vilja att hänga med där ute.
Är det för sent?
Jag tror vi har svaret om inte allt för många år.

Opel Adam Rocks 1,0 Ecotec 115 hk

Pris
ca 191 900 kronor, säljstart vid årsskiftet.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74/77,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 800r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 231, längd 375, bredd 181, höjd 149, spårvidd f/b 147/146. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 156, maxlast 354, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 170 – 663 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 196 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,63, landsväg 0,44, blandad körning 0,51. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12år, assistans 1 år.


Skatt
400 kronor.

Rivaler

volkswagen-cross-up
Volkswagen Cross Up
Ingen går på det. 1,5 cm högre markfrigång gör ingen terrängbil. För innerstadsbor med tjock plånbok och lantliga drömmar.

Pris: ca 145 000 kronor.


fiat-500c-twinair
Fiat 500C
Om det är det halvöppna taket som lockar är Fiat 500C ett alternativ till Adam Rocks. Inga terrängattribut men vad gör det?

Pris: från 149 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer