Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar,
4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 10,1. Borrning/slag 73/73 mm, volym 1 199 cm3.
Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Framhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL:
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), tvärlänkar och krängningshämmare,
bak stel axel, längslänkar och Panhardstag.

STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 m.

BROMSAR
Skivor fram, trummor bak. ABS extra.

HJUL/DÄCK
Fälgbredd 4,5 tum. Däck 155/65 SR14. Däck 165/65 R14.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 350, bredd 162, höjd 170, spårvidd fram/bak 142/139. Tjänstevikt 1 030.
Tankrymd 41 l.

PRESTANDA (fabriksuppgift):
Toppfart 155 km/h, acceleration 0-100 km/h 13,5 s. Bränsleförbrukning blandad körning 0,65 l/mil.

Klipskt skuren

Opels puttefnask är enäggstvilling med Suzuki Wagon R+ men.

Köp en kortare bil och förläng din nattsömn. Alla som bor i storstad vet hur gnetigt det kan vara att hitta en ledig p-ruta, särskilt sena kvällar. Chansen att komma snabbt i säng ökar dramatiskt om du har en Opel Agila som är tre-fyra decimeter kortare än de flesta andra bilar.
På tre och en halv meter har Opels och Suzukis ingenjörer lyckats bygga en bil med hygglig plats för fyra. General Motors äger tio procent av Suzuki, vars identiska systermodell heter Wagon R+ (provkörd i TV 7/00).
Det märks att Opel Agila är en modernare konstruktion än till exempel Hyundai Atos (som klurigt nog heter Atoz i England, ”A till Z”). Även förare något över normallängd får plats i Agila men knappast i Atos.
Teknisk projektledare för Agila har varit svenske Martin Larsson. Martin är 201 cm lång. Där har du en av anledningarna till att Agila har plats för en långa förare.
– Man ska inte behöva göra avkall på komfort bara för att man väljer en mindre bilklass, säger Martin Larsson.
Agila är sprungen ur japansk bilkultur, vidareutvecklad av tyskar och Opel planerar att producera 100 000 Agila per år i den nya fabriken i polska Gleiwitz.
Under de två första utvecklingsåren av Agila var Martin Larsson bosatt i Japan, med syfte att underlätta samarbetet.
Stora framdörrar underlättar insteget och interiören välkomnar med förvånansvärd volymkänsla. Agila är för sin storlek bred invändigt, något som märks när jag har Martin Larsson i passagerarsätet bredvid mig. Inga armbågar som skaver mot varandra vare sig vid växlingar eller kraftig rattning. Slösande hög takhöjd. Till intrycket av volym bidrar stora glasytor runt om och med glastaklucka är det inte mycket plåt kvar ovanför bilens midjelinje.
Framdörrarnas rutor har gjorts maximalt stora, vilket resulterar i världens minsta (?) ”ventilationsruta”.
På vägen förstärks intrycket av förkrympt jätte. Upp till motorvägsfart är bilen kvick för sin storlek. Gången är trygg och stabil, även om bakvagnen kan studsa till över ojämnheter. Motorn är väl isolerad och det går att konversera även på motorvägen.
Motoralternativen är dels en 1,2-liters fyra, dels Opels trecylindriga 1-litersmotor, båda med fyrventilteknik. Importören gissar nog rätt i att de flesta köparna kommer välja den stora motorn.
Cirka 10 000 kronor högre pris för Agila 1,2 ger en bil med bättre brukarvärde, den brummiga trepipen gör bort sig direkt utanför stadens tullar. Att den mindre motorn drar 0,02 liter mindre per mil är i praktiken betydelselöst.
Den större motorns vridmoment på 110 Nm vid 4 000 v/min är överlägset och segdragningen med olastad bil fullt godkänd. Femman kan läggas i tidigt, extra positivt eftersom båda versionerna lider av trista växellådor.
I stadstrafik störs man ibland av att den elektriska styrservon inte alltid hänger med vid snabba rattrörelser, exempelvis parkeringsmanövrer
Instrumenten är tydliga, på gränsen till tråkiga. Rejäla reglage och knappar överlag, det som stör mest är något billiga plastkvaliteter, ett resultat av att samarbeta. Man tager vad man, eller partnern, haver. Att växelspaksknoppen och innerbackspegeln plockats från Suzukis restlager går inte att dölja.
Det finns gott om förvaringsfack i bilen: under framstolarna, i bakdörrarna, tidningsfickor på framstolarnas ryggstöd, med flera. Hatthyllan över bagageutrymmet är en lätt historia tillverkad i finmaskigt nät. Ett behändigt lastnät finns också.
Baksätet är placerat 10 cm högre än framstolarna vilket ger en mer upprätt sittställning som sparar utrymme. Trots taklucka på provbilen fanns det gott om takhöjd också i baksätet.
Detta är delat 50/50 och nerfällningen går smidigt, tyvärr måste dock huvudskydden plockas löst separat. Lastgolvet blir helt plant och utrymmet sväljer då en kub med volymen 738 liter.
Med ett pris på 85 000 kronor för Agila 1,0 ligger Opel långt ovanför ärkerivalen Atos utropspris 69 900. Men Atos känns mer osäker på vägen och rymmer vare sig personer eller packning lika bra.
Konkurrenterna finns kanske ”en klass upp”, inte minst lär Opels egen Corsa få svårt att motivera sig i bilhallarna. Agila kan vara den enda bil du och jag har behov av i framtiden.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer